Excesses of Elena: essay and womanhood in the work of Petra Costa

Authors

  • Juliana Gusman Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-7714.no.2021.180894

Keywords:

Elena, Women's documentary, Film essay, Autobiography, Feminism

Abstract

This article aims to problematize how the process of becoming a woman is approached in Elena (2012), a documentary by Brazilian filmmaker Petra Costa. Using different filmic materials critically articulated to tension violent gender norms, the movie, essayistic and autobiographical, intends to reflect upon the hardships of that process. In this sense, this paper aims to analyze the movie itself and a set of thirteen complementary audiovisual narratives released on the Internet that exceed the contents of the documentary, exercising a paratextual function. Besides highlighting important aspects of female emancipation, Elena manages do enhance, through its “excesses”, its own circulation and social mediation. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Juliana Gusman, Universidade de São Paulo

    Doutoranda em Meios e Processos Audiovisuais pela Universidade de São Paulo. Mestre em Comunicação Social pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais. Bacharel em Comunicação Social, com habilitação em Jornalismo, pela mesma instituição. É membro do grupo de pesquisa Mídia e Narrativa e da Rede Metacrítica.

References

Adorno, T. (2003). O ensaio como forma. In T. Adorno, Notas de Literatura (pp. 15-45). Duas cidades/34.

Beauvoir, S. (2016). O segundo sexo: Fatos e mitos. Nova Fronteira.

Bense, M. (2018). O ensaio e a sua prosa. In P. R. Pires (Org.), Doze ensaios sobre o ensaio (pp. 100-124). IMS, 2018.

Brum, E. (2014). Em busca do próprio corpo. In Elena: O livro do filme de Petra Costa (pp. 16-21). Arquipélago, 2014.

Corrigan, T. (2015). Sobre a história do filme ensaio: De Vertov a Varda. In T. Corrigan, O filme ensaio: Desde Montaigne e depois de Marker (pp. 53-78). Papirus, 2015.

Costa, P. (Diretora). (2012). Elena [Filme]. Busca Vida Filmes. http://www.elenafilme.com/.

De Lauretis, T. (2019). A tecnologia de gênero. In H. B. Hollanda (Org.), Pensamento feminista: Conceitos fundamentais (pp. 121-155). Bazar do Tempo, 2019.

Genette, G. (2018). Paratextos editoriais. Ateliê.

Gervaiseau, H. A. (2015). Escrituras e figurações do ensaio. In F. E. Teixeira (Org.), O ensaio no cinema (pp. 92-119). Hucitec, 2015.

Holanda, K. (2015). Documentaristas brasileiras e as vozes feminina e masculina. Significação, 42(44), 339-358. https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2015.103434

Holanda, K. (2017a). Da história das mulheres ao cinema brasileiro de autoria feminina. Famecos, 24(1). https://doi.org/10.15448/1980-3729.2017.1.24361

Holanda, K. (2017b). Helena Solberg: Entre o pessoal e o político. Devires, 14(2), 184-203.

Kehl, M. R. (2016). Deslocamentos do feminino. Boitempo.

Labbé, P. (2017). Documental y experiencia introspectiva: Relaciones, correspondencias y tensiones para explorar el espacio de las prácticas cinematográficas autorrepresentacionales. Devires, 14(2), 226-251.

Lejeune, P. (2014). O pacto autobiográfico: De Rousseau à Internet. Editora UFMG.

Llano, S. M. (2014, 4 de fevereiro). “Si la escritura no es un arma, estamos perdidos”. El Espectador. https://www.elespectador.com/noticias/cultura/si-la-escritura-no-es-un-arma-estamos-perdidos

Lugones, M. (2011). Hacia un feminismo descolonial. La manzana de la discordia, 6(2), 105-119. https://doi.org/10.25100/lamanzanadeladiscordia.v6i2.1504

Mattos, C. A. (2016). O cinema de fato: Anotações sobre o documentário. Jaguatirica.

Mattos, C A. (2018). Documentário contemporâneo (2000-2016). In F. P. Ramos, & S. Schvarzman (Orgs.), Nova História do Cinema Brasileiro (vol. 2, pp. 474-512). Sesc.

Tavares, D. (2017). Documentário biográfico e protagonismo feminino. In K. Holanda, & M. Tedesco. Feminino e plural: Mulheres no cinema brasileiro (pp. 199-212) Papirus, 2017.

Tiburi, M. (2010). Ofélia morta – Do discurso à imagem. Estudos feministas, 18(2), 303-318, https://doi.org/10.1590/S0104-026X2010000200002

Published

2021-07-30

How to Cite

Excesses of Elena: essay and womanhood in the work of Petra Costa. (2021). Novos Olhares, 10(1), 78-87. https://doi.org/10.11606/issn.2238-7714.no.2021.180894