The guardians of religious traditions: the representation of the nochês in Os Tambores de São Luís and Comando Doce poetry
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2236-4242.v35i3p82-98Keywords:
Terreiro-Mina, Candomblé, Women, Matriarchy, LiteratureAbstract
This paper proposes a comparative analysis of nochês, who are black women, priestesses and leaders in the terreiros of Mina and Candomblé, namely Casa das Minas and Casa Jitolu, in the works Os tambores de São Luís (MONTELLO, 2005) and the poetry Comando Doce (ILÊ AIYÊ, 2009). Both highlight women priests as guardians of the religious traditions of the African matrix, identity, and political subjects who use religion as a means of resistance and cultural preservation. Through a bibliographic study, we have also attempted to show the black female primary role in the jeje-nagô terreiros (religious centers) of the Yoruba people and matriarchy as a structural system of power in these communities. In addition, the study shows how religion, with its symbols and rituals, continues to be a form of resistance to white supremacy. Therefore, one recognizes that women play an important role in building and maintaining religious communities. Terreiros are not only places for praying, but also for the preservation of traditions, customs, culture, and black identity.
Downloads
References
CANDIDO, A. Literatura e sociedade. Rio de Janeiro: Ouro Sobre Azul, 2006.
CANDIDO, A. Vários escritos. 5. ed. Rio de Janeiro: Ouro Sobre Azul, 2011.
CARVALHAL, T. F. Literatura comparada. São Paulo: Ática, 2006.
DALCASTAGNÈ, R. Personagens e narradores do romance contemporâneo no Brasil: incertezas e ambiguidades no discurso. Diálogos Latinoamericanos, n. 3, p. 114-130, 2001. Disponível em: https://lacua.au.dk/fileadmin/www.lacua.au.dk/publications/3_di__logos_latinoamericanos/5aregina-unb-personagens.pdf. Acesso em: 12 abril de 2022.
EDUARDO, O. C. The Negro in Northern Brazil: a study in acculturation. New York: JJ Augustin Publisher/Monographs of the American Ethnological Society, 1948.
FELDMAN, A. K. T.; SIVESTRE, N. A. C. Estratégias de resistência, sobrevivência e continuidade no discurso de grupos étnicos colonizados: reflexões teóricas. In: FELDMAN, A. K. T; FELLIPE, R. M. Perspectivas multiculturais e pós-coloniais: irrompendo a literatura convencional. Maringá: Trema, 2019, p. 31-56.
FERRETTI, M. Matriarcado em terreiros de mina do maranhão - realidade ou ilusão?. IX Simpósio Anual da ABHR – Viçosa, 5/2007 e publicado na Revista Ciências Humanas: Dossiê Religião e religiosidade, v. 5, n. 1, p. 11-20, jul./dez. 2005. Retoma trabalho apresentado no III Encontro de Pesquisadoras/es Maranhenses sobre Gênero, Mulheres e Cidadania – Feminismos, Ciências e Universidade – São Luís, março de 2007.
FERRETTI, S. F. A terra dos voduns. Repositório de publicações cientificas da Universidade Federal do Maranhão. São Luís: UFMA, 2006, p 1-6. Disponível em http://gurupi.ufma.br/jspui/handle/1/300. Acesso em: 28 de abril de 2022.
HALL, S. A centralidade da cultura: notas sobre as revoluções culturais do nosso tempo. In.: Educação & realidade. jul/dez. 1997, p. 15-46.
HALL, S. Cultura e Representação. Tradução: William Oliveira e Daniel Miranda. Rio de Janeiro: PUC -Rio: Apicuri, 2016.
HALL, S. Da diáspora – identidades e mediações. Organizacao Liv Sovik; Tradução Adelaine La Guardia Resende. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2003.
HALL, S. El trabajo de la representación. Lima: Instituto de Estudos Peruanos – IEP, Maio, 2002.
ILÊ AIYÊ. Caderno de educação do ilê aiyê. mãe hilda jitolu: guardiã da fé e da tradição africana. Projeto de Extensão Pedagógica. Salvador: EGBA, 2009, v. XII.
JESUS, R. Os tambores de São Luís: quarenta anos da obra-prima de Josué Montello. Balaio de Notícias. Aracaju, 16 de agosto a 13 de setembro de 2015. Edição 200. Disponível em: http://www.balaiodenoticias.com.br/artigos-e-noticias. Acesso em: 28 abr. 2022.
LODY, R. G. M, Candomblé: religião e resistência cultural. São Paulo: Ática, 1987.
MONTELLO, J. Os tambores de são luís. 12. ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2005.
PEREIRA, M. N. A Casa das Minas: contribuição ao estudo das sobrevivências do culto dos voduns, do panteão Daomeano, no Estado do Maranhão-Brasil. 2. ed. Petrópolis: Vozes, 1979.
REIMÃO, C. Juraci Tavares lança Umbilical, seu primeiro CD sol. Portal: A tarde. Publicado quinta-feira, 07 de maio de 2015. Disponível em: https://atarde.com.br/cultura/juraci-tavares-lanca-umbilical-seu-primeiro-cd-solo-689009. Acesso em: 05 abr. 2022.
SOUZA, R. M. Reflexões sobre identidade afro-brasileira e educação. IX Seminário ANPED SUL - A pós-graduação e suas interlocuções com a educação básica, UCS, Rio Grande do Sul. 2012. Disponível em: http://www.ucs.br/etc/conferencias/index.php/anpedsul/9anpedsul/paper/view/145/411. Acesso em: 05 abr. 2022.
WERNECK, J. (Org.). Mulheres negras: um olhar sobre as lutas sociais e as políticas públicas no Brasil. Rio de Janeiro: Crioula, 2008.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Rubenil da Silva Oliveira, Welida Maria Gouveia Silva
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The Editorial Board authorizes free access to and distribution of published contentes, provided that the source is cited, that is, granding credit to the authors and Linha D'Água and preserving the full text. The author is allowed to place the final version (postprint / editor’s PDF) in an institutional/thematic repositor or personal page (site, blog), immediately after publication, provided that it is available for open access and comes without any embargo period. Full reference should be made to the first publication in Linha D'Água. Access to the paper should at least be aligned with the access the journal offers.
As a legal entity, the University of São Paulo at Ribeirão Preto School of Philosophy, Sciences and Languages owns and holds the copyright deriving from the publication. To use the papers, Paidéia adopts the Creative Commons Licence, CC BY-NC non-commercial attribution. This licence permits access, download, print, share, reuse and distribution of papers, provided that this is for non-commercial use and that the source is cited, giving due authorship credit to Linha D'Água. In these cases, neither authors nor editors need any permission.
Partial reproduction of other publications
Citations of more than 500 words, reproductions of one or more figures, tables or other illustrions should be accompanied by written permission from the copyright owner of the original work with a view to reproduction in Linha D'Água. This permission has to be addressed to the author of the submitted manuscript. Secondarily obtained rights will not be transferred under any circumstance.