Oswald de Andrade and Oficina Theatre: The Candle king on stage

Authors

  • Carolina Xavier de Oliveira Longatti Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-9826.literartes.2023.215569

Keywords:

Oswald de Andrade, Modernism, Oficina Theater, The Candle King

Abstract

This article aims to understand the form and content of the play “O Rei da Vela'' written by Oswald de Andrade, a pioneering author of Modernism,  and played by Teatro Oficina, idealized by José Celso Martinez. In different historical contexts, Zé Celso and Oswald de Andrade innovated the theater: Oswald through the critical content in his theatrical text and Zé Celso through the creative form used to stage this text. We seek to comprehend how the Teatro Oficina used the Oswaldian text to broaden its critical spirit, by means of language and theatrical tools.

Author Biography

  • Carolina Xavier de Oliveira Longatti, Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas

    Doutoranda na área de Estudos Comparados de Literatura (USP) com pesquisa em teatro e graduada na área de Letras pela Universidade de São Paulo, com habilitação em inglês/português. É atriz formada. Atua em diversas produções como atriz, diretora e produtora. Trabalha como professora
    de Literatura/Redação e como corretora de Redações no Grupo Objetivo. Ministra cursos, oficinas e palestras nas áreas de teatro, literatura e moda. Áreas de pesquisa: Letras, Teatro, Artes e Comunicação.

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Published

2023-12-20

How to Cite

LONGATTI, Carolina Xavier de Oliveira. Oswald de Andrade and Oficina Theatre: The Candle king on stage. Literartes, São Paulo, Brasil, v. 1, n. 19, p. 144–158, 2023. DOI: 10.11606/issn.2316-9826.literartes.2023.215569. Disponível em: https://periodicos.usp.br/literartes/article/view/215569.. Acesso em: 17 may. 2024.