The theoretical potential of the mediatization’s concept and the studies on social classes in the comunication

Authors

  • Rafael Grohmann Universidade de São Paulo - USP
  • Rosana Mauro

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-7714.no.2015.85313

Keywords:

Mediatization, Concept, Communication, Mediation, Class

Abstract

The paper aims to understand how the concept of mediatization has
been addressed in their different traditions of study and discuss its theoretical
potential to understand the social class in communication. To this end, we discuss:
a) social classes as a subject of communication; b) the different approaches to the
concept of mediatization; c) the relationships between the concepts of mediation
and mediatization, trying to show what it means to study the social classes from
each concept.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Rafael Grohmann, Universidade de São Paulo - USP
    Doutorando e Mestre em Ciências da Comunicação pela Universidade de São Paulo - USP. Professor do curso de Jornalismo do FIAM-FAAM - Centro Universitário. Membro do Centro de Pesquisas em Comunicação e Trabalho (CPCT-ECA/USP). E-mail: rafael-ng@uol.com.br
  • Rosana Mauro
    Mestre em Ciências da Comunicação pela Universidade de São Paulo – USP. E-mail: mauro.rosana@gmail.com

References

AMPUJA, Marko. Globalization Theory, Media-Centrism and Neoliberalism: a critique of recent intellectual trends. Critical Sociology. V. 38, n. 2, p. 281-301, 2011.

BASTOS, Marco Toledo. Medium, media, mediação e midiatização: a perspectiva germânica. In: MATTOS, Maria Ângela; JANOTTI JUNIOR, Jeder; JACKS, Nilda (Org.). Mediação & Midiatização. Salvador: EDUFBA; Brasília: Compós, 2012, p. 53-77.

BRAGA, José Luiz. Sobre mediatização como processo interacional de referência. In: Encontro Anual da Associação Nacional dos Programas de Pós-graduação em Comunicação – Compós, 2006, Bauru SP. Anais XV Compós Encontro Anual da Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação. Bauru, SP: Compós, 2006. p.16.

CLARK, Lynn Schofield. Mediatization: concluding thoughts and challenges for the future. In: HEPP, Andreas; KROTZ, Friedrich (org.). Mediatized Worlds: culture and society in a media age. London: Palgrave, 2014, p. 307-322.

COULDRY, Nick. Mediatization or mediation? Alternative understandings of the emergent space of digital storytelling. New Media Society. V. 10, n. 3, p. 373-391, 2008.

COULDRY, Nick. Media, Society, World: social theory and digital media practice. London: Polity, 2012.

COULDRY, Nick. When Mediatization Hits the Ground. In: HEPP, Andreas; KROTZ, Friedrich (org.). Mediatized Worlds: culture and society in a media age. London: Palgrave, 2014, p. 54-70.

COULDRY, Nick; HEPP, Andreas. Conceptualizing mediatization: contexts, traditions, arguments. Communication Theory, v. 23, Issue 3, p. 191-201, 2013.

DANTAS, Marcos. Trabalho com Informação: valor, acumulação, apropriação nas redes do capital. Rio de Janeiro: Centro de Filosofia e Ciências Humanas da UFRJ, 2012.

FIGARO, Roseli; GROHMANN, Rafael. Lutas de Classes e os ‘Rolezinhos’: uma Abordagem na Perspectiva dos Estudos de Recepção. In: Encontro Anual da Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação – Compós, 2014, Belém, PA. Anais XXIII Compós Encontro Anual da Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação. Belém, PA: Compós, 2014.

GROHMANN, Rafael. A Midiatização da Nova Classe Média: identidades discursivas na revista IstoÉ Dinheiro. In: Congresso Internacional de Comunicação e Consumo – Comunicon 2013. Anais do Comunicon 2013. São Paulo: 2013a.

GROHMANN, Rafael. O Que a Comunicação Tem a Dizer Sobre Classes Sociais? In: Congresso do Intercom Sudeste 2013. Anais do Intercom Sudeste 2013. Bauru/SP, 2013b.

HEPP, Andreas. As configurações comunicativas de mundos midiatizados: pesquisa da midiatização na era da “mediação de tudo”. Matrizes, São Paulo, v. 8, n.1, p. 21-44, jan/jun. 2014.

HEPP, Andreas; KROTZ, Friedrich (org.). Mediatized Worlds: culture and society in a media age. London: Palgrave, 2014.

HJARVARD, Stig. Midiatização: conceituando a mudança social e cultural. Matrizes, São Paulo, v. 8, n.1, p. 21-44, jan/jun. 2014.

HJARVARD, Stig. Midiatização: teorizando a mídia como agente de mudança social e cultural. Matrizes, São Paulo, v. 5, n.2, p. 53-92, jan/jun. 2012.

LELO, Thales; GROHMANN, Rafael. A diversidade do conceito de circulação nos estudos em Comunicação. ECCOM – Educação, Cultura e Comunicação. V. 5, n. 9, p. 21-34, jan/jun 2014.

LEONTIEV, Alexis. O Desenvolvimento do Psiquismo. São Paulo: Centauro, 2004

LIVINGSTONE, Sonia, On the mediation of everything: ICA presidential address 2008, Journal of Communication. V 59, n.1, pp. 1-18, 2009.

LOPES, Maria Immacolata Vassalo de. Mediação e Recepção: algumas conexões teóricas e metodológicas nos estudos latino-americanos de comunicação. Matrizes, São Paulo, v. 8, n.1, p. 21-44, jan/jun. 2014.

LOPES, Maria Immacolata Vassallo de; MUNGIOLI, Maria Cristina P. Brasil: a telenovela como fenômeno midiático. In: LOPES, Maria Immacolata Vassallo de.; GÓMEZ, Guilherme Orozco (orgs.). OBITEL 2013. Memória Social e Ficção Televisiva em Países Ibero-Americanos. Porto Alegre: Sulina, 2013.

MARTIN-BARBERO, Jesús. Dos meios às mediações. Comunicação, cultura e hegemonia. Tradução: Ronald Polito e Sérgio Alcides. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 2009.

MATTOS, Maria Ângela; JANOTTI JUNIOR, Jeder; JACKS, Nilda (Org.). Mediação & Midiatização. Salvador: EDUFBA; Brasília: Compós, 2012.

MAURO, Rosana. Aspectos da midiatização do consumo e do sentido de classe social na telenovela: a representação da “nova classe C”. Dissertação de Mestrado. São Paulo: ECA – USP, 2014. 159 p.

MURDOCK, Graham. Comunicação contemporânea e questões de classe. Matrizes, São Paulo, v. 2 n. 2, p.31-56, 2009.

NERI, Marcelo Cortes (coord.). A Nova Classe Média: O Lado Brilhante dos Pobres. Rio de Janeiro: FGV/CPS, 2010.

POCHMANN, Márcio. O Mito da Grande Classe Média: capitalismo e estrutura social. São Paulo: Boitempo, 2014.

RONSINI, Veneza. A Crença no Mérito e a Desigualdade: a recepção da telenovela do horário nobre. Porto Alegre: Sulina, 2012.

SANTOS, Boaventura de Sousa; MENESES, Maria Paula (org.). Epistemologias do Sul. São Paulo: Ed. Cortez, 2010.

SIGNATES, Luiz. Estudo sobre o conceito de mediação e sua validade como categoria de análise para os estudos de comunicação. In: SOUSA, Mauro Wilton de (org.). Recepção Midiática e Espaço Público: novos olhares. São Paulo: Paulinas, 2006.

SILVERSTONE, Roger. Por Que Estudar a Mídia? São Paulo: Loyola, 2002.

SOUZA, Jessé. Os Batalhadores Brasileiros: nova classe média ou nova classe trabalhadora? Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2010

STRÖMBÄCK, Jesper. Four Phases of Mediatization: An Analysis of the Mediatization of

Politics. The International Journal of Press/Politics. V. 13, n. 3, p. 228-246, Jul. 2008

VERÓN, Eliseo. Teoria da midiatização: uma perspectiva semioantropológica e algumas de suas consequências. Matrizes, São Paulo, v. 8, n. 1, p. 13-19, jan/jun. 2014.

WILLIAMS, Raymond. Cultura. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.

WOLTON, Dominique. Internet, e depois? Uma teoria crítica das novas mídias. Porto Alegre: Sulina, 2003.

Published

2015-06-17

Issue

Section

ARTICLES

How to Cite

Grohmann, R., & Mauro, R. (2015). The theoretical potential of the mediatization’s concept and the studies on social classes in the comunication. Novos Olhares, 4(1), 246-257. https://doi.org/10.11606/issn.2238-7714.no.2015.85313