One between ethics and recognition

Authors

  • Thiago Siqueira Venanzoni Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-7714.no.2017.128891

Keywords:

Ethics, Recognition, Criticism, Image, Audiovisual Culture.

Abstract

Academic and non-academic analyses of media and audiovisual products seek many ways to strain objects’ relations, many of them are critics to built establishment of perceptions that are conditioned by instituted and hegemonic policies in social scene. However, while approaching both theoretical beacons and mediation as an ethical device, we noted the need and deletion of a question: the notion of recognition. This paper proposes to approximate concepts of ethics, moral and recognition as a critic platform for objects’ analyses in the audiovisual field through contributions made by Serelle, Fraser, and Safatle.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Thiago Siqueira Venanzoni, Universidade de São Paulo

    Doutorando do Programa de Pós-Graduação em Meios e Processos Audiovisuais (PPGMPA) da Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo (ECA-USP), com bolsa Capes. Membro do MidiAto – Grupo de Estudos da Linguagem: Práticas Midiáticas.

References

BOLTANSKI, L.; CHIAPELLO, E. O novo espírito do capitalismo. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2009.

FOSTER, H. O retorno do real. São Paulo: Cosac Naify, 2014.

FRASER, N. Reconhecimento sem ética? Lua Nova, São Paulo, n. 70, p. 101-138, 2007.

FRASER, N; HONNETH, A. Redistribution or recognition? A political-philosophical exchange. New York; London: Verso, 2003.

FOUCAULT, M. Estratégia, poder-saber. 3. ed. São Paulo: Forense, 2012. (Coleção Ditos e Escritos, v. 4).

MITCHELL, W. J. T. O que as imagens realmente querem? In: ALLOA, E. (Org.). Pensar a imagem. Belo Horizonte: Autêntica, 2015. p. 165-190.

RANCIÈRE, J. As imagens querem realmente viver? In: ALLOA, E (Org.). Pensar a imagem. Belo Horizonte: Autêntica, 2015. p. 191-204.

______. A partilha do sensível. São Paulo: Editora 34, 2005.

SAFATLE, V. O circuito dos afetos: corpos políticos, desamparo e o fim do indivíduo. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2016.

SERELLE, M. A ética da mediação: aspectos da crítica de mídia em Roger Silverstone. Matrizes, São Paulo, v. 10, n. 2, p. 75-90, 2016.

SILVERSTONE, R. Por que estudar a mídia. São Paulo: Loyola, 2002.

Published

2017-12-22

Issue

Section

ARTICLES

How to Cite

Venanzoni, T. S. (2017). One between ethics and recognition. Novos Olhares, 6(2), 114-125. https://doi.org/10.11606/issn.2238-7714.no.2017.128891