Semiotics of affect in consumer rituals: sensations, feelings, and emotions
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.1982-8160.v18i3p329-346Keywords:
Semiotics of affect, consumer rituals, sensations, feelings, emotionsAbstract
This study describes the results of theoretical research on the conceptual connections between sensations, feelings, and emotions based on a Peircean semiotic perspective according to the universal categories of experience firstness, secondness, and thirdness, in articulation with the anthropology of affections, the main exponent being Le Breton and psychoanalysis. By understanding consumption as a ritual and its links with identity, citizenship, and as an act of love, we find its capacity to produce sensitive stimuli, promote pleasant feelings, and generate emotions that promote immediate satisfaction fueled by advertising, the privileged language of consumption and brands.
Downloads
References
André, M. G. (2006). Consumo e identidade: Itinerários cotidianos da subjetividade. DVS.
Barbosa, L., & Campbell, C. (2006). Cultura, consumo e identidade. FGV.
Baudrillard, J. (2009). Sociedade de consumo. Edições 70.
Bauman, Z. (2008). Vida para o consumo. Zahar.
Campbell, C. (2001). A ética romântica e o espírito do consumismo moderno. Rocco.
Canevacci, M. (2008). Fetichismos visuais: Corpos erópticos e metrópole comunicacional. Ateliê.
Canevacci, M. (2018). Antropologia da comunicação visual. Perspectiva.
Carvalho, N. (1998). Publicidade: A linguagem da sedução. Ática.
Cesarotto, O. (2012). Entrevista Oscar Cesarotto & Semiótica Psicanalítica. Leitura Flutuante, 4(2), 141-151. https://revistas.pucsp.br/index.php/leituraflutuante/article/view/13544
Cesarotto, O., & Perez, C. (Orgs.), (2023). (Orgs.). Bem-estar na cultura: Consumo de satisfações? ECA/USP.
Douglas, M., & Isherwood, B. (2004). O mundo dos bens: Para uma antropologia do consumo. Ed. UFRJ.
Eco, U. (2004). História da beleza. Record.
Eco, U. (2007). História da feiura. Record.
Freud, S. (1968). Obras completas. Biblioteca Nueva.
Freud, S. (2011). O mal-estar na civilização. Companhia das Letras.
Freud, S. (2017). As pulsões e seus destinos. Autêntica.
García Canclini, N. (2010). Consumidores e cidadãos. UFRJ.
Girard, R. (2011). Anorexia e desejo mimético. Realizações.
Gobé, M. (2002). A marca emocional. Negócio Editora.
Greimas, A., & Fontanille, J. (1994). Semiótica de las pasiones: De los estados de cosas a los estados de ánimo. Siglo Veintiuno.
Ibri, I. A. (2008). O significado de Primeiridade em Schelling, Schopenhauer e Peirce. Cognitio: Revista de Filosofia, 9(2), 223-234. https://revistas.pucsp.br/index.php/cognitiofilosofia/article/view/12979
Ibri, I. A. (2015). Kósmos Noetós: A arquitetura metafísica de Charles S. Peirce. Paulus.
Ibri, I. A. (2020). Semiótica e pragmatismo: Interfaces teóricas (Vol. 1). FiloCzar; Cultura Acadêmica.
Ind, N., & Iglesias, O. (2016). Brand desire: How to create consumer involvement and inspiration. Bloomsbury.
Landowski, E., & Fiorin, J. L. (1997). O gosto da gente, o gosto das coisas: Abordagem semiótica. Educ.
Le Breton, D. (2007). El sabor del mundo: Una antropología de los sentidos. Nueva Visión.
Le Breton, D. (2013). Antropologia da dor. Fap-Unifesp.
Le Breton, D. (2016). Antropologia dos sentidos. Vozes.
Leal, H. (2023). O sentido das paixões: Teoria semiótica da narrativa e da ficção. Zagodoni.
Lindstrom, M. (2005). Brandsense: A marca multissensorial. Bookman.
Lipovetsky, G. (2019). Agradar e tocar: Ensaio sobre a sociedade da sedução. Edições 70.
Lipovetsky, G. (2020). A sociedade da sedução: Democracia e narcisismo na hipermodernidade liberal. Manole.
Lipovetsky, G., & Serroy, J. (2015). A estetização do mundo: Viver na era do capitalismo artista. Companhia das Letras.
Mauss, M. (2008). Ensaio sobre a dádiva. Edições 70.
McCracken, G. (2003). Cultura & consumo. Mauad X.
Miller, D. (2002). Teoria das compras. Nobel.
Miller, D. (2013). Trecos, troços e coisas: Estudos antropológicos sobre a cultura material. Zahar.
Montoto, C. (2012). Amor: Metáfora eterna. Bluecom.
Oliveira, A. C., & Landowski, E. (1995). Do inteligível ao sensível: Em torno da obra de Algidras Julien Greimás. Educ.
Peirce, C. S. (1931-1935; 1958). Collected papers of Charles Sanders Peirce (8 vols., C. Hartshorne, P. Weiss, & A. Burks, Eds.). Cambridge, MA: Harvard University Press. (Citado CP seguido do número do volume e do número da página).
Peirce, C. S. (1988). El hombre, un signo: El pragmatismo de Peirce. Editorial Critica.
Peirce, C. S. (1995). Semiótica (2a ed.). Perspectiva.
Perez, C. S. (2003). O marketing da completude: A busca do objeto de desejo. Psilacánise, (1). https://www.pucsp.br/psilacanise/html/revista01/18_rev_semiotica_02.htm
Perez, C. (2016). Ecologia publicitária: O crescimento sígnico da publicidade [Apresentação de trabalho]. 39º Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação, São Paulo, São Paulo, Brasil.
Perez, C. (2020). Há limites para o consumo? Estação das Letras e Cores.
Perez, C. (2022). La punsión escópica en la cultura digital de consumo: una proximación semiopsicanalítica. In F. Contreras & A. Marín (Orgs.), Estudios visuales en Brasil. Tirant Humanidades.
Perez, C. (2023). Charles Sanders Peirce: A fixação da crença. Paulus.
Perez, C., & Pompeu, B. (2021). Os sentidos do presente e do presentear: Contribuições da antropologia, do consumo e da semiótica [Apresentação de trabalho]. 30º Encontro Anual da Compós, São Paulo, São Paulo, Brasil.
Perez, C., & Trindade, E. (2019). Três dimensões para compreender as mediações comunicacionais do consumo na contemporaneidade. MATRIZes, 13(3), 109-126. https://doi.org/10.11606/issn.1982-8160.v13i3p109-126
Piratininga, L. C. (1994). Publicidade: Arte ou ofício? T. A. Queiroz.
Pompeu, B. (2021). De onde veio, onde está e para onde vai a publicidade. Estação das Letras e Cores.
Pompeu, B. (2022). Publicidade pós-causa: o poder da linguagem publicitária. Rizoma, 9(2). https://doi.org/10.17058/rzm.v10i1.17036
Pompeu, B. (2024). Publicidade: Uma biografia – Dos pregões de rua à lógica algorítimica. SB.
Pompeu, B., & Sato, S. K. (2024). Publicidade contemporânea e semiótica peirceana: uma proposta metodológica. MATRIZes, 18(1), 145-170. https://doi.org/10.11606/issn.1982-8160.v18i1p145-170
Roberts, K. (2005). Lovemarks: O futuro além das marcas. M.Books.
Rocha, E. (1995). Magia e capitalismo: Um estudo antropológico da publicidade. Brasiliense.
Simmel, G. (2006). Questões fundamentais da Sociologia. Zahar.
Simmel, G. (2013). Filosofía del dinero. Capitán Swing.
Siqueira, D. (Org.), (2015) A construção social das emoções: Corpo e produção de sentidos na comunicação. Sulina.
Soper, K., & Trentmann, F. (2008). Citizenship and consumption. Palgrave Macmillan.
Tachner, G. (2009). Cultura, consumo e cidadania. Edusc.
Veblen, T. (1965). A teoria da classe ociosa. Pioneira.
Vestergaard, T., & Schroder, K. (2000). A linguagem da propaganda. Martins Fontes.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC BY-NC-SA 4.0) which allows sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal for non-commercial purposes.
- Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.