The Crow: the shadows of expressionism as an atmosphere of fear

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/2316-9877.Dossie.2023.e219546

Keywords:

Comics, Adaptation, Edgar Allan Poe, The Raven, Expressionism

Abstract

It intends to analyze the comic book The Crow, published by Diário Macabro, with script and illustrations by Leander Moura. The famous poem by Edgar Allan Poe deals with the mysterious visit of a talking crow to a man who mourns the loss of his beloved and gradually goes mad. The adaptation for comics is depicted in a melancholic, disturbing setting, highlighted in black and white, inspired by the atmosphere of expressionism, resulting in a frightening cadence of images, covered in nuances and shadows. The comic allows the questioning of how Poe's horror and mystery stories, which often explore themes such as death, insanity, and guilt, can be analyzed as a metaphor for the language of expressionist cinema. How the adaptation of Edgar Allan Poe's work and the contrast in chiaroscuro make the atmosphere conducive to feelings of fear on the part of the reader is addressed. In order to achieve the desired critical analysis, the theoretical framework of Sigmund Freud, Linda Hutcheon and Marcel Martin are used.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Alessandra Hypolita Valle Silva Lopes, Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais

    Doutoranda em Estudos de Linguagens, no Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais/CEFET – MG, Linha de Pesquisa I – Literatura, Cultura e Tecnologia. Mestre em Estudos de Linguagens pelo Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais/CEFET – MG, Linha de Pesquisa I – Literatura, Cultura e Tecnologia, Belo Horizonte, 2022.  Bolsista da Capes.  Pesquisadora Participante do Núcleo de Pesquisas em Quadrinhos (NUPEQ); Grupo de Pesquisa em Análise e Teoria dos Quadrinhos (GPQ); Mulheres na Edição; Leitura Literária, Edição e Ensino; Narrativas do Insólito (LLEME).

References

CORBEN, Richard. The raven. In: CORBEN, Richard. The raven and other stories - Red Death. New York: Dark Horse Comics, 2012.

EISESTEIN, Sergei. A forma do filme. Zahar. Rio de janeiro: Jorge Zahar Editor, 2002.

EISNER, Lotte H. A tela demoníaca: as influências de Max Reinhardt e do Expressionismo. Rio de Janeiro: Editora Paz e Terra, 1985.

EISNER, Will. Quadrinhos e arte sequencial. São Paulo: Martins Fontes, 2010.

FREUD, Sigmund. Escritores criativos e devaneios. In: FREUD, Sigmund. Edição standard brasileira das obras psicológicas completas. Rio de Janeiro: Imago, 1996. v. 9.

FREUD, Sigmund. O infamiliar [Das Unheimliche]. Belo Horizonte: Autêntica, 2019.

HUTCHEON, Linda. Uma teoria da adaptação. Florianópolis: Ed. da UFSC, 2013.

INGE, M. Thomas. The incredible Mr. Poe. Richmond: Poe Museum, 2008.

LOPES, Alessandra H.V.S. Berenice - a amada (i)mortal de Edgar Allan Poe: o corpo objetificado da personagem reconstruído nas imagens do cinema e da tevê. 2022. Dissertação (Mestrado em Estudos da Linguagem) - Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2022. Disponível em: https://sig.cefetmg.br/sigaa/public/programa/defesas.jsf?lc=pt_BR&id=307. Acesso em: 06 nov 2023.

MARTIN, Marcel. A linguagem cinematográfica. Lisboa: Dinalivro, 2005.

McCLOUD, Scott. Desvendando os quadrinhos. São Paulo: Makron Books, 1995.

MOURA, Leander. O corvo. Rio Claro: Diário Macabro, 2019.

MOURA, Leander. Os gatos de Ulthar, de H. P. Lovecraft. Florianópolis: Skript, 2022.

NAZÁRIO, Luiz. As sombras móveis. Belo Horizonte: Editora da UFMG, 1999.

POE, Edgar Allan. A filosofia da composição. São Paulo: Globo, 1999.

POE, Edgar. Contos de imaginação e mstério. São Paulo: Tordesilhas, 2012.

SIJLL, Jennifer. Narrativa cinematográfica. São Paulo: Martins Fontes, 2017.

Published

2024-03-27

How to Cite

Lopes, A. H. V. S. (2024). The Crow: the shadows of expressionism as an atmosphere of fear. 9 Arte (São Paulo), e219546. https://doi.org/10.11606/2316-9877.Dossie.2023.e219546