Podcast and radio journalism

a combination of traditional media and new production and listening experiences

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-7714.no.2020.166393

Keywords:

podcast, radio, journalism, radio journalism, listening

Abstract

This paper correlates the historical formation of the radio journalism with the podcast, pointing at what are the institutionalized characteristics that remains in new practices and which ones must be revisited. Brazilian radio favours the hard news model, i.e., live coverage and voices of specialists and interviews, supported by hasty agendas, a direct consequence of the insignificant amount of more elaborated productions in the radio output. Asynchronous platforms such as podcast, on its turn, characterize new Media Listening Experience (MLE), a result of contemporary “structures of feeling” determined by technological mediation of everyday practices and by emerging relations of representativeness, leading to a new logic of news consumption. We selected a podcast from CBN, Vozes: histórias e reflexões, as example for a model that retains the radio-journalistic tradition of special reportages, while breaking the established paradigm to propose a new order of production and consumption incentive.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Nivaldo Ferraz, Universidade Cruzeiro do Sul

    Bachelor's in Journalism at Universidade Metodista, Master in Communication Sciences at the School of Communications and Arts of the University of São Paulo. PhD at Media and Audiovisual Processes at the same School. Lecturer of Journalism at Universidade Cruzeiro do Sul. Former lecturer and coordinator of the Journalism Career at Universidade Anhembi Morumbi. Former reporter, redactor, director or radio shows at Radio Cultura and Radio Gazeta, São Paulo. Former independent producer at Radio USP São Paulo. 

  • Daniel Gambaro, Universidade Anhembi Morumbi

    PhD in Audiovisual Media and Processes at the School of Communication and Arts of the University of São Paulo. Master's Degree at the same institution. Bachelor Degree  in Radio and Television at Universidade Anhembi Morumbi. Professor at Post-graduation Program in Communication at Universi­dade Anhembi Morumbi.

References

ALSINA, M. R.. A construção da notícia. Petrópolis: Vozes, 2009.
BERRY, R. Podcasting: considering the evolution of the medium and its association with the word ‘radio’. The Radio Journal – International Studies in Broadcast & Audio Media, vol. 14, n. 1, p. 7-22, 2014. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1386/rjao.14.1.7_1. Acesso em 17/jul/2017.
BONINI, T.. Introduction. The listener as producer: The rise of the networked listener. In: BONINI, T.; MONCLÚS, B. (ed.). Radio audiences and participation in the age of network society. Nova York: Londres: Routledge, 2015, p. 1-36.
DUBBER, A. Radio in the digital age. Cambridge: Polity Press, 2013
EDSON RESEARCH; TRITON DIGITAL. The Infinite Dial 2019. Edson Research & Triton Digital, 06/mar/2019. Disponível em: https://www.edisonresearch.com/infinite-dial-2019/. Acesso em 09/06/2019.
FERRARETTO, L. A. O hábito de escuta: pistas para a compreensão das alterações nas formas do ouvir radiofônico. Ghrebh- Revista de Comunicação Cultura e Teoria da Mídia, vol. 9, n. 1, p. 106-131, 2007. Disponível em http://www.cisc.org.br/portal/jdownloads/Ghrebh/Ghrebh-%209/10_ferraretto.pdf. Acesso em 09 de junho de 2019.
FERRARETTO, L. A.. Estruturação da mercadoria das emissoras comerciais sob a convergência: apontamentos para uma economia política da indústria radiofônica. Revista Famecos, vol. 21, n. 3, p. 943-965, 2014. Disponível em: http://dx.doi.org/10.15448/1980-3729.2014.3.18855. Acesso em 17/fev/2019.
FERRARETTO, L. A.; KISCHINHEVSKY, M. Rádio e Convergência: uma abordagem pela economia política da comunicação. In: Compós 2010, 19, 2010, Rio de Janeiro. Anais […] Brasília: Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação. Disponível em: http://www.compos.org.br/data/biblioteca_1495.pdf, acesso em 17/fev/2019.
FERRAZ, N. Reportagem no rádio: realidade brasileira, fundamentação, possibilidades sonoras e jornalísticas a partir da peça radiofônica reportagem. 2016. Tese (Doutorado em Meios e Processos Audiovisuais) – ECA-USP, São Paulo, 2016.
GHONIM, W.; RASHBASS, K. Transparency: What’s Gone Wrong with Social Media and What Can We Do About It?. Shorenstein Center on Media, Politics and Public Policy. 27/mar/2018. Disponível em https://shorensteincenter.org/transparency-social-media-wael-ghonim/, acesso em 17/fev/2019.
GRUPO DE MÍDIA SP. Mídia Dados Brasil 2005. São Paulo: Grupo de Mídia SP, 2005.
GRUPO DE MÍDIA SP. Mídia Dados Brasil 2018. São Paulo: Grupo de Mídia SP, 2018.
HERRERA DAMAS, S. Cómo elaborar reportajes en radio. Buenos Aires: La Crujía, 2008.
KAPLÚN, M. Producción de programas de radio: El guión – la realización. Quito: Ediciones Ciespal, 1978.
KISCHINHEVSKY, M.. Cultura da Portabilidade: novos usos do rádio em mídia sonora. Observatório (OBS*), vol. 3, n. 1, p. 223-238, 2009. Disponível em: http://obs.obercom.pt/index.php/obs/article/view/271/241. Acesso em 09/jun/2019.
KISCHINHEVSKY, M.. Rádio e mídias sociais: Mediações e interações radiofônicas em plataformas digitais de comunicação. Rio de Janeiro: Mauad X, 2016.
LÓPEZ VIGIL, J. I. Manual urgente para radialistas apaixonados. São Paulo: Paulinas, 2003.
MARCONDES FILHO, C. Comunicação e jornalismo: a saga dos cães perdidos. São Paulo; Hacker Editores, 2000.
MCHUGH, S. How podcasting is changing the audio storytelling genre. The Radio Journal – International Studies in Broadcast & Audio Media, vol. 14, n. 1, p. 65-82, 2016. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1386/rajo.14.1.65_1. Acesso em 17/jul/2017.
MIÈGE, Bernard. A sociedade tecida pela comunicação: técnicas da informação e da comunicação entre inovação e enraizamento social. São Paulo: Paulus, 2009.
ORTRIWANO, G.S. A informação no rádio: os grupos de poder e a determinação de conteúdo. 4ª ed. São Paulo, SP: Summus, 2001.
PARISER, E.. O filtro invisível: o que a internet está escondendo de você. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 2012, e-book.
PLUSKOTA, J. P.. The Perfect Technology: Radio and Mobility. Journal of Radio & Audio Media, vol. 22, n. 2, p. 325-336, 2015. Disponível em http://dx.doi.org/10.1080/19376529.2015.1083378. Acesso em 17/jul/2017.
QUATRO em cada dez internautas já ouviram podcast no Brasil. Revista Piauí (edição online), 11/mai/2019. Disponível em: https://piaui.folha.uol.com.br/quatro-em-cada-dez-internautas-ja-ouviram-podcast-no-brasil/. Acesso em: 09 de junho de 2019.
RAJAR. MIDAS Measurement of Internet Delivered Audio Services: Spring 2019. Londres: Rajar, 2019. Disponível em https://www.rajar.co.uk/docs/news/MIDAS_Spring_2019.pdf. Acesso: 09 de junho de 2019.
SANDE, M. F.; GALLEGO, J. I.. Challenges for radio in the digital era: Diversity, innovation and Policies. In GALLEGO, J. I; SANDE, M. F.; LIMÓN N. (eds.) Trends in radio research: Diversity, innovation and policies. Newcastle- upon-Tyne, Reino Unido: Cambridge Scholars Publishing, 2018, pp. 1-14.
SANTOS, G. N. Um cinema para os ouvidos: mapeando o radiodocumentário. 2016. Dissertação (Mestrado em Meios e Processos Audiovisuais) – ECA-USP, São Paulo, 2016
SODRÉ, M. A narração do fato: notas para uma teoria do acontecimento. Petrópolis: Vozes, 2009.
SODRÉ, M.; FERRARI, M. H. Técnicas de reportagem: notas sobre a narrativa jornalística. São Paulo: Summus, 1986.
TAVARES, M. (org.). Manual de redação CBN. São Paulo: Editora Globo, 2011.
TRAQUINA, Nelson. Teorias do jornalismo: a tribo jornalística, uma comunidade interpretativa transacional. v. II, Florianópolis: Insular, 2005.
USHER, N. Re-thinking Trust in the News: A material approach through “Objects of Journalism”. Journalism Studies, vol. 19, n. 4, p. 564-578, 2018. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1080/1461670X.2017.1375391. Acesso em 17/fev/2019.
VICENTE, E.. Do rádio ao podcast: As novas práticas de produção e consumo de áudio. In: Compós 2018, 27, 2018, Rio de Janeiro. Anais […] Brasília: Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação. Disponível em: http://www.compos.org.br/menu_anais.php?idEncontro=Mjc=, acesso em 07 de novembro de 2018.
WILLIAMS, R. Marxismo y literatura. Barcelona: Ediciones 62, 1980.
WILLIAMS, R. Cultura: Sociología de la comunicación y del arte. Barcelona: Buenos Aires: Ediciones Paidós, 1982.
ZUCULOTO, V.R.M. No ar: a história da notícia de rádio no Brasil. Florianópolis: Insular, 2012.

Published

2020-07-10

Issue

Section

ARTICLES

How to Cite

Ferraz, N., & Gambaro, D. (2020). Podcast and radio journalism: a combination of traditional media and new production and listening experiences. Novos Olhares, 9(1), 155-172. https://doi.org/10.11606/issn.2238-7714.no.2020.166393