Black protagonism is finally a hit: self-representation in Executive Order and Mars One
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.1982-8160.v18i2p87-109Keywords:
Black self-representation, Contemporary Brazilian cinema, Executive Order, Mars OneAbstract
This study points out an unprecedented media event: in 2022, two films directed and acted by Black individuals reached the mainstream. Executive Order by Lázaro Ramos, with 500,000 viewers and Mars One by Gabriel Martins, the Brazilian nominee for the Oscars. These works, differing in aesthetics and objectives, pointed to paths, constructing counter-hegemonic visualities regarding the Black and poor populations of Brazil and engaged with the public and critics. By briefly examining the Black presence in Brazilian cinema and the diverse experiences of its creators, we highlight how the construction of these films establishes, whether in form of dystopia or everyday life, other places, and images in a political gesture of rejecting violence.
Downloads
References
Academia Brasileira de Cinema. (2023, 12 de março). “Marte Um”, de Gabriel Matins, vai representar o Brasil na disputa por uma vaga no Oscar 2023. https://academiabrasileiradecinema.com.br/oscar2023/filme-indicado.php.
Anic, L. (2022, 6 de novembro). ‘Não tenho verba para um próximo longa-metragem’, diz representante do Brasil no Oscar. Gama. https://tinyurl.com/bdcpum77
Araujo, I. (2022a, 13 de abril). ‘Medida Provisória’ de Lázaro Ramos parece uma novela didática. Folha de S.Paulo. https://tinyurl.com/4tenetxc
Araujo, I. (2022b, 24 de agosto). ‘Marte Um’ promete mais do que cumpre ao costurar Brasil conservador, feminismo e racismo. Folha de S.Paulo. https://guia.folha.uol.com.br/cinema/2022/08/marte-um-promete-mais-do-que-cumpre-ao-costurar-brasil-conservador-feminismo-e-racismo.shtml
Bhabha, H. K. (1998). O local da cultura. Editora da UFMG.
BlackStar. (2022). 2022 BlackStar Film Festival Program Guide. BlackStar Projects. https://issuu.com/blackstarfest/docs/bsff22_program_guide_digital_pgs
Brito, L. (2022, 21 de agosto). Com quatro prêmios, “Marte Um” é destaque no 50º Festival de Cinema de Gramado. CNN Brasil. https://www.cnnbrasil.com.br/entretenimento/grande-vencedor-do-festival-de-cinema-de-gramado-marte-um-nos-convida-a-sonhar/Campanha “De Minas para o mundo” impulsiona “Marte Um” para o Oscar 2023. (2022, 19 de setembro). Tela Viva. https://tinyurl.com/29xes65e
Carvalho, N. S. (2005). Esboço para uma história do negro no cinema brasileiro. In J. De (Org.), Dogma feijoada: O cinema negro brasileiro (pp. 17-101). Imprensa Oficial.
Carvalho, N. S. (2022). Cinema negro brasileiro. Papirus.
Cavalcante, A. (2017). Cineastas brasileiras (feministas) durante a ditadura civil-militar. In: K. Holanda, & M. T. Cavalcanti (Orgs.), Feminino e plural: Mulheres no cinema brasileiro (pp. 59-76). Papirus.
Cruz, F. B. (2021, 6 de dezembro). Ancine não libera filme de Lázaro Ramos e trava estreia no país. Veja. https://veja.abril.com.br/cultura/ancine-nao-libera-filme-de-lazaro-ramos-e-trava-estreia-no-pais/Dados do IBGE mostram que 54% da população brasileira é negra. (2020, 31 de julho). Jornal USP. https://jornal.usp.br/radio-usp/dados-do-ibge-mostram-que-54-da-populacao-brasileira-e-negra/
Dias, T. (2022, 29 de agosto). ‘Marte Um’: Quem é o diretor do filme que vai representar o Brasil no Oscar. TAB UOL. https://tab.uol.com.br/noticias/redacao/2022/08/29/inspirado-em-sonho-de-crianca-marte-um-traz-de-volta-o-choro-no-cinema.htm
‘Ela Volta na Quinta’: Retrato de una familia común de Belo Horizonte. (2016, 26 de fevereiro). Nodal Cultura. https://goo.gl/7thNBh
Estamos vivendo a primavera negra, diz publicitário Paulo Rogério Nunes. (2020, 9 de junho). CNN Brasil. https://www.cnnbrasil.com.br/nacional/estamos-vivendo-a-primavera-negra-diz-publicitario-paulo-rogerio-nunes/
Evaristo, Y. (2022, 12 de abril). Medida Provisória: Por que filme de Lázaro Ramos irrita bolsonaristas? Tangerina Uol. https://tangerina.uol.com.br/filmes-series/critica-medida-provisoria/
Fanon, F. (2008). Pele negra, máscaras brancas. Edufba.
Feher, M. (2009). Self-Appreciation; or, The Aspirations of Human Capital. Public Culture, 21(1), 21-41. https://doi.org/10.1215/08992363-2008-019.
Foucault, M. (2008). O nascimento da biopolítica. Martins Fontes.
Gomes, P. E. (1980) Cinema, uma trajetória no subdesenvolvimento. Paz e Terra.
Gonçalvez. A. M. (2017). Um defeito de cor. Record.
González, L & Hasenbalg, C. (1982). Lugar de Negro. Marco Zero.
González, L. (1988). A categoria político cultural de amefricanidade. Tempo Brasileiro, (92/93), 69-82.
González, L. (2018). Primavera para as rosas negras. União dos Coletivos Pan Afrikanos de São Paulo.
Guimarães, V. (2021, 2 de abril). Estética do quintal remix: fragmentos ao redor da Filmes de Plástico. Cinética. http://revistacinetica.com.br/nova/victor-estetica-do-quintal-remix-filmes-de-plastico-2021/
Hall, S. (2016). Cultura e representação (D. Miranda & W. Oliveira Trads.). Editora Puc-Rio.
Hogg. M., & Vaughan, G. (2018). Social psychology. Pearson Education.
hooks, b. (2019). Olhares negros: Raça e representação. Elefante.
Huberman, G. D. (2017). Levantes. Sesc.
Keslassy, E. (2022, 2 de dezembro). Ava DuVernay´s Array releasing buys ‘Mars One’, Brazil´s Oscar entry. Variety. https://variety.com/2022/film/global/ava-duvernay-array-releasing-brazil-oscar-1235447893/
Leroux, L. (2019). A Baixada tem, a Baixada Filma: a periferia, da representação à autoapresentação. In M. Salles, P. Cunha, & L. Leroux (Orgs.), Cinemas Pós Coloniais e Periféricos (pp. 24-41). LCV.
Lincoln Péricles LK. (n. d.). Home [Página do YouTube]. YouTube. Recuperado em 25 jul. 2024, de https://www.youtube.com/c/lincolnpericles.
Martel, F. (2012). Mainstream: A guerra global das mídias e das culturas. (C. Marques Trad). Civilização Brasileira. (Trabalho original publicado em 2010).
Pretos, LGBTQIAP+, mulheres e corpos: Onde está a diversidade na publicidade. (2023, 20 de junho). Propmark.
Ramos, L. (2022). Medida Provisória: Diário do diretor. Cobogó.
Rancière, J. (2009). A partilha do sensível: estética e política (M. Costa Neto, Trad.; 2a ed.). Editora 34.
Roda Viva. (2022, 11 de abril). Roda Viva | Lázaro Ramos | 11/04/2022 [Vídeo]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=oca5C6bwXOY.
Rodrigues, J. C. (2011). O negro brasileiro e o cinema. Pallas.
Rosza Filmes. (n.d.). Home [Página do YouTube]. YouTube. Recuperado em 25 jul. 2024, de https://www.youtube.com/channel/UCcbsaYbMpcg9-mAeD8dUVpQ.
Santos, A. P., & Santos, S. A. (2022). Uma leitura crítica dos estudos de caso da pesquisa Avaliação das Políticas de Ação Afirmativa no Ensino Superior no Brasil. In R. Heringer & D. Carreira (Orgs.), 10 anos da Lei de Cotas: conquistas e perspectivas (pp. 448-479). UFRJ, Ação Educativa.
Silvino, A. J. O. (2021, 25 de agosto). O cine-sample de Lincoln Péricles. Cinética. http://revistacinetica.com.br/nova/lincoln-pericles-anajuliasilvino-2021/Slam Resistência. (2017, 26 de julho). AkinsKintê na humildade e sem maldade mandando a letra de “Meu caro amigo” [Vídeo]. Facebook. https://www.facebook.com/slamresistencia/videos/1429648970451151/
Sodré, M. (2019). Do lugar de fala ao corpo como lugar de diálogo: raça e etnicidades numa perspectiva comunicacional. Reciis, 13(4), 877-886. https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/1944/2314.
Spivak, G. (2010). Pode o subalterno falar? (S. Almeida & M. Feitosa, Trads.). Editora UFMG. (Trabalho original publicado em 1985)
Universo Produção. (2021, 26 de janeiro). O que é uma personagem? | 24ª. Mostra de Cinema de Tiradentes [Vídeo]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=buFUHow5D_0&list=PLJXNiEFr2795neBy_1d2dQ9xWrODaxs74&index=17
Weber, M. H. (2011). Do acontecimento público ao acontecimento midiático. Caleidoscópio, (10), 189-203. http://hdl.handle.net/10437/6068.
Xavier, I. (1993). Alegorias do subdesenvolvimento. Brasiliense.
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC BY-NC-SA 4.0) which allows sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal for non-commercial purposes.
- Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.