An ethnographic look at the world of the deaf people: shared research experiences at the Núcleo de Antropologia Urbana

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1981-3341.pontourbe.2024.230669

Keywords:

Deafness, Libras, Deaf community, Disability, Gestures

Abstract

The objective of this article is to resume the consolidation of research about deafness developed at the Núcleo de Antropologia Urbana at USP, under the coordination of professor José Guilherme Magnani. The focus of the text was mainly the steps that were parts of the ethnographic work of this topic that has been little researched in Anthropology. We described our first experiences, from a moment of complete ignorance and estrangement when faced with situations of incommunicability with deaf people, to the way in which, based on shared experiences with our interlocutors over the years, we developed general explanatory readings about the topic. As a result, we can state that, based on a systematic ethnography of the world of the deaf people, we have consolidated at NAU a rigorous analysis of the constitution of deafness affirmed as a linguistic and cultural particularity, highlighting both its normative aspect and the insistent heterogeneity of social practices.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • César Augusto de Assis Silva, Universidade de São Paulo

    Doutor em Antropologia Social (USP), Pesquisador do NAU.

  • Cibele Assênsio Barbalho, Universidade Federal de São Paulo

    Doutoranda em Antropologia Social (UNIFESP), Pesquisadora do NAU.

References

ASSÊNSIO, Cibele Barbalho. Comunidade surda: notas sobre categorias, lideranças e tensões. São Paulo, 2015. Dissertação de Mestrado. USP.

ASSIS SILVA, César Augusto de. Cultura surda: agentes religiosos e a construção de uma identidade. São Paulo: Terceiro Nome. 2012. 248p.

ASSIS SILVA, César Augusto; ASSÊNSIO, Cibele Barbalho. “Setembro Azul: mobilização política nacional a favor das escolas bilíngues para surdos”. Ponto Urbe (USP), v. 9, p. 1-13, 2011.

BRASIL. Lei nº 10.436, de 24 de abril de 2002. Dispõe sobre a Língua Brasileira de Sinais -Libras e dá outras providências. Diário Oficial [da] União, Brasília, DF, 25 abr. 2000.

BRASIL. Decreto n. o 5.626, de 22 de dezembro de 2005. Regulamenta a Lei nº 10.436, de 24 de abril de 2002, que dispõe sobre a Língua Brasileira de Sinais - Libras, e o art. 18 da Lei nº 10.098, de 19 de dezembro de 2000. Diário Oficial [da] União, Brasília, DF, 23 dez. 2005.

BRASIL. Convenção sobre os Direitos das Pessoas com Deficiência; Protocolo Facultativo à Convenção sobre os Direitos das Pessoas com Deficiência. Brasília: Corde, 2007.

BRASIL. Lei nº 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação – PNE e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF., 26 jun 2014.

BRITO, Fábio Bezerra de. Movimento social surdo e luta pelo reconhecimento da Língua Brasileira de Sinais. Curitiba: CRV, 2021.

CAMPELLO, Ana Regina e Souza. A constituição histórica da língua de sinais brasileira: século XVIII a XXI. Revista Mundo & Letras. José Bonifácio-SP. Vol. 2, Julho/2011, p. 8-25.

FRAZÃO, Natália Francisca. Associação de surdos de São Paulo: identidade coletiva e lutas sociais na cidade de São Paulo. Ribeirão Preto, 2017. Dissertação de mestrado. USP.

LEITE, Tarcísio de A. O ensino de segunda língua com foco no professor: história oral de professores surdos de língua de sinais brasileira. São Paulo, 2004. Dissertação (Mestrado), USP. 2004.

MAGNANI, José Guilherme Cantor. Da periferia ao centro: trajetórias de pesquisa em Antropologia Urbana. São Paulo: Terceiro Nome. 2012.

QUADROS, Marta Campos de. Depois da escola, o encontro é no shopping: sociabilidade, conectividade e jovens surdos em Porto Alegre (RS). Revista Tomo. Nº 21, 2012. P. 295-336

QUADROS, Ronice. Libras. São Paulo: Parábolas. 2019.

RANGEL, Gisele Maciel Monteiro. História do povo surdo em Porto Alegre: imagens e sinais de uma trajetória cultural. Porto Alegre, 2004. Dissertação de mestrado. UFRGS.

ROCHA, Solange. O INES e a Educação de Surdos no Brasil. Rio de Janeiro: INES. 2007.

SOFIATO Cássia Geciauskas; REILY, Lucia Helena. “Companheiros de infortúnio”: a educação de “surdos-mudos” e o repetidor Flausino da Gama. Pontifícia Universidade Católica de Campinas Universidade Estadual de Campinas. Revista Brasileira de Educação v. 16 n. 48. 2011.

STOKOE, William. Sign Language Structure. Reedição. Silver Spring: Linstok Press, 1960.

VERGAMINI, S. A. A. (Org.) Mãos fazendo história. Editora Arara Azul, 2004.

Published

2024-10-25

How to Cite

Silva, C. A. de A., & Barbalho, C. A. (2024). An ethnographic look at the world of the deaf people: shared research experiences at the Núcleo de Antropologia Urbana. Ponto Urbe, 32(Edição Especial), e230669. https://doi.org/10.11606/issn.1981-3341.pontourbe.2024.230669