Projeto Parceiros da Criança: a experiência da formação de educadores na comunidade de Heliópolis , São Paulo

Authors

  • Marisa Irene Siqueira Castanho Instituto de Psicologia da USP. Projeto Parceiros da Criança, em Heliópolis, Programa de pós-graduação stricto sensu em Psicologia Educacional do Centro Universitário FIEO
  • Takako Tachibana Arima Núcleo de Programas e Projetos Sociais da Diretoria de Extensão da Universidade São Marcos e Projeto Parceiros da Criança, em Heliópolis, São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-9060.v3i0p23-29

Keywords:

Non formal education. Educator formation. Social project.

Abstract

This article presents the process of formation of local educators for a non-formal educational project at the community of Heliópolis, São Paulo, from 2002 to 2005. Structured as a place for education complementary to the regular school, aimed at 260 children and adolescents (age range from 7 to 14 years-old), the project’s main goal was to stimulate and strengthen the access to culture and education as a cultural good. The activities developed through thematic workshops, sports and leisure, cultural and recreational excursions, and study guidance were created based on planning involving educators and local leaderships, as well as professors and students of the São Marcos University, all of them with the support of the Instituto GM. Oriented by the parameters of collective and interdisciplinary work, the actions were focused on the development of attitude, competences and abilities for the educational planning, centered on autonomy and on the reflection about every day problems, causing relationships to strengthen and allowing the valorization of knowledge and local empowerment.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Marisa Irene Siqueira Castanho, Instituto de Psicologia da USP. Projeto Parceiros da Criança, em Heliópolis, Programa de pós-graduação stricto sensu em Psicologia Educacional do Centro Universitário FIEO

    Doutora em Psicologia Escolar e do Desenvolvimento Humano pelo Instituto de Psicologia da USP. Coautora da proposta político-pedagógica implantada no Projeto Parceiros da Criança, em Heliópolis, São Paulo, no período de 2002-2005. Atualmente docente e pesquisadora do Programa de pós-graduação

    stricto sensu

     

    em Psicologia Educacional do Centro Universitário FIEO

  • Takako Tachibana Arima, Núcleo de Programas e Projetos Sociais da Diretoria de Extensão da Universidade São Marcos e Projeto Parceiros da Criança, em Heliópolis, São Paulo

    Pedagoga. Técnica do Núcleo de Programas e Projetos Sociais da Diretoria de Extensão da Universidade São Marcos e coautora da proposta político-pedagógica implantada no Projeto Parceiros da Criança, em Heliópolis, São Paulo, no período de 2002-2005

Published

2010-05-01

Issue

Section

Articles

How to Cite

Projeto Parceiros da Criança: a experiência da formação de educadores na comunidade de Heliópolis , São Paulo. (2010). Revista De Cultura E Extensão USP, 3, 23-29. https://doi.org/10.11606/issn.2316-9060.v3i0p23-29