The pedagogy and aesthetic representations of ambience: architecture magazines in the late 20th century in Brazil

Authors

  • Rafael Alves Pinto Júnior Federal Institute of Education, Science and Technology of Goias

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2317-2762.v20i33p216-227

Keywords:

Imaginary. Press. Magazines. Magazines - Interior decoration.

Abstract

A concern to keep consumers well informed on prevailing tastes was always a constant feature throughout theme journalism and remained unchanged in the Post-modern “condition” as of the 1980s. For architecture magazines aimed at the general public, such as Casa e Jardim, Casa Claudia, and Arquitetura e Construção, this phenomenon gained eclecticism of encyclopedic proportions in the late 20th century in Brazil. This helped these publications remain among a select group of São Paulo-based publications that dictated tastes nationwide.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Rafael Alves Pinto Júnior, Federal Institute of Education, Science and Technology of Goias
    Arquiteto, mestre em Cultura Visual e doutor em História pela UFG. Artigo resultante da tese de doutorado: Casas de sonho – A cultura de morar no Brasil nas páginas de Casa e Jardim, Casa Cláudia e Arquitetura & Construção

References

ABREU, Alzira Alves de; LATTMAN-WELTMAN, Fernando (Org.). Eles mudaram a imprensa. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2003.

ANER. O mercado em expansão. Disponível em: http://ged.01digital.com.br/aner/mostra_arquivo.php?id=5382. Acesso em 15 set. 2009.

BAUMAN, Zygmunt. Vida para o consumo. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2008.

BOURDIEU, Pierre. A economia das trocas simbólicas. São Paulo: Perspectiva, 1987.

BOURDIEU, Pierre. A distinção. São Paulo: Edusp, 2008.

EAGLETON, Terry. A ideologia da estética. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1993.

FEATHERSTONE, Mike. Cultura de consumo e pós-modernismo. São Paulo: Studio Nobel, 1995.

IBGE. Imprensa. Outros periódicos, por tipo, segundo o assunto – 1984. Disponível em: http://www.ibge.gov.br/seculoxx/arquivos_pdf/cultura/1986/cultura1986m_aeb251.pdf. Acesso em: 12 set. 2009b.

JAMESON, Fredric. Pós-modernismo. A lógica cultural do capitalismo tardio. São Paulo: Ática, 2007. MOURA, Luiz. Circulação de revistas caiu 32% no Brasil em 1993. Disponível em: http://ged.01digital.com.br/aner/mostra_arquivo.php?id=2173. Acesso em:15 set 2009.

OLALQUIAGA, M. C.; PEIXOTO, N. B. O futuro do passado. In: OLIVEIRA, Roberto Cardoso de et al. Pós-modernidade. São Paulo: Editora da Unicamp, 1988, p. 74-88.

OLALQUIAGA, M. C.; PEIXOTO, N. B. El reino artificial. Barcelona: Gustavo Gilli, 2007.

PEIXOTO, Nelson Brissac. Cenários em ruínas. A realidade imaginária contemporânea. São Paulo: Brasiliense, 1987.

SILVA, Juremir Machado da. As tecnologias do imaginário. Porto Alegre: Sulina, 2006.

SUBIRATS, Eduardo. A flor e o cristal. São Paulo: Nobel, 1988.

YÚDICE, George. A conveniência da cultura. Belo Horizonte: Editora da UFMG, 2006.

Published

2013-06-26

Issue

Section

Artigos

How to Cite

Pinto Júnior, R. A. (2013). The pedagogy and aesthetic representations of ambience: architecture magazines in the late 20th century in Brazil. Pós. Revista Do Programa De Pós-Graduação Em Arquitetura E Urbanismo Da FAUUSP, 20(33), 216-227. https://doi.org/10.11606/issn.2317-2762.v20i33p216-227