The memory of the future as a phenomenon of unpredictability in Iuri Lotman
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.1982-8160.v18i2p65-86Keywords:
memory of the future, texts of culture, symbol, LotmanAbstract
This study stems from a partial result of a CNPq-supported research on the concepts and rationales running the memory of the future in culture. Based on Lotman’s concepts, it aims to understand the memory of the future as a phenomenon of unpredictability. Its theoretical and methodological approaches included bibliographic research on Lotman’s writings and, at times, on other authors in social and human sciences, document searches, and empirical analysis of semiotic translations of the photography by Régis Bossu, The Kiss. It aims show that, as an unpredictable phenomenon, memory is formed from the come-and-go of symbols, of reminiscences and cultural texts that can create future recollections.
Downloads
References
A verdadeira história do “Beijo Fraterno” entre Brejnev e Honecker. (2014, 6 de novembro). Euronews em português. https://www.youtube.com/watch?v=OOeEaim2ZRE.
Barthes, R. (1982). Mitologias. Difel.
Bossu, R. (2009) Souvenirs d´um photographe. https://www.boulevard-exterieur.com/Souvenirs-d-un-photographe.html.
Brain Journal. (2018, 27 de setembro). [imagem]. Facebook.https://www.facebook.com/brainjournal.az/photos/a.628842407452131/724263654576672/?type=3
Carruthers, M. (2011). A técnica do pensamento: meditação, retórica e a construção das imagens (400-1200). Editora da Unicamp.
Carvalho, L. (2018, 1 de dezembro). Grafite de beijo entre Bolsonaro e Trump é apagado 48 horas após a pintura. O Povo.
Clemens, J. (2009). Die längste Open-Air-Galerie der Welt. Welt. https://www.welt.de/welt_print/vermischtes/article5290211/Die-laengste-Open-Air-Galerie-der-Welt.html.
Costa, A. C. (2022). O beijo. piauí. https://piaui.folha.uol.com.br/materia/o-beijo/Curry61berlin. (2022, 9 de setembro). [imagem]. Facebook. https://www.facebook.com/photo/?fbid=508323477773842&set=pb. 100057885810332.-2207520000.
Der Bruderkuss. (2019, 27 de dezembro). LFI. https://lfi-online.de/de/blog/one-photo-one-story-barbara-klemm-2051.html.
Dia do Beijo e a Publicidade. (2014, 27 de abril). Publipic. https://publipic.wordpress.com/2014/04/27/dia-do-beijo-e-a-publicidade/Exilado na Rússia, Snowden declara apoio a Lula no Twitter. (2022, 2 de outubro). UOL. https://noticias.uol.com.br/eleicoes/2022/10/02/exilado-por-putin-snowden-declara-apoio-a-lula.htm.
Ferreira, J. P. (2004). Armadilhas da memória e outros ensaios. Ateliê Editorial.
FutPapers (2020, 7 de maio). Parece que a Piauí gostou um pouquinho da ideia de uma capa com beijo. X. https://x.com/futpapers/status/1258370868423557120.
Grafite na Lituânia retrata beijo de Trump e Putin. (2016, 13 de maio). UOL. https://entretenimento.uol.com.br/noticias/efe/2016/05/13/grafite-na-lituania-retrata-beijo-de-trump-e-putin.htm.
Lebie, T. (2009, 15 de maio). Maler Dmitri Wladimirowitsch Wrubel (re.) zusammen mit Regis Bossu (Fototgraf Der Bruderkuss) vor der Grundierung zu seinem Wandbild - Der Bruderkuss - an der Berliner Mauer - Sanierung der EastSide Gallery in Berlin. Imago. https://www.imago-images.de/st/0053141725.
Lotman, I. M. (1996). La semiosfera (Vol. 1). Ediciones Cátedra.
Lotman, I. M. (1998). La semiosfera (Vol. 2). Ediciones Cátedra.
Lotman, Y. M. (1990). Universe of the mind: a semiotic theory of culture. Indiana University Press.
Lotman, I. M., Uspenskii, B. A., & Ivanov, V. (1981). Ensaios de semiótica soviética. Livros Horizonte.
Lotman, Y. M. (1999). Cultura y explosión. Gedisa.
Lotman, I. M. (2022). Mecanismos imprevisíveis da cultura. Hucitec.
Machado, I. (2022). Apresentação da tradução brasileira. In I. Lotman, Mecanismos imprevisíveis da cultura (pp. 15-16). Hucitec.
Nunes, M. R. F. (2001). A memória na mídia: a evolução dos memes de afeto. Fapesp, Annablume.
Nunes, M. R. F. (2024). Memórias do futuro na teatralidade steampunk: entre vozes e visualidades heterotópicas retrofuturistas. História Oral, 27(1), 115-135. https://doi.org/10.51880/ho.v27i01.1384.
Nunes, M. R. F., & Bin, M. A. (2021). Clio e a memória do futuro. Lumina, 15(2), 120135. https://doi.org/10.34019/1981-4070.2021.v15.34586.
Nunes, M. R. F., & Bin, M. A. (2018). Retrofuturismo, espaço e corpo-mídia: steampunk e a memória do futuro. Revista Famecos, 25(2), 1-21. http://dx.doi.org/10.15448/1980-3729.2018.2.29017.
Revista piauí (2020, 6 de maio). O beijo da morte. Eis a capa da piauí de maio. No site e no app da revista, a edição estará disponível aos assinantes a partir desta quinta-feira. X. https://x.com/revistapiaui/status/1258003577911590912.
Ricoeur, P. (2007). A memória, a história, o esquecimento. Editora da Unicamp.
Socialist Fraternal Kiss: Leonid Brezhnev and Erich Honecker Change Kisses, 1979. (2014, 8 de novembro). Vintage Everyday. https://www.vintag.es/2014/11/leonid-brezhnev-and-erich-honecker.html.
The Ammolite Gallery. (2024). Trump adora meias e ímãs de Putin [imagem]. Etsy. https://www.etsy.com/pt/listing/894222707/trump-adora-meias-e-imas-de-putin-torne.
Timofeitchev, A. (2019, 28 de fevereiro). Todos os líderes mundiais que resistiram (ou não) aos beijos de Brejnev. Russia Beyond. https://br.rbth.com/historia/81929-todos-lideres-mundiais-beijo-brejnev.
Vilnius: A quirky and charming capital. (2020, 13 de abril). Unfiltered Traveling. https://unfilteredtravelling.com/vilnius-a-quirky-and-charming-capital/Witter, L. (2015). Brejnev et Honecker, le baiser torride de la Guerre froide. Le Nouvel Obs. https://www.nouvelobs.com/photo/20150810.OBS3932/photo-brejnev-et-honecker-le-baiser-torride-de-la-guerre-froide.html
Wurstreview. (2023, 29 de setembro). [imagem]. Instagram. https://www.instagram.com/p/CxyQle_s1uY/
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC BY-NC-SA 4.0) which allows sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal for non-commercial purposes.
- Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.