Alphaville: where dwells the creative process?
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2596-2477.i52p28-40Keywords:
Alphaville, Nouvelle Vague, Jean-Luc Godard, Cinematic creation, French cinemaAbstract
The Nouvelle Vague is one of the most influential film movements of the 20th century. Moving away from surrealism, the films of the French Nouvelle Vague sought to embrace socially relevant themes. Jean-Luc Godard emerged as an important figure in this movement due to his experimental approach to filmmaking, evident in works such as À Bout de Souffle (1960) and Le Mépris (1963), which reached its apex with Alphaville (1965), his most famous work. This article investigates Godard's experimental and wandering creative process in the conception of Alphaville, exploring the poetic operation of Godardian creation and establishing a dialog between various sources of inspiration.
Downloads
References
ALPHAVILLE. Direção: Jean-Luc Godard. Produção de André Michelin. França: Athos Films, 1965.
BIASI, Pierre-Marc. A genética dos textos. Tradução : Marie-Hélène Paret Passos. Porto Alegre: EdiPUCRS, 2010.
BOURGET, Jean-Loup; FERRER, Daniel. Genèses cinématographiques. In: Genesis (Manuscrits-Recherche-Invention), n. 28, p. 7–27, 2007.
DARKE, Chris. Alphaville. Illinois: University of Illinois Press, 2005.
DELEUZE, Gilles. Cinema 1: A Imagem-Movimento. São Paulo: Editora Brasiliense, 1985.
DELEUZE, Gilles. Cinema 2: A Imagem-Tempo. São Paulo: Editora Brasiliense, 2005.
GRÉSILLON, Almuth. Crítica genética, prototexto, edição. In: GRANDO, Ângela; CIRILLO, José (Org). Arqueologias da criação: estudos sobre o processo de criação. Belo Horizonte: Editora Arte, 2009. p. 41–51.
OLIVEIRA ROCHA, Ricardo. Diálogo entre a adaptação de O Grande Gatsby (2013) e o processo de criação de um roteiro para peça radiofônica. 2023. 285 f. Dissertação (Mestrado em Literatura e Cultura) — Instituto de Letras, Universidade Federal da Bahia, 2023.
PARENTE, André. Ensaios sobre o cinema do simulacro. Rio de Janeiro: Pazulin, 1998.
SALLES, Cecilia Almeida. Crítica genética: fundamentos dos estudos genéticos sobre o processo de criação artística. 3ª ed. revista. São Paulo: EDUC, 2008.
SALLES, Cecília Almeida. Redes da criação: a construção da obra de arte. Vinhedo: Horizonte, 2006.
SARRIS, Andrew. Notes on The Auteur Theory in 1962. In: BRAUDY, Leo; COHEN, Marshall. Film theory and criticism. 7. ed. New York: Oxford University Press, 2009. p.451-454.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Ricardo Oliveira Rocha, Marcelo Rubio
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.