Modernism in Brazilian literary historiography

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2525-8133.opiniaes.2022.204456

Keywords:

Modernism, Historiography, 20th century

Abstract

This paper develops the concept of modern steming from the etymology of the word to the discussion of its usage, culminating in the evaluative meaning of the term in relation to its opposite, the ancient. Then it discusses the adoption of the term to refer to aesthetics in the period following the First World War (1914-1918) and its modes of production in the lyric, prose, and dramatic arts. The authors argue that modernism challenges the capacity of its interlocutor, the audience, through resources that cast shadows over the direct dialogue between agents and receivers of the modern arts. To this end, he surveys the origin of the word modern and its variations (modernism, modernist) in national literature, in texts written by names, such as José Veríssimo (1857-1916), Ronald de Carvalho (1893-1935) and Nélson Werneck Sodré (1911-1999). Then the authors argue that even a univocal definition of modern, in these early texts, encounters disparate views and the most varied meanings. Finally, after commenting on the initial use and concept of modernism in Brazilian arts, the article presents the author’s point of view on the various modernist strands and the possibilities of a landmark that establishes the end of modernism in recent studies of Brazilian literary historiography.

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Author Biographies

  • Roberto Acízelo, Universidade Estadual do Rio de Janeiro - UERJ

    Roberto Acízelo de Souza, doutor em teoria da literatura pela Universidade Federal do
    Rio de Janeiro, fez estudos de pós-doutorado na Universidade de São Paulo. Professor
    titular da Universidade do Estado do Rio de Janeiro e professor aposentado da
    Universidade Federal Fluminense, entre seus livros recentes contam-se Revoluções
    literárias – manifestos das principais vanguardas modernistas (2022), O labirinto e o
    plano: textos seminais para os estudos literários – 1905-2017 (2021), Como e por que
    sou professor de literatura (2020).

  • Lívia Penedo Jacob, Universidade Estadual do Rio de Janeiro - UERJ

    Lívia Penedo Jacob faz pós-doutorado em Teoria da Literatura e Literatura Comparada
    na Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Tem doutorado na mesma área pela
    mesma instituição, e mestrado em Linguística pela Pontifícia Universidade Católica do
    Rio de Janeiro. Entre seus artigos recentes, estão “O uirapuru, a águia e o condor: as
    literaturas indígenas de Abya Yala” (Ilha do Desterro) e “O silenciamento da literatura
    oral nos estudos literários” (Brasil/Brazil), ambos de 2022.

  • Juliane de Sousa Elesbão, Universidade do Estado do Rio de Janeiro - UERJ

    Juliane de Sousa Elesbão, doutora em Estudos de Literatura pela Universidade do
    Estado do Rio de Janeiro, instituição na qual também fez pós-doutorado, é professora da
    Universidade Estadual Vale do Acaraú (CE). Entre seus trabalhos de publicação
    recente, figuram o ensaio “Apontamentos sobre a poética de Cecília Meireles: entre o
    efêmero e o eterno” e a tradução do ensaio “Por uma poética”, de Julio Cortázar, ambos
    de 2021.

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Published

2022-12-22

Funding data

How to Cite

Acízelo, R., Penedo Jacob, L., & de Sousa Elesbão, J. (2022). Modernism in Brazilian literary historiography. Opiniães, 21, 90-102. https://doi.org/10.11606/issn.2525-8133.opiniaes.2022.204456