Walter Benjamin and Baudelaire's flâneur in Julio Cortázar
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2594-5920.primeirosescritos.2020.155402Keywords:
Walter Benjamin, Julio Cortaz, Flâner, Baudelaire, Davi ArrigucciAbstract
This article discusses the relation between Baudelaire’s flâneur in “The painter of modern life” and the character Roberto-Michel from the tale “Las babas del diablo”, by Julio Cortázar, in light of the analysis of the flâneur in Walter Benjamin’s essay “The Paris of the second empire in Baudelaire”. Baudelaire takes the flâneur from the tale “The man of the crowd”, by Edgar Allan Poe, describing it in relation to the ideas of convalescence and childhood, which express the curiosity of the flâneur in the crowd. In Benjamin’s analysis, on the other hand, the crowd has a negative aspect, working as a hideout for the flâneur who does not feel safe in his own society. By raising Benjamin’s analysis, we seek to propose a possible contribution to Davi Arrigucci Júnior’s interpretation of Cortázar’s character.
References
ARRIGUCCI JÚNIOR, D. O escorpião encalacrado. São Paulo: Perspectiva, 1973.
BAUDELAIRE, C. O pintor da vida moderna. In: BAUDELAIRE, C. A modernidade de Baudelaire. Apresentação de Teixeira Coelho. Tradução Suely Cassal. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1988. p. 159-212.
BENJAMIN, W. Paris do Segundo Império. In: BENJAMIN, W. Obras escolhidas III: Charles Baudelaire: um lírico no auge do capitalismo. São Paulo: Brasiliense, 1989.
___________ . Rayuela. Madrid: Santillana, 2010.
CORTÁZAR, Julio. Las armas secretas. Buenos Aires: Editorial Sudamericana, 1968.
![](https://periodicos.usp.br/public/journals/125/article_155402_cover_pt_BR.jpg)
Downloads
Published
Issue
Section
License
Proposta de Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.