Nevers e Hiroshima: ‘como suportar tamanha dor?’

Authors

  • Júlia Simone Ferreira Universidade Federal de Juiz de Fora, Juiz de Fora, Minas Gerais, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2237-1184.v0i31p54-66

Keywords:

Engaged literature, Human madness, Love and death

Abstract

Marguerite Duras in Hiroshima, mon amour puts light to the art of engaged literature. She is not afraid to denounce the political events of her time. In the “text-film”, she strongly denounces war, love, death, misery and human madness, memory, forgetfulness, the present, the past and the dejection of being, themes durassiennes that appear in the text. The objective of this research is to analyze all these themes that are presented in a strongly political context.

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Author Biography

  • Júlia Simone Ferreira, Universidade Federal de Juiz de Fora, Juiz de Fora, Minas Gerais, Brasil

    Professora associada de Língua e Literatura Francesa na Universidade Federal de Juiz de Fora desde 2016. Graduada em Letras – Língua Francesa em 1992 na Universidade Estadual Paulista, em Assis. Realizou seu mestrado (1996) e doutorado (2006) pela Universidade de Nice-Sophia Antipolis. Sua tese de doutorado, A noção do íntimo e do segredo na obra de Marguerite Duras, foi publicada pela Editora Universitária Europeia, na França, em 2018. É coordenadora do Programa Idiomas sem Fronteiras de Língua Francesa. É também coordenadora do Projeto de Extensão Boa Vizinhança em Língua Francesa. Atualmente, está credenciada ao Programa de Pós-graduação em Estudos Literários pela Universidade Federal de Juiz de Fora. Pesquisa a escrita feminina nas obras da escritora caribenha e francófona Gisèle Pineau.

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Published

2020-11-27

How to Cite

Ferreira, J. S. (2020). Nevers e Hiroshima: ‘como suportar tamanha dor?’. Literatura E Sociedade, 25(31), 54-66. https://doi.org/10.11606/issn.2237-1184.v0i31p54-66