Sound Art on Radio: visionaries, avant-garde and alchemists in the air
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2238-7714.no.2013.57043Keywords:
Radio Art, Avant-garde Radio, Sound Art, Electroacoustic Music.Abstract
The ideological and economic direction configured the radio as a medium of mass communication in the form of news, entertainment, music, and sports. However, during the twentieth century, the radio has undergone significant changes, often dominant in the underground structure, through the rediscovery of this vehicle as a source of growth for the new possibilities of artistic expression. With the appropriation of the new features offered by technology, some visionary artists, with the support of government, ventured out for new territories and new spatial dimensions to a new audience. In this environment of artistic experimentation arises concrete music, electronic music, electroacoustic music, the radio art, the hörspiel, the docudrama and the relationship of these experiences with a wider audience.Downloads
References
CAESAR, Rodolfo. Círculos Ceifados. Rio de Janeiro, 7Letras, 2008.
CHADABE, Joel. Electric sound: the past and promise of electronic music. New Jersey: Prentice-Hall, 1997.
CHION, Michel. El arte de los sonidos fijados. Cuenca: Centro de Creacion Experimental, 2003.
FISCHER, Lucy. "Enthusiasm": From Kino-Eye to Radio-Eye. Film Quarterly, Vol. 31, No. 2 (Winter, 1977-1978), pp. 25-34. Published by: University of California Press.
GLANDIEN, Kersten. Art on air: a profile of new radio art. In: Music, Electronic Media and Culture. Aldershot: Ashgate Publishing Limited, 2000.
GRUNDMANN, Heidi. The Geometry of Silence. Disponível em: <http://www.kunstradio.at/THEORIE/geo_e.html>. Acesso em 07 jan. 2013.
HAGELÜKEN, Andreas. Acoustic (Media) Art: Ars Acustica and the Idea of a Unique Art Form for Radio – an Examination of the Historical Conditions in Germany. World New Music Magazine 16 (July, 2006), pp. 90-102.
HOLMES, Thom. Electronic and Experimental Music: technology, mechanical and culture. New York: Routledge, 2008.
MARINETTI, F. T., apud KAHN, Douglas e WHITEHEAD, Gregory. Wireless Imagination: sound, radio and the avant-garde. Cambridge: MIT Press, 1994.
KHLEBNIKOV, Velimir. The King of Time. Cambridge: Harvard University Press, 1985.
KOSTELANETZ, Richard. Texts & Proposals for Radio (In Progress Through the 1980s). Perspectives of New Music, Vol. 23, No. 1 (Autumn - Winter, 1984), pp. 44-85
LANDY, Leigh. Understanding the art of sound organization. Cambridge: MIT Press, 2007.
RAINEY, Lawrence, POGGI, Christine e WITTMAN, Laura. Futurism: an anthology / edited by Yale University Press New Haven & London 2009 (293-295)
SCHAEFFER, Pierre. Tratado dos Objetos Musicais. Brasília: Edunb - Editora da Universidade de Brasília, 1993.
______. Ensaio sobre o rádio e o cinema: ensaio e técnica das artes-relé. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2010.
SCHNAPP, Jeffrey. Radio Syntheses. Modernism/modernity, Volume 16, Number 2, April 2009. Publicado pela: The Johns Hopkins University Press.
SPERBER, George (org). Introdução à peça radiofônica. São Paulo: E.P.U, 1980.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Proposta de Aviso de Direito Autoral Creative Commons
1. Proposta de Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution CC Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0, que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.