Reading, Teaching Portuguese Language and Teacher Training
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2236-4242.v34i1p103-115Keywords:
Portuguese Language Teaching, Teacher Training, Reading, Internship ReportAbstract
This study proposes to discuss the status of reading as a curricular component of the Portuguese language as a subject in the Brazilian school. Therefore, it presents, initially, an overview of the ways in which reading is approached in the historical course of the constitution of the Portuguese language teaching. Next, this historically constructed status of reading is contrasted with the current Portuguese language teaching practices mediated by students for licentiate in Language and Linguistics during an internship in schools of the public system in São Paulo (Brazil). The description and analysis of the implementation process of a teaching project for reading stories from marginal literature, by a student, as recorded in his internship report, allow us to problematize some of the challenges that the reading in the classroom approach poses to teaching practices and to the training of the Portuguese language teacher.
Downloads
References
ABREU, M. (org.). Leitura, História e História da Leitura. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2000.
AGAMBEN, G. O que é um dispositivo? In: O que é o contemporâneo? e outros ensaios. Chapecó, SC: Argos, 2009, p. 25-51.
BATISTA, A. A. G. Papeis velhos, manuscritos impressos: paleógrafos ou livros de leitura manuscrita. In: ABREU, M. ; SCHAPOCHNIK, N. (orgs.). Cultura letrada no Brasil – objetos e práticas. Campinas, SP: Mercado de Letras – ALB – FAPESP, 2005, p. 87-116.
BATISTA, A. A. G.; GALVÃO, A. M. de O. Livro - Leitura, Prática, Impressos, Letramentos. Belo Horizonte, MG: Autêntica, 2005.
BATISTA, A. A. G.; GALVÃO, A. M. de O.; KLINKE, K. Livros escolares de leitura: uma morfologia. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, no. 20, p. 27-47, 2002.
BOTO, C. A civilização escolar como projeto político e pedagógico da modernidade: cultura em classes, por escrito. Cadernos Cedes, Campinas, v. 23, n. 61, p. 378-397, 2003.
BRASIL. Lei n. 5.692, de 11 de agosto de 1971. Fixa diretrizes e bases para o ensino de 1o. e 2o. graus e dá outras providências. Brasília, 1971.
BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: Terceiro e Quarto Ciclos do Ensino Fundamental. Brasília: Ministério da Educação/Secretaria de Ensino Fundamental, 1998.
BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: Ensino Médio. Brasília: Ministério da Educação/Secretaria de Ensino Médio e Tecnológico, 1999.
BUNZEN, C. A fabricação da disciplina escolar Português. Revista Diálogo Educacional. Curitiba: Pontifícia Universidade Católica do Paraná, v. 11, p. 885-911, 2011.
CHERVEL, A. La culture scolaire – une approche historique. Paris: Belin, 1998.
CHERVEL, A. A história das disciplinas escolares: reflexões sobre um campo de pesquisa. Teoria & Educação, no. 2, Porto Alegre, p. 177-229, 1990.
FARIA FILHO, L. M. Representações da escola e do alfabetismo no século XIX. In: GALVÃO, A. M. de O.; BATISTA, A. A. G. (Orgs.). Leitura – práticas, impressos, letramentos. Belo Horizonte: Autêntica, 2005, p. 143-164.
FREDERICO, E. Y. O lugar da literatura. Remate de Males, Campinas, v. 34, n. 2, p. 351-359, 2014.
FREIRE, P. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. São Paulo: Autores Associados: Cortez, 1989.
GOMES-SANTOS, S. N. Formação inicial e letramento do professor de língua portuguesa: conceber, implementar e avaliar projetos de ensino (Bolsa de Produtividade em Pesquisa Processo 310898/2015-3). Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq), 2015.
HANKS, W. Texto e textualidade. In: Língua como prática social: das relações entre língua, cultura e sociedade a partir de Bourdieu e Bakhtin. São Paulo: Cortez Editora, 2008, p. 118-168.
LAHIRE, B. La raison scolaire – école e pratiques d’ecriture, entre savoir et pouvoir. Rennes, FR: Presses Universitaires de Rennes, 2008.
MARCUSCHI, L. A. Exercícios de compreensão ou copiação nos manuais de ensino de língua? Em Aberto, 16(69), 63-82, 1996.
MORTATTI, M. do R. L. Leitura, literatura e escola – sobre a formação do gosto. São Paulo: Martins Fontes, 1989.
NONATO, S. Escrita, ensino de língua portuguesa e formação do professor. Trabalhos em Linguística Aplicada, v. 58, p. 1282-1309, 2019a.
OLIVEIRA, G. R. de. Ensino de literatura e história da literatura. In: OLIVEIRA, G. R. O professor de português e a literatura – relações entre formação, hábitos de leitura e práticas de ensino. São Paulo: Alameda, 2013, p. 43-82.
ORLANDI, E. P. Discurso e leitura. São Paulo: Cortez Editora; Campinas, SP: Editora da Universidade Estadual de Campinas, 1988.
PIETRI, E. Sobre a constituição da disciplina curricular de língua portuguesa. Revista Brasileira de Educação, v. 15, p. 70-83, 2010.
RAZZINI, M. P. G. O Espelho da Nação: A Antologia Nacional e o ensino de Português e de Literatura (1838-1971). Tese de Doutorado. Campinas, SP: Instituto de Estudos da Linguagem, Universidade Estadual de Campinas, 2000.
ROJO, R. H. R. A concepção de leitor e produtor de textos nos PCN: “ler é melhor do que estudar”. In: FREITAS, Maria Teresa de Assunção; COSTA, Sérgio Roberto (orgs.). Leitura e escrita na formação de professores. São Paulo: Musa/UFJF/INEP-COMPED, 2002, p. 31-51.
ROJO, R. H. R. Gêneros de discurso/texto como objeto de ensino de línguas: um retorno ao trivium? In: SIGNORINI, I. (org.). Rediscutir texto, gênero e discurso. São Paulo: Parábola Editorial, 2008, p. 73-108.
SCHNEUWLY, B. Le travail enseignant. In: SCHNEUWLY, B.; DOLZ, J. (orgs). Des objets enseignés en classe de français – Le travail de l’enseignant sur la rédaction de texts argumentatifs et sur la subordonnée relative. Rennes, FR: Presses Universitaires de Rennes, 2009, p. 29-43.
SCHNEUWLY, B.; DOLZ, J. (Orgs). Des objets enseignés en classe de français – Le travail de l’enseignant sur la rédaction de texts argumentatifs et sur la subordonnée relative. Rennes, FR: Presses Universitaires de Rennes, 2009, p. 29-43.
SOARES, M. A escolarização da literatura infantil e juvenil. In: Aracy A. M. Evangelista, Heliana Maria B. Brandão & Maria Zélia V. Machado (orgs.). A escolarização da leitura literária – o jogo do livro infantil e juvenil. Belo Horizonte, MG: Autêntica, 2003, p. 17-48.
SOARES, M. Português na escola – história de uma disciplina curricular. In: BAGNO, M. (org.). Linguística da Norma. São Paulo: Edições Loyola, 2002, 155-177.
SOARES, M. Prefácio. In: BATISTA, A. A. G. Aula de português – discurso e saberes escolares. São Paulo: Martins Fontes, 1997, p. VII-XV.
VIDAL, D. G.; HILSDORF, M. L. S. Brasil 500 anos: Tópicas em História da Educação. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2001.
VINCENT, G.; LAHIRE, B.; THIN, D. Sobre a história e a teoria da forma escolar. Educação em Revista, Belo Horizonte, n. 33, p. 7-47, 2001.
ZILBERMAN, R. Leitura em crise na escola: as alternativas do professor. Porto Alegre: Mercado Aberto, 1982.
ZILBERMAN, R. Leitura literária e outras leituras. In: BATISTA, A. A. G.; GALVÃO, A. M. de O. Livro – Leitura, Prática, Impressos, Letramentos. Belo Horizonte, MG: Autêntica, 2005, p. 71-87.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Sandoval Nonato
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The Editorial Board authorizes free access to and distribution of published contentes, provided that the source is cited, that is, granding credit to the authors and Linha D'Água and preserving the full text. The author is allowed to place the final version (postprint / editor’s PDF) in an institutional/thematic repositor or personal page (site, blog), immediately after publication, provided that it is available for open access and comes without any embargo period. Full reference should be made to the first publication in Linha D'Água. Access to the paper should at least be aligned with the access the journal offers.
As a legal entity, the University of São Paulo at Ribeirão Preto School of Philosophy, Sciences and Languages owns and holds the copyright deriving from the publication. To use the papers, Paidéia adopts the Creative Commons Licence, CC BY-NC non-commercial attribution. This licence permits access, download, print, share, reuse and distribution of papers, provided that this is for non-commercial use and that the source is cited, giving due authorship credit to Linha D'Água. In these cases, neither authors nor editors need any permission.
Partial reproduction of other publications
Citations of more than 500 words, reproductions of one or more figures, tables or other illustrions should be accompanied by written permission from the copyright owner of the original work with a view to reproduction in Linha D'Água. This permission has to be addressed to the author of the submitted manuscript. Secondarily obtained rights will not be transferred under any circumstance.