Theme and meaning in the constitution of the ideological sign ‘cure’ in autobiographical narratives of therapists in integrative and complementary health practices
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2236-4242.v37i2p87-106Keywords:
Bakhtin Circle, Autobiographical narratives, Popular education, Discursive genre, Social actorsAbstract
The objective of this study is to analyze the theme and the meaning in the constitution of the ideological sign “cure” as enunciated by a participant of the “Updating Course in Hand Therapy: Focus on Practices and Narratives in Massage Therapy and Shantala”. The subject participating in this study is a popular educator and therapist in health, who bases their practice on the precepts of Freire's pedagogy for the promotion of health care. The corpus of this study consists of several autobiographical narratives collected throughout the training. For analysis, the concept of meaning and theme (Volóchinov, 2017) was used, drawing from discussions about discursive genre in Bakhtin (2006), ideological sign (Volóchinov, opus cit), and the notion of Popular Education (Freire, 1970; 1992). The analysis revealed that, in the context of the enunciative construction, the sign "cure" for the educator only acquires meaning if it is associated with connection and well-being if the touch opens the heart to the flow of the unconditional and makes the being vibrate.
Downloads
References
BAKHTIN, M. A cultura popular na Idade Média e no Renascimento: o contexto de François Rabelais. São Paulo: Hucitec, 2013.
BAKHTIN, M. Autor y personaje en la representación estética: estética de la creaciòn verbal. México: Siglo Veintiuno, 1982.
BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 2006.
BAKHTIN, M. Para uma filosofia do ato responsável. São Carlos: Pedro & João Editores, 2010.
BAKHTIN, M. Problemas da poética de Dostoiévski. Tradução direta do russo de Paulo Bezerra. 5. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2015.
BALDOTTO, O. L. G.; MORILA, A. P. A Mística no contexto do movimento da Educação do Campo. Kiri-kerê: Pesquisa em Ensino, São Mateus, v. 3, n. 4, p. 254- 279, dez., 2020.
LEITE, C. N. Tocar a alma humana. Rede Humanizada SUS (RHS). 2014, online. Disponível em: https://redehumanizasus.net/80485-tocar-a-alma-humana/. Acesso em: 13 maio 2024.
BRUNER, J.; WEISSER, S. A invenção do ser: a autobiografia e suas formas. In: OLSON, David R.; TORRANCE, Nancy (Org.). Cultura escrita e oralidade. São Paulo: Ática, 1995.
CELSUS, A. C. De Medicina. v. III. Cambridge, Harvard: University Press, 1971.
CRUZ, M. Concepção de saúde-doença e o cuidado em saúde. In: GONDIM, R. GRABOIS, V.; MENDES, W. Qualificação de Gestores do SUS. Rio de Janeiro: EAD/ENSP, 2011. p. 21-33.
FREIRE, P. A importância do Ato de Ler: em três artigos que se completam. São Paulo: Cortez, 1989.
FREIRE, P. Pedagogia da Esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 11. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1970.
GIORDANI, M. C. História da Grécia. Petrópolis: Ed. Vozes, 1992.
GOMES, L. B; MERHY, E. E. Compreendendo a Educação popular em Paulo Freire em Saúde: um estudo na literatura brasileira. Cad. Saúde Pública, Rio de Janeiro, [S. l.], v. 27, n. 1, p. 7-18, 2011. Disponível em: https://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/article/view/4772. Acesso em: 13 maio 2024.
JOSSO, M. C. Experiências de vida e formação. Prefácio de António Nóvoa. Tradução de José Cláudio e Júlia Ferreira. Lisboa: Educa-Formação/Universidade de Lisboa, 2002.
KUHN, T. A estrutura das revoluções científicas. São Paulo: Perspectiva; 2003.
MACHADO, I. A. Narrativa e combinatória dos gêneros prosaicos: a textualização dialógica. Itinerários, Araraquara, n. 12, p. 33-46, 1998.
MATOS, F. J. A. Farmácias vivas: sistema de utilização de plantas medicinais projetado para pequenas comunidades. 3. ed. Fortaleza: EUFC, 1998. 219p.
MICHAELIS. Dicionário Brasileiro da Língua Portuguesa. Disponível em: https://michaelis.uol.com.br/. Acesso em: 13 maio 2024.
MIRANDA, C. A. C. A arte de curar nos tempos da colônia: limites e espaços da cura. 3. ed. rev. ampl. e atual. Recife: EdUFPE, 2017.
NASCIMENTO, L. N. Da filosofia ao discurso: Mikhail Bakhtin. Revista Interfaces, v. 12, n. 01, p. 69-82, 2021. Disponível em: https://revistas.unicentro.br/index.php/revista_interfaces/article/view/6503/4717. Acesso em 13 maio 2024
OPAS (ORGANIZAÇÃO PAN-AMERICANA DA SAÚDE). Medicamentos tradicionais, complementares e integrativas. Disponível em: https://www.paho.org/pt/topicos/medicinas-tradicionais-complementares-e-integrativas. Acesso em: 13 maio. 2024.
PEREIRA M. H. R. Estudos de História da Cultura Clássica. Lisboa: F. C. Gulbenkian, 2003.
PERES, F. Alfabetização, letramento ou literacia em saúde? Traduzindo e aplicando o conceito de health literacy no Brasil. Temas Livres. Ciência saúde coletiva, v. 28, n.05, 2023. Disponível em: https://cienciaesaudecoletiva.com.br/artigos/alfabetizacao-letramento-ou-literacia-em-saude-traduzindo-e-aplicando-o-conceito-de-health-literacy-no-brasil/18567?id=18567. Acesso em: 13 maio 2024.
REZENDE, J. M. de. Linguagem Médica, 4. ed. Goiânia: Ed. Kelps, 2011.
RIBEIRO, M. G. A narrativa como ferramenta de pesquisa em educação. Educação & Pesquisa, v. 30, n. 3, p. 547-564, 2004.
SÉRIOT, P. Volochínov e a filosofia da linguagem. São Paulo: Parábola Editorial, 2015.
SOARES, S. M. Práticas terapêuticas não alopáticas no serviço público de saúde: caminhos e descaminhos. 2000. Tese (Doutorado) – Departamento de Prática de Saúde Pública da Faculdade de Saúde Pública, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2000.
SOUZA, E. C. de. O conhecimento de si: narrativas do itinerário escolar e formação de professores. 2004. 344 f. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-graduação em Educação, Faculdade de Educação, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2004.
SOUZA, E. C. (Auto)biografia, histórias de vida e práticas de formação. In: NASCIMENTO, A. D.; HETKOWSKI, T. M., (Orgs.). Memória e formação de professores. Salvador: EDUFBA, 2007.
TAVARES, J. S. A narrativa autobiográfica como ferramenta de empoderamento de pacientes e familiares. Interface - Comunicação, Saúde, Educação, v. 16, n. 42, p. 731-742, 2012.
VIEIRA, D. V. F. Significação e Tema do signo ideológico “cura” em narrativas autobiográficas: entre a performance de cuidado em saúde de educadores populares e as práticas integrativas e complementares. 2022. 174 f. Tese (Doutorado em 2022) - Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza, 2022.
VOLÓCHINOV, V. Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. São Paulo: Editora 34, 2017.
WEIL, P. O novo paradigma holístico: Ondas à procura do mar. In: BRANDÃO, D; CREMA, R. O novo paradigma holístico: ciência, filosofia, arte e mística. São Paulo: Summus, 1991. p. 14-38.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Daniele Vasconcelos Fernandes Vieira, Benedito Francisco Alves, Claudiana Nogueira de Alencar
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The Editorial Board authorizes free access to and distribution of published contentes, provided that the source is cited, that is, granding credit to the authors and Linha D'Água and preserving the full text. The author is allowed to place the final version (postprint / editor’s PDF) in an institutional/thematic repositor or personal page (site, blog), immediately after publication, provided that it is available for open access and comes without any embargo period. Full reference should be made to the first publication in Linha D'Água. Access to the paper should at least be aligned with the access the journal offers.
As a legal entity, the University of São Paulo at Ribeirão Preto School of Philosophy, Sciences and Languages owns and holds the copyright deriving from the publication. To use the papers, Paidéia adopts the Creative Commons Licence, CC BY-NC non-commercial attribution. This licence permits access, download, print, share, reuse and distribution of papers, provided that this is for non-commercial use and that the source is cited, giving due authorship credit to Linha D'Água. In these cases, neither authors nor editors need any permission.
Partial reproduction of other publications
Citations of more than 500 words, reproductions of one or more figures, tables or other illustrions should be accompanied by written permission from the copyright owner of the original work with a view to reproduction in Linha D'Água. This permission has to be addressed to the author of the submitted manuscript. Secondarily obtained rights will not be transferred under any circumstance.