Narrative Conformation in Long Farewell

Authors

  • Iurii Kokin Universidade Estadual do Paraná

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2596-2477.i52p41-52

Keywords:

Kira Muratova, Modern Cinema, Auteur Cinema, Film History

Abstract

The following article discusses the aesthetic configurations involved in the cinematic construction of The Long Farewell (1971), directed by Kira Muratova. The objective is to position the film within the concepts of modern cinema and auteur cinema. To complement this, the methodology incorporates film analysis and research on creative processes, allowing for the concretization and emphasis of thought elements from the material and practice of filmmaking. To achieve this, historical trends and components of mise-en-scène are analyzed, together with testimonies and interviews of those involved in the creative process, resulting in two parts: the first part dedicated to gathering data on historical events, and the second part aiming to analyze the stylistic principles in an attempt to understand them as the authentic imaginative thought of the filmmaker.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Iurii Kokin, Universidade Estadual do Paraná

    Mestrando do Programa de Pós-Graduação - Mestrado Acadêmico em Cinema e Artes do Vídeo (PPG-CINEAV) - da Universidade Estadual do Paraná (Unespar), campus de Curitiba II/Faculdade de Artes do Paraná (FAP), vinculado à linha de pesquisa (2) Processos de Criação no Cinema e nas Artes do Vídeo. Membro do grupo de pesquisa CineCriare - Cinema: criação e reflexão (Unespar/PPG-CINEAV/CNPq). Graduação completa em Cinema e Audiovisual pela Universidade Federal da Integração Latino-americana (UNILA).

References

BAZIN, André. “De la politique des auteurs”. Cahiers du cinéma, nº70, Abril, 1957.

DELEUZE, Gilles. Cinema 2: Imagem-Tempo. Editora 34, 2018.

EREMENKO, Evgeny D. Odesskaya Kinostudiya i “Lenfilm”: Redaktorskie Praktiki (1960–1980-e gg.). Vestnik SPbGIK, n. 1 (50), p. 46-53, março de 2022.

KOSINOVA, M. R. Mezhdunarodnye Svyazi Sovetskoy Kinematografii v Gody “Ottepeli”. Sovremennye Issledovaniya Sotsial'nykh Problem, v.6, n.50, 2015. Disponível em: <https://shorturl.at/gFK24>. Acesso em: 15 mar. 2024.

MURATOVA, Kira. Longa Despedida. URSS, Estúdio de Odessa, 1971. (Filme). Disponível em: <https://youtu.be/KxNiyctaYRQ>. Acesso em: 10 dez. 2023.

PLAKHOV, Andrei. Censura: Como as proibições afetam o cinema. [S.I.]: Подкасты Кинопоиска, 2023. 1 vídeo (87 min). Disponível em: <https://youtu.be/1CGplT4uvEc>. Acesso em: 30 mar. 2024.

RASKATOVA, Elena. “Ideologicheskie Fil'try” i Pozdnee Sovetskoe Kino. Labirint: Zhurnal Sotsi’l'no-Gumanitarnykh Issledovaniy. Ivanovo, n. 6, p. 81–90, 2016. Disponível em: <https://bit.ly/499Tnm4>. Acesso em: 13 fev. 2024.

RYAZANTSEVA, Natalya. “Korotkoe Dykhanie, Ili Dolgie Provody”. Iskusstvo Kino, Arquivo, 2004, n. 12, dezembro. Disponível em: https://old.kinoart.ru/archive/2004/12/n12-article5. Acesso em: 04.11.2023.

SVETLYAKOV, Кirill. Realismo Socialista / Palestra / #TretyakovEmCasa. [Moscou]: Galeria Tretyakov, 2020. 1 vídeo (105 min). Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=YZIxy8QJl2g>. Acesso em: 18 ago. 2023.

TRUFFAUT, François. “Uma certa tendência do cinema francês”. In: ____. O Prazer dos Olhos: Escritos sobre cinema. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2005, p. 257–276.

Published

2024-06-29

How to Cite

Kokin, I. (2024). Narrative Conformation in Long Farewell. Manuscrítica: Revista De Crítica Genética, 52, 41-52. https://doi.org/10.11606/issn.2596-2477.i52p41-52