Everyday as transformation in lettrist theory and cinema

Authors

  • Fábio Uchôa Universidade Anhembi Morumbi

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-7714.no.2020.167293

Keywords:

Vanguard, Lettrism, Everyday life

Abstract

Between 1947 and 1962, some of the Lettrism writings and films suggest an underlying attention to everyday life, including dialogues with contemporary debates on the topic. Our article aims at identifying the evidence of an everyday theory in the Lettrism vanguard based on theoretical writings, literature and films. We believe in dialogues especially with Henri Lefebvre, taking the intervention in everyday life as a transforming exercise – action that, in Lettrism, has the projection room as its main space. For such purpose, we start with the mapping of everyday life theories in the 1940s-60s and its comparison with the Lettrism theory, for later comparison with the group’s written and film production. Three artistic strata are analyzed: ION v.1 (1952) magazine articles, the tales “Le mobile” and “Vers une salle de cinéma”, and the movies Traité de Bave… (1951) e Un soir au cinéma (1962).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Fábio Uchôa, Universidade Anhembi Morumbi

    Doutor em Ciências da Comunicação pela Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo. Docente do Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Anhembi Morumbi
    (UAM) e coordenador do grupo de pesquisas CineArte (UAM). Autor do livro Ozualdo Candeias e o cinema de sua época (1967-84) (Alameda, 2019) e coorganizador de Cinema, estilo e análise fílmica (Appris, 2020).

References

BAZIN, A. O cinema: ensaios. São Paulo: Brasiliense, 1991.

CABAÑAS, K. Off-screen cinema: Isidore Isou and the lettrist avant-garde. Chicago: University of Chicago Press, 2014.

DEBORD, G. Hurlements en faveur de Sade. ION, Paris, v. 1, p. 219-230, 1952.

DEBORD, G.; WOLMAN, G. Mode d’emploi du détournement. Les Levres Nues, n. 8, 1956.

DEVAUX, F. Le cinema lettriste (1951-1991). Paris: Paris Experimental, 1992.

DEVAUX, F. Traité de bave et d’éternité de Isidore Isou. Paris: Yellow Now, 1994.

GOFFMAN, E. A representação do eu na vida cotidiana. Petrópolis: Vozes, 1985.

HELLER, A. Cotidiano e história. São Paulo: Paz e Terra, 2016.

HELLER, A. Por uma filosofia radical. Barcelona: Ediciones 2001, 2018.

ISOU, I. Esthétique du cinema. ION, Paris, v. 1, p. 7-164, 1952.

KRACAUER, S. Teoría del cine: la redención de la realidad física. Barcelona: Paidós, 2001.

KRACAUER, S. Rues de Berlin et d´ailleurs. Paris: Gallimard, 1995.

LEBRAT, C. Maurice Lemaître – un cinema hors cadre. In: LEBRAT, C. Un cinéma radical. Ed. Paris Éxperimental, 2008. p. 98-105.

LEFEBVRE, H. Critique de la vie Cotidienne I. Paris: Editions Grassett, 1947.

LEFEBVRE, H. Critique de la vie Cotidienne I. Paris: L’Arche Éditeur, 1958.

LEFEBVRE, H . Critique de la vie Cotidienne II. Paris: L’Arche Éditeur, 1961.

LEMAÎTRE, M. Le film est déja commencé?. Paris: Cahiers de l’externité, 1999a [1952].

LEMAÎTRE, M. Le mobile. In: LEMAÎTRE, M. Le film est déjà commencé?. Paris: Cahiers de léxternité, 1999b [1952]. p. 41-43.

LEMAÎTRE, M. Oeuvres de cinema (1951-2007). Paris: Paris Experimental, 2007.

LEMAÎTRE, M. Qu’est-ce que le Lettrisme?. Paris: Fischbacher, 1954.

LEMAÎTRE, M. Vers une salle de cinéma. In: LEMAÎTRE, M. Le film est déjà commencé?. Paris: Cahiers de léxternité, 1999c [1952]. p. 51-53.

MARC’O. Introduction au cinema nucleaire. ION, Paris, v. 1, p. 240-252, 1952.

SITNEY, A. The lyrical film. In: SITNEY, A. Visionary film. New York: Oxford University Press, 2002. p. 155-187.

TRAITÉ de bave et d’éternité. Direção de Isidore Isou. França, 1951.

UCHOA, F. Kracauer como etnólogo das metrópoles: o caso de ruas em Berlim e em outros lugares. Patrimônio e memória, Assis, v. 6, n. 2, 2010, p. 234-249.

UCHOA, F. Configurações da assincronia audiovisual no cinema letrista de 1951/52. Significação, São Paulo, v. 46, n. 51, p. 229-250, 2019.

UN SOIR au cinéma. Direção de Maurice Lemaître. França, 1962.

Published

2020-12-12

How to Cite

Everyday as transformation in lettrist theory and cinema. (2020). Novos Olhares, 9(2), 53-67. https://doi.org/10.11606/issn.2238-7714.no.2020.167293