Why do companies frequently acquire?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1982-6486.rco.2018.143279

Abstract

Despite the relevance of frequent acquisitions as a corporate strategic program, little is known about the reasons for its occurrence. The studies focus on identifying the factors that determine the first acquisition, disregarding that companies can engage in successive events. To fill this gap, this study identifies the reasons that lead companies
to become frequent acquirers, comparing with what is already known about the motivations for the first acquisition. Through Logistic and Poisson Regressions, we identified that the predictors of the first acquisition contribute to explain the frequency of occurrence of these events. As well as, the frequency of acquisitions could be considered as a strategy to support the business competitiveness, which its main driver is the executives’ self-interest.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Daiana Paula Pimenta, Universidade Federal de Goiás
    Doutora em Administração pela Universidade de Brasília (UNB). Mestre em Administração na linha de Gestão Financeira e Controladoria pela Faculdade de Administração e Negócios da Universidade Federal de Uberlândia(FAGEN-UFU). Especialista em Finanças e Controladoria pela Universidade Federal de Uberlândia. Professora da Universidade Federal de Goiás (UFG). Atua principalmente com os seguintes temas: Finanças Corporativas e Finanças Comportamentais.
  • Rafael Barreiros Porto, Universidade de Brasília
    Rafael Barreiros Porto. É professor Adjunto no Departamento de Administração da Universidade de Brasília, pesquisador do Programa de Pós-Graduação em Administração da UnB (PPGA/UnB), ex coordenador da área de Estratégia, Marketing e Inovação neste programa e membro de comitê de avaliação de Programas de Pós-Graduação em Administração, Contabilidade e Turismo, Qualis Periódico e Qualis Livro da Capes. Atualmente é editor chefe da Revista Contabilidade, Gestão e Governança (Qualis B1). Doutor em Ciências do Comportamento pela Universidade de Brasília (2009) e mestre em Psicologia Social e do Trabalho pela Universidade de Brasília (2005). É especialista em Estratégia Empresarial (2003) pela Fundação Getulio Vargas e bacharel em Comunicação Social pela Escola Superior de Propaganda e Marketing ESPM-SP (2000). Líder do grupo Experimenta - pesquisa em desempenho de estratégia e marketing. Atua na área de Administração, com ênfase em Estratégia Empresarial e Mercadologia. Temas de interesse: métricas e indicadores de desempenho estratégico; dinâmica das estratégias, influência das estratégias de marketing; compra e escolha de marcas e aplicações das ciências comportamentais na administração e comunicação.

Published

2018-08-27

Issue

Section

Paper

How to Cite

Pimenta, D. P., & Porto, R. B. (2018). Why do companies frequently acquire?. Revista De Contabilidade E Organizações, 12, e143279. https://doi.org/10.11606/issn.1982-6486.rco.2018.143279