The images of João Grilo in his argumentative struggle through the paths of Sertão: a teaching-learning proposition based on a rhetorical-interactionist approach of Auto da Compadecida

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2236-4242.v34i3p186-207

Keywords:

Argumentation, Literature, Interaction, Teaching, Rhetoric

Abstract

In times of extremism and polarization, social relations are disrupted because people grant their opinions a status of undisputed truth. Thus, they cannot handle dissent, manage conflicts, accept diversity, and respect one’s right to questioning. In such a panorama, argumentation rises as a third way, for it is consonant with an attitude oriented towards negotiating differences between subjects. Therefore, developing subjects’ abilities to voice their perspectives in an argumentative fashion, discerning critically and analytically the possible positions, in order to take a stance and counterargue, seems crucial in the school environment. This article is situated in this context, and seeks to answer how a rhetorical-interactionist analysis of a literary work, such as Auto da Compadecida, can be performed in class to create teaching-learning situations oriented towards questioning, which will help to expand students’ argumentative competence in elementary school.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARISTÓTELES. Retórica. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2012.

AZEVEDO, I. C. M. de. Desenvolvimento de competências e capacidades de linguagem por meio da escrita de textos de opinião. In: EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação, Ilhéus, n. 4, p. 35-47, jun. 2013.

BAKHTIN, M (Volochínov). Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. 4ª ed. São Paulo: Hucitec, 1988.

BAKHTIN, M. Para uma filosofia do ato responsável. São Carlos: Pedro & João Editores, 2010.

BAKHTIN, M. Estética da Criação Verbal. 6ª ed. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2015.

BAKHTIN, M. Notas sobre literatura, cultura e ciências humanas. São Paulo: Editora 34, 2017.

BARTHES, R. A aula. São Paulo: Cultrix, 1977.

BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Base Nacional Comum Curricular. Ensino Fundamental e Médio. Brasília, DF, 2017.

BRASIL. Ministério da Educação. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional, nº 9394 de 20 de dezembro de 1996. Brasília, DF: MEC, 1996.

BROCKRIEDE, W. Onde está a argumentação? [1975] Tradução de Ricardo Grácio e Rui Alexandre Grácio. In: Revista Comunicação e Sociedade. Coimbra, v. 16, 2009, p. 13-17.

CANDIDO, A. O direito à literatura. In: CANDIDO, A. Vários Escritos. 5ªed. Rio de Janeiro: Ouro sobre Azul, 2011, p. 171-193.

CAPITANI, C. A. Articulações entre o ensino-aprendizagem de Argumentação e de Literatura: caminhos Retórico-Interacionistas a partir do Auto da Compadecida. 2021, 427 f. Tese de Doutorado – Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2021. DOI: https://doi.org/10.11606/T.8.2021.tde-13082021-210307.

COMPAGNON, A. Literatura para quê? Belo Horizonte: Editora UFMG, 2009.

COSSON, R. Letramento literário: teoria e prática. São Paulo: Contexto, 2006.

DALVI, M. A; FALEIROS-JOVER, R; REZENDE, N. L. de (Orgs.). Leitura de literatura na escola. São Paulo: Parábola, 2013.

FERREIRA, L. A. Retórica e determinação dos sentidos: as perguntas da escola e as respostas da vida. In: MOSCA, L. do L. S. (Org.) Retórica e Argumentação em práticas sociais discursivas. Coimbra, Grácio Editor, 2016, p. 141-158.

FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. 36 ª ed. São Paulo: Paz e Terra, 2007.

GRÁCIO, R. A. Consequências da Retórica: para uma valorização do múltiplo e do controverso. Coimbra: Pé de Página Editores, 1998.

GRÁCIO, R. A. A interacção argumentativa. Coimbra: Grácio Editor, 2010.

GRÁCIO, R. A. Teorias da Argumentação. Coimbra: Grácio Editor, 2012.

GRÁCIO, R. A. Perspectivismo e argumentação. Coimbra: Grácio Editor: 2013.

GRÁCIO, R. A. A argumentação na interação. Coimbra: Grácio Editor, 2016.

LAJOLO, M. P. Usos e abusos da literatura na escola: Bilac e a literatura escolar na República Velha. Rio de Janeiro: Globo, 1982.

LEAHY-DIOS, C. Educação literária como metáfora social: desvios e rumos. Niterói: EdUff, 2000.

LEITÃO, S; DAMIANOVIC, M. C. (Orgs). Argumentação na escola: o conhecimento em construção. Campinas: Pontes Editores, 2011.

MAINGUENEAU, D. Discurso literário. São Paulo: Contexto, 2006.

MEYER, M. A retórica. São Paulo: Ática, 2007.

PERELMAN, C; OLBRECHTS-TYTECA, L. Tratado da argumentação: a nova retórica. 2ª ed. São Paulo: Martins Fontes, 2005[1958].

PLANTIN, C. A argumentação: histórias, teorias, perspectivas. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.

SOLÉ, I. Estratégias de leitura. 6ª ed. Porto Alegre: Artmed, 1998.

SUASSUNA, A. Auto da Compadecida. 36ª ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2014.

TAVARES, B. Tradição popular e recriação no Auto da Compadecida. In: SUASSUNA, A. Auto da Compadecida. 36ª ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2014.

ZILBERMAN, R. A leitura e o ensino da literatura. Curitiba: IBPEX, 2012.

Published

2021-12-09

How to Cite

CAPITANI, Camila Alderete. The images of João Grilo in his argumentative struggle through the paths of Sertão: a teaching-learning proposition based on a rhetorical-interactionist approach of Auto da Compadecida. Linha D’Água, São Paulo, v. 34, n. 3, p. 186–207, 2021. DOI: 10.11606/issn.2236-4242.v34i3p186-207. Disponível em: https://periodicos.usp.br/linhadagua/article/view/187499.. Acesso em: 2 jun. 2024.