Hermeneutics, art and architectural monument in Gadamer thinking

Authors

  • Katharynne Norrana Damasceno de Jesus Universidade Federal do Piauí

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2594-5920.primeirosescritos.2020.155630

Keywords:

philosophical hermeneutics, Architecture, Gadamer, Architectural monument

Abstract

This study investigates the Gadamerian concept of architectural monument presented in Truth and method. Although Gadamer only refers to the architectural monument in parts of his work, he inserts architecture in the context of works of art, placing it in an important position among other artistic expressions in the process of understanding truth. This study thus aimed to map the Gadamerian notion of architectural monument and insert the hermeneutic problematic in the study of architecture. The methodology was characterized by being essentially bibliographic. Gadamer’s view of architecture was noticed to be a place of shelter to arts, and when it fulfills its functional and artistic aspect it can be called architectural monument: architecture as a work of art. Therefore, we aim to strengthen the existing link between philosophy and architecture to indicate new perspectives for the understanding of the art of construction.

 

References

ARGULLOL, R. Introducción: el arte después de la “muerte del arte”. In: GADAMER, Hans-Georg. La actualidad de lo bello. Barcelona: Paidós, 1991. p. 10-23.
BATISTA, G. S. A relevância da arquitetura no pensamento de Gadamer. 2013. 123 f. Tese (Doutorado em Filosofia) – Departamento de Filosofia, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro. 2013.
BRANDÃO, C. A. Monumentalidade e cotidiano: a função pública da arquitetura. MDC: Revista de Arquitetura e Urbanismo, Belo Horizonte, 31 mar. 2006. Disponível em: [https://bit.ly/2qrzSW3]. Acesso em: [15 de ago. 2017].
GADAMER, H-.G. Verdade e método: traços fundamentais de uma hermenêutica filosófica. Tradução de Flávio Paulo Meurer. 2. ed. Petrópolis: Vozes, 1997.
___________ . O problema da consciência histórica. Tradução: Paulo Cesar Duque Estrada. 2. ed. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2003.
___________ . La actualidad de lo bello. Barcelona: Paidós, 1991.
GROMBRICH, E. H .A história da arte. Tradução: Álvaro Cabral. 16. ed. Rio de Janeiro: LTC, 2012.
GRONDIN, J. Introdução à hermenêutica filosófica. Tradução de Benno Dischinger. São Leopoldo: Ed. Unisinos, 1999.
KIDDER, P. Gadamer for architects. New York: Routledge, 2013.
PALMER, R. E. Hermenêutica. Tradução de Maria Luísa Ribeiro Ferreira. Lisboa: Edições 70, 1997.
TAYLOR, C. Interpretation and the sciences of man. The Review of Metaphysics, Washington, v. 25, n. 1, p. 3-51, 1971.
VATTIMO, G. O fim da modernidade: niilismo e hermenêutica na cultura pós-moderna. Tradução de Eduardo Brandão. São Paulo: Martins Fontes,1996.
VESELY, D. Architecture in the age of divided representation: the question of creativity in the shadow of production. Cambridge, MA: MIT Press, 2004.

Published

2020-05-23

Issue

Section

Artigos

How to Cite

Jesus, K. N. D. de. (2020). Hermeneutics, art and architectural monument in Gadamer thinking. Primeiros Escritos, 10(1), 157-180. https://doi.org/10.11606/issn.2594-5920.primeirosescritos.2020.155630