Notes on landscape and landscape teaching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2359-5361.paam.2019.153638

Keywords:

Landscape, Landscaping, Teaching

Abstract

It is assumed here that the object of landscaping teaching is the landscape. This assumption, which may seem obvious, is simple only in appearance. In fact, it requires an inquiry into the landscape, a fugitive “object” par excellence. What is attempted in this article are approximations to the idea of landscape that presuppose, on the one hand, its links with the nature of the Earth and, on the other hand, its tendency towards “cosmicization”. It also seeks to dissociate the landscape from hegemony, if not exclusivity, from the sense of vision inherited from modern thought. Finally, the contribution of different forms of expression, or of poetic languages, is used to support the teaching of landscaping, since mere technical training seems to fail to account for the wide range of meanings that the landscape receives.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Vladimir Bartalini, Universidade de São Paulo. Faculdade de Arquitetura e Urbanismo. Departamento de Projetos

    Possui graduação em Arquitetura e Urbanismo pela Universidade de São Paulo (1972), mestrado em Arquitetura e Urbanismo pela Universidade de São Paulo (1988) e doutorado em Arquitetura e Urbanismo pela Universidade de São Paulo (1999). Professor dos cursos de graduação e de pós-graduação da Faculdade de Arquitetura e Urbanismo da Universidade de São Paulo, onde orienta alunos de mestrado e doutorado na Área de Concentração Paisagem e Ambiente. É membro fundador do Laboratório Paisagem, Arte e Cultura - LABPARC/ FAU-USP, o qual coordenou de 2002 a 2006, desenvolvendo estudos teóricos sobre paisagem e pesquisa sobre "Córregos Ocultos" . Tem experiência profissional em projetos e consultorias em Paisagismo, atuando principalmente em espaços livres, áreas verdes e parques públicos. Colabora com a Diretoria Científica da FAPESP emitindo pareceres sobre projetos de pesquisa enviados à Fundação. (Texto informado pelo autor)

References

ASSUNTO, Rosario – “Paesaggio, Ambiente, Territorio. Un tentativo di precisazione concettuale”, in Bollettino del Centro Internazionale di Studi di Architettura Andrea Palladio. Vicenza, XVIII, 1976.

ASSUNTO, Rosario – Il paesaggio e l’estetica. Palermo, Novecento, 2005 (2a ed.).

BERQUE, Augustin (dir.) – Cinq propositions pour une théorie du paysage. Seyssel, Champ Vallon, 1994.

BERQUE, Augustin – Les Raisons du paysage, de la Chine antique aux environnments de synthèse. Paris, Hazan, 1995.

BERQUE, Augustin – La pensée paysagère. Paris, Archibooks + Sautereau Éditeur, 2008.

BESSE, Jean-Marc – Ver a Terra. Seis ensaios sobre a paisagem e a geografia. Tradução Vladimir Bartalini. São Paulo, Perspectiva, 2006.

BESSE, Jean-Marc – Le goût du monde. Exercices de paysage. Arles, Actes Sud / ENSP, 2009.

CABRAL, Arthur Simões Caetano. “Os córregos ocultos e seus resquícios nos espaços livres urbanos. Os afluentes do córrego Mandaqui”. Arquitextos, São Paulo, ano 15, n. 177.03, Vitruvius, fev. 2015 <http://www.vitruvius.com.br/revistas/read/arquitextos/15.177/5479>.

CARCHIA, Giani – “Il paesaggio e l’enigma”, in GOLDIN, M. (org.), Da Cézanne a Mondrian. Impressionismo, Expressionismo, Cubismo e il paesaggio del nuovo secolo in Europa. Conegliano, Linea d’ombra, 1999.

CERTEAU, Michel de – A invenção do cotidiano. Artes de fazer. Tradução Ephraim F. Alves. Petrópolis, Editora Vozes, 1994.

CERTEAU, Michel de, GIARD, Luce, MAYOL, Pierre – A invenção do cotidiano. Morar, cozinhar. Tradução Ephraim F. Alves e Lúcia Endlich Orth. Petrópolis, Editora Vozes, 2000, 3a edição.

CLÉMENT, Gilles – Jardins, paysage et génie naturel. Domont, Collège de France / Fayard, 2012.

CORBIN, Alain – O Território do Vazio. A praia e o imaginário ocidental. Tradução Paulo Neves. São Paulo, Companhia das Letras, 1989.

D’ANGELO, Paolo (org.) – Estetica e paesaggio, Bologna, Il Mulino, 2009.

DARDEL, Eric – L’Homme et la Terre. Paris, CTHS, 1990.

EVANS, Susan Toby – “Aztec Royal Pleasure Parks”, in Studies in the History of Gardens and Designed Landscapes, vol. 20, number 3, London & Philadelphia, Taylor and Francis, 2000.

FERRIOLO, Massimo Venturi – Etiche del paesaggio. Il progetto del mondo umano. Roma, Editori Riuniti, 2002.

HEIDEGGER, Martin – A origem da obra de arte. São Paulo, Edições 70, 2010.

HUNT, John Dixon – Greater Perfections. London, Thames and Hudson, 2000.

JELLICOE, Geoffrey & Susan –The landscape of man. New York, Thames and Hudson, 1995.

PAZ, Octavio – O arco e a lira. Tradução Ari Roitman e Paulina Wacht. São Paulo, Cosac Naify, 2012.

PEREIRA, Virgínia Soares Pereira – “Plínio e a sombra tutelar de Cícero”, in Ágora. Estudos Clássicos em Debate 8. Universidade de Aveiro, Departamento de Línguas e Culturas, 2006.

PRANDI, Reginaldo – Mitologia dos orixás. São Paulo, Companhia das Letras, 2008.

RILKE, Rainer Maria – “Del paesaggio”, in Paolo D’Angelo (org.), Estetica e paesaggio, Bologna, Il Mulino, 2009.

RYCKMANS, Pierre – As anotações sobre pintura do Monge Abóbora-Amarga. Trad. Carlos Matuck e Giliane Ingratta, traduções adicionais do chinês Tai Hsuan An. Campinas, Editora da Unicamp, 2010.

SERRÃO, Adriana Veríssimo (coord.) – Filosofia da Paisagem. Uma antologia. Lisboa, Centro de Filosofia da Universidade de Lisboa, 2011.

WUNENBURGER, Jean-Jacques – Gaston Bachelard, poétique des images. Fano, Éditions Mimésis, 2014.

Published

2019-11-21

Issue

Section

Ensino

How to Cite

Bartalini, V. (2019). Notes on landscape and landscape teaching. Paisagem E Ambiente, 30(43), e153638. https://doi.org/10.11606/issn.2359-5361.paam.2019.153638