Fair and balance rate for benefits not scheduled in defined contribution plans
DOI:
https://doi.org/10.1590/1808-057x202112630Keywords:
pension fund, risk mutualization, balance rates, fair rates, pension reformAbstract
The objective of this study is to propose a methodology that, using multiple decreases, in addition to classified by actuarial profile and source of social security costs, calculates actuarially fair and balanced rates for unscheduled collective costing benefits from Defined Contribution (DC) pension plans. There are no studies in Brazil about costing rates for benefits not scheduled in pension plans of the DC modality. Any institution that pays collective cost social security benefits must determine an actuarial rate that is not insufficient, generating a financial imbalance in the fund, nor excessive, compromising the participant’s income. This work is the first study on costing rates for collective costing benefits from pension plans with DC modalities. Actuarially fair rates are obtained considering multiple decreases and equalizing the present value of contributions and the present value of pension and disability benefits, classified by actuarial profile and source of social security cost. The specific balance rate is determined for each source of social security costs and is obtained considering the actuarially fair rates for each actuarial profile. The general balance rate is obtained by the marginal contribution of each specific balance rate. The proposed methodology was used to calculate the rates of unscheduled benefits with collective costing in DC modality plans. The proposed methodology estimated that the legal changes, resulting from Constitutional Amendment 103/2019, indirectly increased by more than 4% the general balance rate of the unscheduled benefits of the Supplementary Social Security Foundation of the Federal Public Servant of the Executive Branch of the Federal Government (FUNPRESP-Exe).
Downloads
References
Actuaries Society. (2000). The RP-2000 mortality tables. Recuperado de https://www.soa.org/.
Afonso, L., & Lima, D. (2011). Uma análise dos aspectos distributivos da aposentadoria por tempo de contribuição do INSS com o emprego de matemática atuarial. Revista Gestão
& Políticas Públicas, 1(2), 7-33.
Alonso-García, J., Boado-Penas, M., C., & Devolder, P. (2018). Adequacy, fairness and sustainability of Pay-As-You-Go-Pension-Systems: Defined benefit versus defined contribution.
The European Journal of Finance, 24(13), 1100-1122.
Ayuso, M., Bravo, J. M., & Holzmann, R. (2016). Addressing longevity heterogeneity in pension scheme design and reform. IZA Discussion Paper, (10378).
Belloni, M., & Maccheroni, C. (2013). Actuarial fairness when longevity increases: an evaluation of the Italian pension system. The Geneva Papers on Risk and Insurance – Issues and
Practice, 38(4), 638-674.
Cardoso, S. C. P. (2013). Demonstração atuarial LEGISPREV. (Relatório Técnico). Brasília, DF: Funpresp.
Castro, M. C. (1997). Entradas e saídas no sistema previdenciário brasileiro: uma aplicação de tábuas de mortalidade. (Tese de Doutorado). Universidade Federal de Minas Gerais. Belo
Horizonte. Conselho de Gestão da Previdência Complementar. (2005)
Resolução MPS/CGPC n. 16, de 22 de novembro de 2005. Recuperado de
http://www.previc.gov.br/regulacao/normas/ resolucoes/resolucoes-cgpc
Corrêa, C. S. (2018). Premissas atuariais em planos previdenciários: uma visão atuarial-demográfica. Curitiba: Appris.
Dickson, D. C., Hardy, M., Hardy, M. R., & Waters, H. R. (2013). Actuarial mathematics for life contingent risks. New York, NY: Cambridge University Press.
Donnelly, C. (2015). Actuarial fairness and solidarity in pooled annuity funds. ASTIN Bulletin,
(1), 49-74.
Fernandes, R., & Gremaud, A. P. (2003). Texto para discussão 1: Regime de previdência dos servidores públicos: equilíbrio financeiro e justiça atuarial. Brasília, DF: ESAF.
Freire, D. R., & Afonso, L. E. (2015). Are the contribution rates of the Social Security General Regime (RGPS) sufficient? An actuarial study for retirement by length of contribution and
survivors benefits. Revista Brasileira de Risco e Seguro, 11(19), 1-25.
Fundação de Previdência Complementar do Servidor Público (Funpresp). (2013). Regulamento do plano de benefício da previdência complementar do poder executivo federal. (Regulamento). Recuperado de https://www.funpresp.com.br/nossos-planos/execprev-participante-ativo-normal/. Fundação de Previdência Complementar do Servidor Público
(Funpresp). (2015). Relatório de fundamentação das premissas atuariais atualizadas na avaliação atuarial de 2014. (Relatório técnico). Recuperado de https://www.funpresp.com.br/
transparencia/transparencia/relatorio-anual/2014/.
Giambiagi, F., & Afonso, L. E. (2009). Cálculo da alíquota de contribuição previdenciária atuarialmente equilibrada: uma aplicação ao caso brasileiro. Revista Brasileira de Economia, 63, 153-179.
Gouveia, A. L. L. A., Souza, F. C. d., & Rêgo, L. C. (2018). Justiça atuarial nos cálculos previdenciários: aplicação de um modelo multidecremental para comparação da regra do fator previdenciário e da idade mínima. Revista Contabilidade & Finanças, 29(78), 469-486.
Heiland, F., & Yin, N. (2014). Have we finally achieved actuarial fairness of social security retirement benefits and will it last? Michigan Retirement Research Center. Working Paper,
(2014-307). Retrieved from http://hdl.handle.net/2027.42/109395.
Kolling, R., Petri, S. M., & Marques, T. O. (2012). Análise dos planos de benefícios do Instituto de Seguridade Social dos Correios e Telégrafos: um estudo de dois casos no plano benefício definido Saldado e POSTALPREV. ConTexto, 12(22), 75-85.
Lei n. 12.618, de 30 de abril de 2012. (2012, 2 de maio). Diário Oficial da União. Recuperado de
http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2012/lei/l12618.htm
Martins, F. G. L., & Campani, C. H. (2019). Quem perde e quem ganha com a PEC 287/2016? Uma análise pela variação da riqueza atuarial do segurado urbano brasileiro do regime
geral de previdência social. Revista de Administração Pública, 53(2), 432-460.
Meneu, R., Devesa, E., Devesa, M., Domínguez, I., & Encinas, B. (2016). Adjustment mechanisms and intergenerational actuarial neutrality in pension reforms. International Social Security Review, 69(1), 87-107.
Ministério do Trabalho e Previdência Social (MTPS). (2016). Nota técnica MTPS 088/12
(Relatório técnico). Recuperado de ftp://ftp.mtps.gov.br/pdet/microdados.
Oliveira, F. E. B., Beltrão, K. I., & Maniero, L. V. F. (1997). Alíquotas equânimes para um sistema de seguridade social. Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada. Texto para Discussão, (0524).
Pinheiro, R. P. (2005). Riscos demográficos e atuariais nos planos de benefício definido e de contribuição definida num fundo de pensão. (Tese de Doutorado). Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte. Recuperado de http://hdl.handle.net/1843/MCCR-6W9PQK.
Queisser, M., & Whitehouse, E. (2006). Neutral or Fair?: Actuarial concepts and pension-system design.
OECD Social, Employment and Migration Working Papers, (40). Retrieved from https://www.oecd-ilibrary.org/social-issues-migration-health/neutral-or-fair_351382456457.
Rangel, L. A., & Saboia, J. L. (2013). Criação da previdência complementar dos servidores federais: motivações e implicações na taxa de reposição das futuras aposentadorias. Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada. Texto para Discussão, (1847). Recuperado de https://www.ipea.gov.br/portal/images/stories/PDFs/TDs/td_1847.pdf.
Ribeiro, A. J. F. (2006). Um estudo sobre mortalidade dos aposentados por invalidez do regime geral da previdência social (RGPS). (Tese de Doutorado). Centro de Desenvolvimento
e Planejamento Regional, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte. Recuperado de http://hdl.handle.net/1843/MCCR-6VSQ5D.
Rodrigues, D. D., & Afonso, L. E. (2015). O impacto da criação da Funpresp sobre os benefícios previdenciários dos servidores públicos federais. Revista de Administração Pública, 49(6), 1479-1505.
Santos, C. H. M., Martins, F. S., Cavalcante, C. V., & Mattos, L. M. (2018). O quão compatíveis são os dados da RAIS e os dos demonstrativos previdenciários brasileiros: estimativas preliminares para o período 2006-2015. In Ministério da Fazenda. Regimes previdenciários e situação atuarial. Brasília, DF: MF.
Souza, F. C. (2018). A heterogeneidade da mortalidade da população brasileira e aspectos distributivos na previdência social: uma análise atuarial da proposta de idade mínima de
aposentadoria. Administração Pública e Gestão Social, 10(1), 2-11. Recuperado de https://periodicos.ufv.br/apgs/article/view/5439/html
Yang, S. S., & Huang, H. C. (2009). The impact of longevity risk on the optimal contribution rate and asset allocation for defined contribution pension plans. The Geneva Papers on Risk and
Insurance – Issues and Practice, 34(4), 660-681.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista Contabilidade & Finanças

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The content of the article(s) published in the RC&F are of the entire liability of the authors, including with regard to the truth, updating and accuracy of data and information. The authors shall assign the rights in advance to the Department of Accounts and Actuarial Sciences of the FEA/USP, which shall permit the publication of extracts or of the whole, with prior permission, provided that the source is cited (Creative Commons – CCBY).
RC&F shall not charge a fee for the submission of articles. The submission of articles to RC&F shall imply that the author(s) authorizes/authorize its publication without the payment of author’s rights.
The submission of articles shall authorize the RC&F to adjust the text of the article(s) to their publication formats and if necessary, to make spelling, grammar and regulatory changes.