Total refusal: for a creative digital disobedience

Authors

  • Lucas Murari Universidade Federal do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-7714.no.2022.205339

Keywords:

Total refusal, Innovation technologies, Appropriation, Machinima, Virtual reality

Abstract

This study aims to assess the work of Total Refusal, an artist collective founded in Austria in 2018. The group is based on media guerrilla actions which explore artistic intervention strategies in contemporary computer games and other virtual reality devices, taking the appropriation and re-signification of audiovisual materials as their principles. We aim to investigate the aesthetic-political procedures in the film How to Disappear - Deserting Battlefield (2020). Our discussion will address the technique known as machinima, which is fundamental to evaluate the procedures the collective adopted.

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Author Biography

  • Lucas Murari, Universidade Federal do Rio de Janeiro

    Doutor em Comunicação e Cultura pela Universidade Federal do Rio de Janeiro, com período sanduíche na Université Sorbonne – Paris 3. É curador do DOBRA – Festival Internacional de Cinema Experimental. Atua como professor de cursos de artes e cinema. Em 2022 publicou na França a antologia "Expanded Natures – Écologies du cinéma expérimental" (Ed. Light Cone), em co-autoria com Elio Della Noce. Atualmente realiza estágio de pós-doutorado na Escola de Comunicação da UFRJ (bolsa PNPD/CAPES). É editor da Revista Eco-Pós.

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Published

2023-02-11

Issue

Section

DOSSIÊ

How to Cite

Total refusal: for a creative digital disobedience. (2023). Novos Olhares, 11(2), 146-152. https://doi.org/10.11606/issn.2238-7714.no.2022.205339