Reverberações de Hiroshima em Marguerite Duras: a (geo)política a partir do corpo

Authors

  • Maurício Ayer Universidade de São Paulo, São Paulo, São Paulo, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2237-1184.v0i31p67-85

Keywords:

Hiroshima mon amour, Body and place, Body and politics, The proper name

Abstract

Alain Resnais and Marguerite Duras articulate the stories of Hiroshima mon amour at the exact point at which body and (geo)politics collide. In doing so, they bring together a set of elements that will reappear, totally or partially, in Duras’ works: a fulminating love; its violent interruption, causing pain and madness; in this lyrical ravishing, character and place are mixed one to the other to the point of exchanging the same and only proper name; finally, a new emergence of pain and love becomes possible from the contact with the traces left in the place and/or on the body. This paper shows how these elements reappear in Duras’ works such as India Song (1973/1975) and Césarée (1979).

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Author Biography

  • Maurício Ayer, Universidade de São Paulo, São Paulo, São Paulo, Brasil

    Leciona literatura francesa no Departamento de Letras Modernas da Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da Universidade de São Paulo, é autor de A música do fim do mundo: orquestrações de literatura, teatro e cinema em Marguerite Duras (crítica, 2020), A cidade além das margens (poesia, 2018), Olhares sobre Marguerite Duras (crítica, 2014), coorganizado com Cristina Kuntz, e de Música nas Montanhas: 40 anos do Festival de Campos do Jordão (reportagem histórica, 2009), com Camila Frésca.

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Published

2020-11-27

How to Cite

Ayer, M. (2020). Reverberações de Hiroshima em Marguerite Duras: a (geo)política a partir do corpo. Literatura E Sociedade, 25(31), 67-85. https://doi.org/10.11606/issn.2237-1184.v0i31p67-85