The Research-Exhibition Method: Collection, Curatorship and the Setting Up of Scenes
DOI:
https://doi.org/10.1590/1982-4327e3322Keywords:
research methods - psychology, documentation, teacher educationAbstract
A relação entre ciência e arte tem se mostrado potencial nos contextos investigativos das ciências humanas e sociais. Assim, este estudo teve como objetivo descrever o método Pesquisa-Exposição, proposição teórico-metodológica desenvolvida como uma proposta inovadora de análise documental, especialmente de documentos resultantes de pesquisas participantes e/ou outras metodologias participativas. Concebida a partir de um acervo documental referente a um projeto de formação contínua de professores, a Pesquisa-Exposição se sustenta em três dimensões: o trabalho com os documentos; a de montar a cena em diálogo com a obra de Jacques Rancière; e a do lugar dos pesquisadores-curadores. Essas dimensões permitem que as singularidades, as memórias, os afetos e os processos de subjetivação dos sujeitos e dos coletivos sejam trazidos para a exposição por diversas fontes documentais.
Downloads
References
Bordinhão, K., Valente, L., & Simão, M. S. (2017). Caminhos da memória: Para fazer uma exposição [Paths of memory: To make an exhibition]. Instituto Brasileiro de Museus.
Cellard, A. (2008). A análise documental [Document analysis]. In J. Poupart, J. Deslauriers, L. Groulx, A. Laperrière, R. Mayer, & A. Pires, A pesquisa qualitativa: Enfoques epistemológicos e metodológicos [Qualitative research: Epistemological and methodological approaches] (A. C. Nasser, Trans., pp. 295-316). Vozes.
Desvallées, A., & Mairesse, F. (2013). Conceitos-chave de museologia [Key-concepts of museology] (B. B. Soares & M. X. Cury, Trans.). Comitê Brasileiro do Conselho Internacional de Museus.
Freitas, L. C. (2018). A reforma empresarial da educação: Nova direita, velhas ideias [The business reform of education: New right, old ideas]. Expressão Popular.
Ginzburg, C. (2006). O queijo e os vermes: O cotidiano e as ideias de um moleiro perseguido pela inquisição [The cheese and the worms: The cosmos of a sixteenth-century miller] (M. B. Amoroso, Trans.). Companhia de Bolso. (Original work published 1976)
Góes, M. C. R. (2000). A abordagem microgenética na matriz histórico-cultural: Uma perspectiva para o estudo da constituição da subjetividade [The microgenetic analysis in the historic-cultural approach: A perspective for the study of the constitution of subjetivity]. Cadernos Cedes, 20(50), 9-25. https://doi.org/10.1590/S0101-32622000000100002
Le Goff, J. (1990). História e memória [History and memory] (B. Leitão, I. Ferreira, & S. F. Borges, Trans.). Editora da Unicamp.
Marques, A. (2021). Apresentação da versão em português [Presentation of the Portuguese version]. In J. Rancière & A. Jdey, O método da cena [The method of the scene] (A. Marques, Trans., pp. 37-75). Quixote-do.
Marques, A. C. S., & Prado, M. A. M. (2018). O método da igualdade em Jacques Rancière: Entre a política da experiência e a poética do conhecimento [The equalization method in Jacques Rancière: Between the politics of experience and the poetics of knowledge]. Revista Mídia e Cotidiano, 12(3), 7-32. https://doi.org/10.22409/ppgmc.v12i3.27105
Oliveira, S. M. S., Araújo, F. M. L., & Silva, C. D. M. (2021). A prática como lócus de produção de saberes: Vozes de professores sobre formação inicial e práticas escolares cotidianas [Practice as locus of knowledge production: Teacher’s voices about initial training and everyday school practices]. Educação & Formação, 6(1), e2885. https://doi.org/10.25053/redufor.v6i16jan/abr.2885
Rancière, J. (1988). A noite dos Proletários: Arquivos do sonho operário [Proletarian nights: The workers' dream in nineteenth-century France] (M. Pedreira, Trans.). Companhia das Letras.
Rancière, J. (2009). The method of equality: An answer to some questions. In G. Rockhill & P. Watts, Jacques Rancière: History, politics, aesthetic (pp. 273-288). Duke University Press.
Rancière, J. (2018). O desentendimento: Política e filosofia [Disagreement: Politics and philosophy] (A. L. Lopes, Trans.). Editora 34. (Original work published 1996)
Rancière, J., & Jdey, A. (2021). O método da cena [The method of the scene] (A. Marques, Trans.). Quixote-do.
Salcedo del Castillo, S. (2021). Arte de expor: Curadoria como expoesis [Art of exhibit: Curatorship as expoesis] (2nd ed.). Nau Editora.
Salvatori, A. P., Gomes, A. H., & Cordeiro, A. F. M. (2022). Pesquisa documental em educação: Contribuições para a formação continuada de professores [Documental research in education: Contributions to the continuous teacher education]. Intersaberes, 17(40), 175-188. https://doi.org/10.22169/revint.v17i40.2281
Silva, F. C. A., Diógenes, E. M. N., & Ferreira, D. B. (2019). Um possível diálogo entre a escola dos annales e a análise de conteúdo em pesquisas históricas [A possible dialogue between the school of the annals & analysis of content in historical research]. Filosofia e Educação, 11(2), 324-341. https://doi.org/10.20396/rfe.v11i2.8655015
Spink, P. (2013). Análise de documentos de domínio público [Analysis of public domain documents]. In M. J. Spink (Org.), Práticas discursivas e produção de sentidos no cotidiano [Discursive practices and meaning production in daily life] (pp. 100-126). Centro Edelstein de Pesquisas Sociais.
Vigotski, L. S. (1991). A formação social da mente [The social formation of mind] (J. Cipolla Neto, L. S. M. Barreto, & S. C. Afeche, Trans., 4th ed.). Martins Fontes. (Original work published 1978)
Vigotski, L. S. (2018). Sete aulas de L. S. Vigotski sobre os fundamentos da pedologia [L. S. Vigotski’s seven lessons about the pedology fundamentals] (Z. Prestes & E. Tunes, Trans.). E-Papers. (Original work published 2001)
Zanella, A. V. (2004). Atividade, significação e constituição do sujeito: Considerações à luz da Psicologia Histórico-Cultural [Activity, meaning and constitution of the subject: Reflections based on Historical-Cultural Psychology]. Psicologia em Estudo, 9(1), 127-135. https://doi.org/10.1590/S1413-73722004000100016
Zanella, A. V. (2013). Perguntar, registrar, escrever: Inquietações metodológicas [Asking, registering, writing: Methodological concerns]. Sulina.
Zonta, G. A., & Zanella, A. V. (2021). Escrita criativa e autoral entre universitários/as: Relações estéticas e bivocalidade [Creative and authorial writing among university students: Aesthetic relations and bivocality]. Psicologia Educacional e Escolar, 25, e226634. https://doi.org/10.1590/2175-35392021226634
Ana Paula Salvatore has a master’s degree in Education from Universidade da Região de Joinville, Joinville-SC, Brazil.
Allan Henrique Gomes is a Professor at Universidade da Região de Joinville, Joinville-SC, Brazil.
Aliciene Fusca Machado Cordeiro is a Professor at Universidade da Região de Joinville, Joinville-SC, Brazil.
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Paidéia (Ribeirão Preto)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Regarding the availability of contents, Paideia adopts the Creative Commons License, CC-BY. With this licence anyone is allowed to copy and redistribute the material in any medium or format, as well as to remix, transform, and create from the material for any purpose, even commercial, giving the proper copyright credits to the journal, providing a link to the licence and indicating if changes have been made.
Partial reproduction of other publications
Quotations of more than 500 words, reproductions of one or more figures, tables or other illustrations must have written permission from the copyright holder of the original work for the reproduction specified in the Paidéia journal. Permission should be addressed to the author of the submitted manuscript. Secondarily obtained rights will not be transferred under any circumstance.