Historical immersion: virtual reality on the 1755 earthquake in quake and lisbon story centre

Authors

  • Fabíola Paes de Almeida Tarapanoff Universidade de Lisboa

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-7714.no.2022.205338

Keywords:

Immersion, Storytelling, Lisbon earthquake, Lisbon History Centre, Quake

Abstract

“It’s not a matter of if, it’s a matter of when.” Ricardo Clemente’s phrase, founder of Quake, shows the importance of preparing for tragedies. Inaugurated in 2022, the attraction enables an immersive experience up to the 1755 earthquake and interactively tells the history of the city by the Lisbon Story Centre. We aim to understand how cultural spaces use immersion, interactivity, and storytelling. Our methodology includes a bibliographic survey and guided tours and our theoretical foundation, authors such as Lévy, Araujo, Prado, and Kattenbelt

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Fabíola Paes de Almeida Tarapanoff, Universidade de Lisboa

    Pesquisadora de pós-doutorado em Literaturas, Artes e Culturas da Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa (FLUL) e em Belas-Artes (Arte Multimédia) pela Faculdade de Belas-Artes da Universidade de Lisboa (FBAUL). Doutora em Comunicação pela Universidade Metodista de São Paulo (UMESP). Estágio na University of California, Los Angeles (UCLA). Mestre em Comunicação pela Faculdade Cásper Líbero (FCL). Professora na Pós-Graduação em Gestão da Comunicação em Mídias Digitais e cursos de Tecnologia em Fotografia e Design – Animação no SENAC Lapa Scipião. Autora de Jornalistas no cinema (Curitiba: Appris, 2022).

References

Araujo, D. C. 2020. Construções imaginadas: a estética da intervenção digital. Texto Digital, Florianópolis, v. 16, n. 2, p. 157-170, Agosto/Dezembro. Disponível em encurtador.com.br/iGN36. Consultado em 30 Novembro, 2022.

Araujo, R. B. 1996. Especificação e análise de um sistema distribuído de realidade virtual, São Paulo, Junho, Tese (Doutorado), Departamento de Engenharia de Computação e Sistemas Digitais, Escola Politécnica da Universidade de São Paulo.

Artaud, A. 2006. O teatro e seu duplo. Tradução de Teixeira Coelho. São Paulo: Martins Fontes.

Grande Experiences. Disponível em: encurtador.com.br/NVWY6. Consultado em 30 novembro, 2022.

Han, B. C. 2017. Sociedade do cansaço. Petrópolis (RJ): Vozes.

Hughes, P. 2010. Exhibition design. London: Laurence King Publishing.

Jerald, J. 2016. The VR Book: Human-Centered Design for Virtual Reality. New York: ACM Books.

Jenkins, H. 2008. Cultura da convergência. São Paulo: Aleph.

Kattenbelt, C. 2008. Intermediality in Theatre and Performance: Definitions, Perceptions and Medial Relationships. Revista de estudios culturares de La Universitat Jaume I. Utrecht University, v. VI, pp. 19-29.

Lisboa Story Centre. Disponível em www.lisboastorycentre.pt/pt/content/lisboa-story-centre. Consultado em 30 Novembro, 2022.

Lévy, P. 1996. O que é virtual?. Trad. Paulo Neves. São Paulo: Ed.34.

Mittel, J. 2012. Complexidade narrativa na televisão americana contemporânea. Revista Matrizes, Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo (ECA-USP), São Paulo, v. 5, n. 2. Disponível em: encurtador.com.br/uxIL2. Consultado em 30 novembro, 2022.

Quake. Disponível em: encurtador.com.br/lzKS8. Consultado em 30 novembro, 2022.

Rubin, P. 2018. Future presence: how virtual reality is changing human connection, intimacy, and the limits of ordinary life. New York: Harper One.

Scheiner, T. C. M. 2003. Comunicação – educação – exposição: novos saberes, novos sentidos. Semiosfera. Revista de Comunicação e Cultura, Rio de Janeiro, n. 4-5.

Tavares, R. 2005. O pequeno livro do grande Terramoto. Lisboa: Tinta da China.

Voltaire. 2018. Cândido ou o otimismo. Lisboa: Relógio D´Água. Publicado originalmente em 1759.

Published

2023-02-11

Issue

Section

DOSSIÊ

How to Cite

Historical immersion: virtual reality on the 1755 earthquake in quake and lisbon story centre. (2023). Novos Olhares, 11(2), 86-93. https://doi.org/10.11606/issn.2238-7714.no.2022.205338