Comics: medieval illuminations as Sequential Art

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/2316-9877.2023.v11e209361

Keywords:

Comics, Medieval iluminations, Prince Valiant (character), Sequential art - Middle Age

Abstract

It aims to present medieval illuminations as sequential art and, as such, to verify if this artistic type has elements of comics in its body to be considered as sequential art and which elements these would be. There is also a comparison of the secular art of illuminations with the current art of comics in this research, listing the Prince Valiant, a character created by Hal Foster, as a significant example to observe if the same elements of sequential art, used in the stories of the protagonist, are used in the medieval illuminations. The research is carried out in bibliographies that permeate those that are commonly focused on comics; however, the classic authors of this kind of study will also be used. Among the researchers, Eisner (1989), McCloud (1995), Diniz, Eder (n.d.) were used for the theoretical basis of the work to expose the subject of comics; Visali and Godoi (2016), to deal with the subject iluminations and Andrade (2017) mainly to discuss the Prince Valiant. However, other authors were listed for the theoretical framework of the work. There was also a search in a library of codices (E-Codices) to verify the evolution of the art of illumination and its slow but continuous direction towards sequential art.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Lula Borges, World University Ecumenical

    Doutorando em Ciências da Educação pela World University Ecumenical (QUE, 2022-). Mestre em Ensino da Arte pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN, 2020). Mestre em Ciências da Educação pela Universidade Gama Filho (UGF, 2013) e Especialista em Cinema (UFRN, 2017). Possui graduação em Educação Artística (licenciatura) - Artes Plásticas (UFRN, 1999).

References

ANDRADE, Charles. Príncipe Valente e a modernização do cavaleiro. Revista ComparArte, Rio de Janeiro, v. 1, n. 1, p. 20-43, 2017. Disponível em: https://revistas.ufrj.br/index.php/ca/article/view/11530/8467. Acesso em: 20 maio 2023.

BARR, Mike W.; BOLLAND, Brian. Camelot 3000. New York: DC Comics, 1982-2985. 12v.

BÍBLIA. Gênesis 1. In: Bíblia Sagrada online. Disponível em: https://www.bibliaon.com/genesis_1/. Acesso em: 27 maio 2023

CHRISTY, Savio. Os muitos nomes da história em quadrinhos ao redor do mundo!, explicação revista e atualizada. Sávio Christy: divagações sobre as artes de desenhar e escrever. (blog). Publicado em: 21 mar. 2017. Disponível em: https://saviochristi3.blogspot.com/2017/03/os-muitos-nomes-da-historia-em.html. Acesso em: 15 out. 2022.

DINIZ, André; EDER, Antonio. Mundo Quadrado, Rio de Janeiro, Editora Nona Arte, n. 2, s.d.

EISNER, Will. Quadrinhos e arte sequencial. São Paulo: Martins Fontes, 1989.

GUIMARÃES, Edgard. Interação texto/imagem na história em quadrinhos. In CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO, 26º, Belo Horizonte, 2003. Anais. Belo Horizonte: Universidade Federal de Minas Gerais; Sociedade Brasileira de Estudos Interdisciplinares de Comunicação, 2003. Disponível em: http://www.intercom.org.br/papers/nacionais/2003/www/pdf/2003_NP16_guimaraes.pdf. Acesso em: 20 maio 2023.

McCLOUD, Scott. Desvendando os quadrinhos. São Paulo: Makron Books, 1995.

NOGUEIRA, Thiago. Psychomachia de Prudêncio: estudo, tradução e texto latino. Revista Pandora Brasil, Faculdade de São Bento, n. 86, 2017.

PAZ, Liber Eugênio. A ressignificação do balão dentro do desenvolvimento das histórias em quadrinhos como forma cultural. In: JORNADAS INTERNACIONAIS DE HISTÓRIAS EM QUADRINHOS, 5as, São Paulo, Escola de comunicações de Artes da Universidade de São Paulo. 2018. Anais. São Paulo: ECA-USP, 2018. Disponível em: https://jornadas.eca.usp.br/anais/5asjornadas/q_historia/liber_paz.pdf. Acesso em: 21 jun. 2023.

Rupes Magazine. Rupes ensina arte sequencial e os quadrinhos [Blog]. Disponível em: https://rupesmagazine.tumblr.com/post/634798506387881984/rupes-ensina-arte-sequencial-e-os-quadrinhos. Acesso em: 25 fev. 2023.

VIANNA, Luciano. A historiografia medieval e a escrita da História: os objetos impressos do Livro dos Feitos (1557). Diálogos, v. 20, n.3, p. 30-41, 2016. Disponível em: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/Dialogos/article/view/33669/pdf. Acesso em: 20 maio 2023.

VISALLI, Angelina; GODOI, Pâmela. Estudos sobre imagens medievais: o caso das iluminuras. Diálogos, v. 20, n.3, p. 129-144, 2016. Disponível em: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/Dialogos/article/view/33669/pdf. Acesso em: 20 maio 2023.

XAVIER, Glayci. Histórias em quadrinhos: panorama histórico, características e verbo-visualidade. Darandina Revisteletrônica, Juiz de Fora, Programa de Pós-Graduação em Letras: estudos literários,.Universidade Federal de Juiz de Fora, v. 10, n. 2, 2019.

Published

2023-10-03

Issue

Section

Artigos

How to Cite

Borges, L. (2023). Comics: medieval illuminations as Sequential Art. 9 Arte (São Paulo), 11, e209361. https://doi.org/10.11606/2316-9877.2023.v11e209361