The symbolic narrative elements of fairy tales in infant jingles

Authors

  • Herom Vargas Universidade Municipal de São Caetano do Sul - USCS
  • Danuza Pessoa Polistchuk

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-7714.no.2015.83932

Keywords:

les, Fairy tales, Music, Advertising

Abstract

In this article, we tried to identify the symbolic narrative elements of
fairy tales in the lyrics and the musical texts of five infant jingles, based on those
studied by V. Propp. The analysis observed if the emotions suggested by the
sound text reinforces the lyrics themes, according to P. N. Juslin (2001) theory.
Other theory used was The Semiotic of Culture, specifically I, Lotman (1996), in
what it refers on the text functions and the modelling as an innovation strategy.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Herom Vargas, Universidade Municipal de São Caetano do Sul - USCS
    Coordenador do Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Municipal de S. Caetano do Sul (USCS), autor de Hibridismos musicais de Chico Science & Nação Zumbi (Ateliê Editorial, 2007) e organizador dos livros Mutações da cultura midiática (Paulinas, 2009) e Linguagens na mídia: transposição e hibridização como procedimentos de inovação (EDIPUCRS, 2013). E-mail: heromvargas@terra.com.br
  • Danuza Pessoa Polistchuk
    Mestre em Comunicação pela Universidade Municipal de São Caetano do Sul – USCS (apoio CAPES), especialista em Marketing pela Fundação Getúlio Vargas (FGV) e publicitária também pela USCS. É professora auxiliar na Escola de Comunicação da USCS. E-mail: danuzapessoa@hotmail.com

References

JUSLIN, P. N. Cue utilization in communication of emotion in music performance: relating performance to perception. Journal of Experimental Psychology: human perception and performance, Washington, v. 26, n. 6, p. 1797-1813, 2000.

JUSLIN, P. N. et al. An experience sampling study of emotional reactions to music: listener, music, and situation. Emotion, Washington , v. 8, n. 5, p. 668-683, 2008.

LOTMAN, Iuri. La semiosfera I: semiótica de la cultura y del texto. Madrid: Ediciones Cátedra, 1996.

MACHADO, Irene. Escola de semiótica: a experiência de Tártu-Moscou para o estudo da cultura. São Paulo: Ateliê, 2003.

PELLON, Bernardo. A teoria do contorno no estudo da emoção em música. Anais do SIMCAM4 - IV Simpósio de Cognição e Artes Musicais. São Paulo, p. 1-7, mai. 2008.

PROPP, Vladimir I. Morfologia do conto maravilhoso. S.I, Copymarket.com, 2001.

SCHERER, Klaus R.; ZENTNER, Marcel R. Emotional effects of music: production rules. In: JUSLIN, P.N; SLOBODA, J.A. (org). Music and emotion: theory and research. Oxford: Oxford University Press, 2001, p.361-392.

SLOBODA, John A.; JUSLIN, Patrik N. At the interface between the inner and outer world. In: JUSLIN, P.N; SLOBODA, J.A. (org). Music and emotion: theory and research. Oxford: Oxford University Press, 2001, p. 73-97.

WOODY, R. H.; MCPHERSON, G. E. Emotion and motivation in the lives of performers. In: JUSLIN, P.N; SLOBODA, J.A. (org). Music and emotion: theory and research. Oxford: Oxford University Press, 2001, p. 401-424.

Published

2015-06-17

Issue

Section

ARTICLES

How to Cite

Vargas, H., & Polistchuk, D. P. (2015). The symbolic narrative elements of fairy tales in infant jingles. Novos Olhares, 4(1), 234-245. https://doi.org/10.11606/issn.2238-7714.no.2015.83932