Body, perception and value in contemporary curatorial thinking

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-7714.no.2019.162026

Keywords:

Curatorship, Mediality, History of Exhibitions, Body, Aura

Abstract

This article adopts as its starting point some transformations in the statutes of body, space and time, formulated from the hegemony of the white cube as spatial configuration of art exhibitions. Using the concepts of mediality of Müller and Felinto, iconophagy of Baitello Jr., and aura of Benjamin, we propose a genealogical research on art exhibitions at their intersections with a broader media landscape in which the proliferation of images produces profound changes in the statutes of perception and value.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Icaro Ferraz Vidal Junior, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

    Bolsista de pós-doutorado PNPD-Capes no Programa de Estudos Pós-Graduados em Comunicação e Semiótica da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Doutor em História, História da Arte e Arqueologia pelas Université de Perpignan Via Domitia e Università degli studi di Bergamo e em Comunicação e Cultura pela Universidade Federal do Rio de Janeiro.

References

BAITELLO JR., N. A era da iconofagia: reflexões sobre imagem, comunicação, mídia e cultura. São Paulo: Paulus, 2014.

BAITELLO JR., N. A carta, o abismo, o beijo: os ambientes de imagens entre o artístico e o mediático. São Paulo: Paulus, 2018.

BELTING, H. O fim da história da arte: uma revisão dez anos depois. São Paulo: Cosac Naify, 2012.

BELTING, H. Antropologia da imagem. Lisboa: KKYM, 2014.

BENJAMIN, W. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. São Paulo: Brasiliense, 1987. (Obras escolhidas v. 1).

CHARNEY, L.; SCHWARTZ, V. R. O cinema e a invenção da vida moderna. São Paulo: Cosac & Naify, 2001.

CYPRIANO, F.; OLIVEIRA, M. M. Histórias das exposições: casos exemplares. São Paulo: Educ, 2017.

GUMBRECHT, H. U. Produção de presença: o que o sentido não consegue transmitir. Rio de Janeiro: Contraponto: Ed. PUC-Rio, 2010.

LAFUENTE, P. et al. A história das “histórias das exposições” por Pablo Lafuente: Entrevista por Fabio Cypriano e Mirtes Marins de Oliveira. In: CYPRIANO, F.; OLIVEIRA, M. M. Histórias das exposições: casos exemplares. São Paulo: Educ, 2017, p. 13-37.

LIPOVETSKY, G. O império do efêmero: a moda e seu destino nas sociedades modernas. São Paulo: Companhia das Letras, 1989.

MARDER, M. Lixeiranomia. Comunicação, Mídia e Consumo, São Paulo, v. 15, n. 44, p. 10-26, 2018.

MÜLLER, A.; FELINTO, E. Medialidade: encontros entre os estudos literários e os estudos de mídia. Contracampo, Niterói, v. 19, p. 125-136, 2008.

O’DOHERTY, B. Inside the white cube: l’ideologia dello spazio espositivo. Monza: Johan & Levi Editore, 2012.

RAPPAPORT, E. D. “Uma nova era de compras”: a promoção do prazer feminino no West End londrino, 1909-1914. In: CHARNEY, L.; SCHWARTZ, V. R. O cinema e a invenção da vida moderna. São Paulo: Cosac & Naify, 2001. p. 187-221.

SANTOS, K. C. H. O. Estudos dos conceitos fundamentais da teoria da mídia de Harry Pross: uma teoria dos multimeios. 2009. Monografia de conclusão do curso (Bacharelado em Comunicação e Multimeios) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2009.

Published

2019-12-06

Issue

Section

ARTICLES

How to Cite

Vidal Junior, I. F. (2019). Body, perception and value in contemporary curatorial thinking. Novos Olhares, 8(2), 76-87. https://doi.org/10.11606/issn.2238-7714.no.2019.162026