Cinematization, transcreation, and adaptation: poetic aspects of the intersemiotic relations in Broken April

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2236-4242.v35i3p139-153

Keywords:

Cinema of Poetry, Literature and Cinema, Pasolini, Ismail Kadaré, Walter Salles

Abstract

The aim of this paper is to analyze the intersemiotic relations between Broken April, by Ismail Kadaré, and its adaptation Behind the sun, by Walter Salles. The analysis of the adaptation construction process takes into account the presence of poetic elements in both works, literary and cinematic. Therefore, comparative bibliographical research on this subject was carried out. It was found the poetic presence in both works is achieved by aesthetic procedures specific to each semiotic medium. This is the case with the literary rhythm and the subjective camera. Octavio Paz’s considerations regarding poetry’s presence in a variety of contexts, productions, genres and media were used as a theoretical framework. Pasolini’s Cinema of Poetry, which is consonant with Paz's theory,  was also part of the framework adopted.

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Author Biographies

  • Francisco Heitor Pimenta Patrício, Universidade Regional do Cariri

    Graduado em Letras pela Universidade Regional do Cariri (URCA) e mestrando pela mesma instituição, na qual desenvolve estudos voltados para as seguintes áreas: Literatura, Teoria Literária, Representações do Sertão, Cinema e Diálogos Intersemióticos.

  • Ana Carolina Negrão Berlini de Andrade, Universidade Regional do Cariri

    Possui graduação em Letras Português/Italiano pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP), Campus de Assis (2007), mestrado em Letras/Teoria da Literatura pela UNESP, Campus de São José do Rio Preto (2010), onde desenvolveu a dissertação 'Trans-formações (a)temporais em Il Decameron: de Pasolini a Boccaccio'. Em 2016 obteve o título de Doutora pelo programa de pós-graduação em Letras/Estudos literários da UNESP, Campus de Araraquara, com a tese 'Do árido, a estética', cujo objetivo foi estudar a representação temática e formal da aridez no romance 'Galileia' (2009), de Ronaldo Correia de Brito. Em 2022, finalizou o estágio pós-doutoral junto à UNESP/Fclar, com projeto intitulado "O sertão na literatura brasileira contemporânea: entre a estereotipia, a desestabilização e a poeticidade". Desde fevereiro de 2017 leciona na Universidade Regional do Cariri (URCA) como professora temporária de Teoria da Literatura e, desde 2022, atua como professora permanente do Programa de Pós-Graduação em Letras da mesma universidade. Atua principalmente nos seguintes temas: Literatura, Teoria Literária, Cinema e Diálogos intersemióticos, Literatura Brasileira.

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Published

2022-12-05

How to Cite

PATRÍCIO, Francisco Heitor Pimenta; ANDRADE, Ana Carolina Negrão Berlini de. Cinematization, transcreation, and adaptation: poetic aspects of the intersemiotic relations in Broken April. Linha D’Água, São Paulo, v. 35, n. 3, p. 139–153, 2022. DOI: 10.11606/issn.2236-4242.v35i3p139-153. Disponível em: https://periodicos.usp.br/linhadagua/article/view/191965.. Acesso em: 10 jun. 2024.