Teacher education and systematization of content on adventure sport: an urgent guidelines
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.1981-4690.2023e37187669Keywords:
Physical Education, School, Adventure sportAbstract
The adventure sport were inserted by BNCC, as required content for basic education. However, there is little literature that thematizes this content with a focus on teaching. Then, our objective is to analyze the academic production on the teaching of the adventure sport in the school. We carried out a systematic review of the national production of the last decade in the main magazines in the area. In the end, we point out that the systematization of this content for school and teacher training are the main demands announced by the product.
Downloads
References
Moura DL. Cultura e educação física escolar: da teoria à prática. São Paulo: Phorte; 2012.
Darido SC. Educação Física na escola: questões e reflexões. Rio de Janeiro: Guanabara Kogan; 2003.
Fensterseifer PE, González FJ. Desafios da legitimação da Educação Física na escola republicana. Horizontes Rev Educ. 2013;1(2):33-42.
Rosário LFR, Darido SC. A sistematização dos conteúdos da educação física na escola: a perspectiva dos professores experientes. Motriz. 2005;11(3):167-178.
Inácio HLD, Cauper DAC, Silva LAP, Morais GG. Práticas corporais de aventura na escola: possibilidades e desafios-reflexões para além da Base Nacional Comum Curricular. Motrivivência. 2016;28(48):168-187.
Brasil. Base Nacional Comum Curricular. Brasília (DF): MEC, Secretaria de Educação Básica; 2017.
Moura DL, Soares AJG. Esporte de risco e risco no esporte: uma análise do risco percebido no voo livre. Rev Educ Fís UEM. 2014;25(1):53-65.
Alves CDSR, Corsino LN. O Parkour como possibilidade para a Educação Física Escolar. Motrivivência. 2013;(41):247-257.
Boscatto JD, Impolcetto FM, Darido SC. A Base Nacional Comum Curricular: uma proposição necessária para a Educação Física?. Motrivivência. 2016;28(48):96-112.
Neira MG, Júnior Souza M. A Educação Física na BNCC: procedimentos, concepções e efeitos. Motrivivência. 2016;28(48):188-206.
Pereira DW. Slackline: vivências acadêmicas na educação física. Motrivivência. 2013;(41):223-233.
Sampaio RF, Mancini MC. Systematic review studies: a guide for careful synthesis of the scientific evidence. Braz J Phys Therapy. 2007;11(1):83-89.
Bardin L. Análise de conteúdo São Paulo: Edições 70; 2011.
Armbrust I, Silva SAPS. Pluralidade cultural: os esporte radicais na Educação Física escolar. Movimento. 2012;18(1):281-300.
Armbrust I, Lauro FAA. O skate e suas possibilidades educacionais. Motriz Rev Educ Fís. 2010;16(3):799-807.
Goodson I. Currículo: teoria e história. 10 ed. Petrópolis: Vozes; 2010.
Imbernón F. Formação continuada de professores. Porto Alegre: Artmed; 2010.
Tardif M. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Vozes; 2002.
Bocchini D, Maldonado DT. Andando sobre rodas nas aulas de Educação Física Escolar. Motrivivência. 2014;26(43): 277-286.
ManfroI MN, Ferreira JRP, Marinho A. Por outra educação física escolar: natureza, cultura e experiências na Costa da Lagoa (SC). Pensar Prática. 2015;18(3):675-686.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Brazilian journal of physical education and sport

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Todo o conteúdo da revista, exceto onde está identificado, está licenciado sob uma Licença Creative Commons (CC-BY)