Chipmusic and the Theory of Materialities: How Technological Apparatus Sets Music Production in Collective Chippanze

Authors

  • Camila Schäfer

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-7714.no.2013.57044

Keywords:

Chipmusic, Video games, Materialities, Music, Aesthetic technology.

Abstract

In chipmusic, video game consoles and home computers of the 1980s begin to assume a new role of a musical instrument. In order to deepen the knowledge on the subject, this work proposes to examine how the technological apparatus influences the musical production of chipmusic. Our thoughts find support on authors like Marshall McLuhan, Flusser, Hans Ulrich Gumbrecht and Arlindo Machado, who, each in its own way, have in common a keen eye on the techniques and the material of the media in the process of setting cultural phenomena.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Camila Schäfer
    Mestranda em Ciências da Comunicação pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS), Programa de Pós-Graduação em Ciências da Comunicação.

References

AZAMBUJA, Celso Candido de. Efeitos McLuhan. In: MONTAÑO, Sonia; FISCHER, Gustavo; KILPP, Suzana (orgs.). Impacto das novas mídias no estatuto da imagem. Porto Alegre: Sulina, 2012. p. 87-94.

BENJAMIN, Walter. A obra de arte na era de sua reprodutibilidade técnica. In: BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política. Obras escolhidas I. São Paulo: Brasiliense, 1989. p. 165-196.

FELINTO, Erick. Em busca do tempo perdido. O sequestro da história na cibercultura e os desafios da Teoria da Mídia. XIX Encontro da Compós, Rio de Janeiro, 2010.

______. Materialidades da Comunicação: por um novo lugar da matéria na Teoria da Comunicação. Ciberlegenda, n. 5, Niterói, 2001. Disponível em: <http://www.uff.br/mestcii/felinto1.htm>. Acesso em: 17 jul. 2012.

FLUSSER, Vilém. Filosofia da caixa preta: ensaios para uma futura filosofia da fotografia. Apresentação de Norval Baitello Junior. São Paulo: Annablume, 2011.

GUMBRECHT, Hans Ulrich & PFEIFFER, Ludwig. Materialities of Communication. Stanford: Stanford University Press, 1994.

KITTLER, Friedrich. A história dos meios de comunicação. In: LEÃO, Lúcia (org.). O chip e o caleidoscópio. Reflexões sobre as novas mídias. São Paulo: Ed. Senac, 2005. p. 73-100.

MACHADO, Arlindo. Máquina e imaginário: o desafio das poéticas tecnológicas. 3. ed. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2001.

MACHADO, Irene. Ecologia das extensões culturais. Revista Famecos, n. 39, Dossiê Especial: GT Comunicação e Cultura (COMPÓS), Porto Alegre, PUCRS, 2009, p. 19-27. Disponível em: <http://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/viewFile/5837/4231>. Acesso em: 17 jul. 2012.

______. Mediações segundo McLuhan. In: BRAGANÇA, Aníbal; MOREIRA, Sônia Virgínia (orgs.). Comunicação, Acontecimento e Memória. São Paulo: INTERCOM, 2005. p. 146-158.

McLUHAN, Marshall. Os meios de comunicação como extensões do homem. São Paulo: Cultrix, 1974.

Published

2013-06-30

Issue

Section

ARTICLES

How to Cite

Schäfer, C. (2013). Chipmusic and the Theory of Materialities: How Technological Apparatus Sets Music Production in Collective Chippanze. Novos Olhares, 2(1), 94-100. https://doi.org/10.11606/issn.2238-7714.no.2013.57044