Italian-style Brazilian modernism: Brás, Bexiga e Barra Funda and La divina increnca

Authors

  • Helena Bonito Pereira Universidade Federal do Pará-UFPA

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-9826.literartes.2023.217005

Keywords:

Brás, Bexiga e Barra Funda, Alcântara Machado, La Divina Increnca, Juó Bananére

Abstract

This work establishes approximations between the narratives Brás, Bexiga e Barra Funda, by Alcântara Machado (1927), and the parodic poems of La divina increnca (1924), a work published by Juó Bananére, pseudonym of Alexandre Ribeiro Marcondes Machado, inspired by everyday life in the city of São Paulo at the beginning of the last century. Both worked (not only) in newspapers and magazines during the efferverscence of modernism that brought countless innovations to Brazilian literature. Interestingly, both came from well-known families from São Paulo, with no direct link to the Italian community that was gradually settling in the city, and for which they felt a kind of fascination, especially for its language and mode of expression. The spontaneity of the characters that populate the small nucleus in São Paulo neighborhoods inspired the work of Alcântara Machado. In turn, Juó Bananére was enchanted by the delicious mix between the Portuguese and Italian languages, heard in nearby neighborhoods, which led him to rewrite parodies and satires of romantic and parnassian poems from Brazilian literature, and from other times and other literature, such as sonnets by Camões or Edgar Allan Poe.

Author Biography

  • Helena Bonito Pereira, Universidade Federal do Pará-UFPA

    Doutora e Mestra em Letras Modernas (Língua e Literatura Francesa) pela Universidade de São Paulo, fez estágio pós-doutoral na Universidade da Califórnia em Riverside (USA). Além de tradutora e crítica literária, atua como Professora Visitante no Programa de Pós-Graduação em Letras da Universidade Federal do Pará (UFPA). Foi professora visitante na Università degli Studi di Perugia (Itália, 2018 e 2019). Foi Professora Titular e docente permanente no Programa de Pós-Graduação em Letras da Universidade Presbiteriana Mackenzie (UPM).

References

ABREU, Casimiro J. “Meus oito anos”. Disponível em http://www.dominiopublico.gov.br/download/texto/wk000472.pdf. Acesso em 30.set.2023.

ALCÂNTARA MACHADO, A. Novelas paulistanas. Brás, Bexiga e Barra Funda; Mana Maria; Contos avulsos / Antônio de Alcântara Machado. BARBOSA, Francisco de Assis (Org.) Belo Horizonte: Itatiaia; São Paulo: Edusp, 1988.

ASSIS, J. M. Machado de. “Círculo vicioso”. Disponível em http://www.dominiopublico.gov.br/download/texto/wk000472.pdf. Acesso em 18.set.2023.

AZEVEDO, M. Álvares de. "Lira dos Vinte Anos". São Paulo: Martins Fontes, 1996. Disponível em http://objdigital.bn.br/Acervo_Digital/Livros_eletronicos/Lira%20dos%20Vinte%20Anos.pdf. Acesso em 26.set.2023.

BANANÉRE, JUÓ (Alexandre Ribeiro Marcondes Machado). La divina increnca. São Paulo: Livraria Globo; Irmãos Marrano, 1926.

BRITO, Mário da Silva. “A revolução modernista”. COUTINHO, Afrânio (Org.) A literatura no Brasil. Vol. 5. 3ª ed., revista e atualizada. Rio de Janeiro: José Olympio; Universidade Federal Fluminense, 1986.

CAPELLA, Carlos E. “Anos 20, a São Paulo de Brás, Bexiga e Barra Funda”. Remate de males. Campinas, n. 10, 1990, p. 27-34.

HUTCHEON, Linda. Teoria e política da ironia. Trad. Júlio Jeha. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2000.

Published

2023-12-20

How to Cite

PEREIRA, Helena Bonito. Italian-style Brazilian modernism: Brás, Bexiga e Barra Funda and La divina increnca. Literartes, São Paulo, Brasil, v. 1, n. 19, p. 81–98, 2023. DOI: 10.11606/issn.2316-9826.literartes.2023.217005. Disponível em: https://periodicos.usp.br/literartes/article/view/217005.. Acesso em: 17 may. 2024.