The teaching of sustainability: a successful pedagogical proposal in practice at the USP

Authors

  • Carlos Eduardo Matheus Universidade de São Paulo. Escola de Engenharia de São Carlos, São Paulo
  • America Jacintha de Moraes Universidade de São Paulo. Escola de Engenharia de São Carlos, São Paulo
  • Janete Brigante Universidade de São Paulo. Escola de Engenharia de São Carlos, São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-9060.v11isupl.p42-58

Keywords:

University Sustainability Policy. Environmental Education. Extension

Abstract

Liberating motions for environmental education with a social connotation have been the example of the work of São Carlos Engineering School since 1997, through the Specialization Course in Environmental Education at the Centre for Water Resources and Applied Ecology. The present paper evaluates the pedagogical process applied to the course in the light of the most effective trends in environmental education so that a needy segment of the theme can be met and concrete proposals can be urgently claimed. The Specialization Program focuses on stimulating the perception of localand/or regional reality and educating for individual and collective awareness of the role and responsibility of each human being regarding the planet, ie, the “thinking globally and acting locally”. The course has been offered for 18 years at a national level and enabled professionals from diverse backgrounds to act as multipliers and mobilizers in the society. With a connotation of university extension, the course has met the sustainability goals of HEIs, in particular São Carlos Engineering School.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Carlos Eduardo Matheus, Universidade de São Paulo. Escola de Engenharia de São Carlos, São Paulo
    mestre em Ecologia e Recursos Naturais pela Universidade Federal de São Carlos ( UFSCar). Doutor em Engenharia Hidráulica e Saneamento pela Escola de Engenharia de São Carlos (EESC-USP). Coordenador , desde 1997, do curso de especialização em Educação Ambiental oferecido pelo Centro de Ciências da Engenharia Aplicadas ao Meio Ambiente (CCEAMA/EESC/USP).
  • America Jacintha de Moraes, Universidade de São Paulo. Escola de Engenharia de São Carlos, São Paulo
    mestre em Desenvolvimento Regional e Meio Ambiente pelo Centro Universitário de Araraquara (UNIARA). Especialista em laboratório de Limnologia e de Educação Ambiental. Atua desde 1997 como colaboradora do curso de especialização em Educação Ambiental do Centro de Ciências da Engenharia Aplicadas ao Meio Ambiente (CCEAMA).
  • Janete Brigante, Universidade de São Paulo. Escola de Engenharia de São Carlos, São Paulo
    doutora em Ecologia e Recursos Naturais pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar). Colaboradora desde 2003 do curso de especialização em Educação Ambiental do Centro de Ciências da Engenharia Aplicadas ao Meio Ambiente (CCEAMA).

Published

2014-09-16

Issue

Section

Articles

How to Cite

The teaching of sustainability: a successful pedagogical proposal in practice at the USP. (2014). Revista De Cultura E Extensão USP, 11(supl.), 42-58. https://doi.org/10.11606/issn.2316-9060.v11isupl.p42-58