Accounting faculty (re)formation: a reflection on Brazilian doctoral programs

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1982-6486.rco.2022.191038

Keywords:

Teacher education, Teaching, Research, Doctoral education, Accounting education

Abstract

In this paper, we analyze the faculty training in Brazilian Accounting doctoral programs, focusing on the curricular components' analysis of teaching and research courses. We gathered the data through the Sucupira platform, using the following information from the 2019 CAPES collection, considering the 15 doctoral courses in Accounting that exist in the country: doctoral course objectives; research lines; research projects; disciplines (training for teaching); disciplines (training for research); and teaching internships. Regarding teaching training, the current scenario is preoccupying because it presents few changes concerning previous studies. Our findings point to few initiatives for initial pedagogical training, forcing faculties to take responsibility for their own pedagogical development. As for research training, the results indicate training based on methodological and quantitative methods courses, demonstrating a mainstream-focused training. Based on these results, we hope to contribute to the reflection on faculty (re)training in Brazilian Accounting doctoral programs at a time of expansion and consolidation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Andere, M. A., & Araújo, A. M. P. (2008). Aspectos da formação do professor de ensino superior de Ciências Contábeis: uma análise dos programas de pós-graduação. Revista de Contabilidade e Finanças, 19(48), 91-102. https://doi.org/10.1590/S1519-70772008000300008

Austin, A. E. (2002). Creating a bridge to the future: preparing new faculty to face changing expectations in a shifting context. The Review of Higher Education, 26(2), 119–144. DOI: 10.1353/rhe.2002.0031

Callahan, C. M., Spiceland, C. P., David Spiceland, J., & Hairston, S. (2016). Pilot course: a teaching practicum course as an integral component of an accounting doctoral program. Issues in Accounting Education, 31(2), 191–210. DOI: 10.2308/iace-51260

Comunelo, A. L., Espejo, M. M. dos S. B., Voese, S. B., & Lima, E. M. (2012). Programas de pós-graduação stricto sensu em Contabilidade: sua contribuição na formação de professores e pesquisadores. Enfoque: Reflexão Contábil, 31(1), 7–26. DOI: 10.4025/enfoque.v31i1.13375

Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior – CAPES. (2021). Plataforma Sucupira – Cursos Avaliados e Reconhecidos. Disponível em: https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/.

Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior – CAPES. (2019). Plataforma Sucupira – Coleta CAPES 2019. Disponível em: https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/.

Dunn, K. A., Hooks, K. L., & Kohlbeck, M. J. (2016). Preparing future accounting faculty members to teach. Issues in Accounting Education, 31(2), 155–170. https://doi.org/10.2308/iace-50989

Farias, R. S. de, & Araújo, A. M. P. (2016). Percepção dos professores de Contabilidade quanto aos espaços formativos para o ofício da docência no Brasil. Revista de Contabilidade e Organizações, 28, 59–70. https://doi.org/10.11606/rco.v10i28.124789

Farias, R. S. D., Stanzani, L. M. L., Lima, J. P. R. D., & Araújo, A. M. P. D. (2020). Preparação para a docência universitária: um estudo dos espaços formativos. BASE: Revista de Administração e Contabilidade da Unisinos, 17(4), 606-633. https://doi.org/10.4013/base.2020.174.04

Fox, K. A. (2018). The manufacture of the academic accountant. Critical Perspectives on Accounting, 57, 1–20. https://doi.org/10.1016/j.cpa.2018.01.005

Haynes, K. (2008). Moving the gender agenda or stirring chicken's entrails? Where next for feminist methodologies in accounting?. Accounting, Auditing & Accountability Journal, 21(4), 539-555. DOI: 10.1108/09513570810872914

Hopwood, A. G. (2007). Whither accounting research. The Accounting Review, 82(5), 1365-1374. Disponível em: https://www.jstor.org/stable/30243502

Kuenzer, A. C., & Moraes, M. C. M. de. (2005). Temas e tramas na pós-graduação em educação. Educação e Sociedade, 26(93), 1341-1362. http://dx.doi.org/10.1590/S0101-73302005000400015

Joaquim, N. D. F., Boas, A. A. V., & Carrieri, A. D. P. (2013). Estágio docente: formação profissional, preparação para o ensino ou docência em caráter precário?. Educação e Pesquisa, 39(2), 351-365. https://doi.org/10.1590/S1517-97022013000200005

Laffin, M., & Gomes, S. M. S. (2014). The pedagogical training of teachers in stricto sensu programs in Accounting Sciences. Australian Journal of Basic and Applied Sciences, 8(18), 255–265. Disponível em: http://www.ajbasweb.com/old/ajbas/2014/December/255-265.pdf

Laffin, M., & Gomes, S. M. S. (2016). Formação pedagógica do professor de Contabilidade: o tema em debate. Education Policy Analysis Archives, 24, 1–31. http://dx.doi.org/10.14507/epaa.24.2372

Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. (1996, 23 de dezembro). Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, seção 1.

Lima, F. D. C., de Oliveira, A. C. L., Araújo, T. S., & Miranda, G. J. (2015). O choque com a realidade: dormi contador e acordei professor... REICE: Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 13(1), 49-67. Disponível em: https://revistas.uam.es/reice/article/view/2799

Lima, J. P. R. de, Vendramin, E. de O., & Casa Nova, S. P. D. C. (2017). Identidades acadêmicas em uma era de produtivismo: o (des)alojamento das mulheres contadoras. Trabalho apresentado no XX Seminários em Administração – SEMEAD, São Paulo, SP. Disponível em: http://login.semead.com.br/20semead/arquivos/1863.pdf

Lima, J. P. R. de, & Bertolin, R. V. (2022). Avaliação da aprendizagem no processo de formação docente em Contabilidade. Desafio Online, 10(1). https://doi.org/10.55028/don.v10i1.10003

Lima, R. S., Serrano, A. L. M., & Ferreira, L. O. G. (2020). Perspectiva Kuhniana sobre a Ciência Contábil: do surgimento do paradigma ao período de crise. Revista Catarinense da Ciência Contábil, 19. https://doi.org/10.16930/2237-766220202985

Martins, E. A. (2012). Pesquisa contábil brasileira: uma análise filosófica. Tese de doutorado, Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade, Universidade de São Paulo. DOI: 10.11606/T.12.2012.tde-14022013-171839

Mendes, D., Fonseca, A. C. P. D., & Sauerbronn, F. F. (2020). Modos de ideologia e de colonialidade em materiais didáticos de Contabilidade. Education Policy Analysis Archives, 28(99). https://doi.org/10.14507/epaa.28.5061

Mendonça Neto, O. R., Cardoso, R. L., Riccio, E. L., & Sakata, M. C. G. (2008). Mudança de paradigma na Contabilidade brasileira: uma explicação fundamentada na sociologia da tradução. Contabilidade Vista & Revista, 19(2), 113-139. Disponível em: https://revistas.face.ufmg.br/index.php/contabilidadevistaerevista/article/view/356

Miranda, G. J. (2010). Docência universitária: uma análise das disciplinas na área da formação pedagógica oferecidas pelos programas de pós-graduação stricto sensu em Ciências Contábeis. Revista de Educação e Pesquisa em Contabilidade (REPeC), 4(2), 81-98. https://doi.org/10.17524/repec.v4i2.202

Miranda, G. J.; Casa Nova, S. P. C.; Cornacchione Júnior, E. B. (2012). Os saberes dos professores-referência no ensino de Contabilidade. Revista de Contabilidade e Finanças, 23(59), 142-153. https://doi.org/10.1590/S1519-70772012000200006

Moser, D. V. (2012). Is Accounting Research Stagnant? Accounting Horizons, 26(4), 845–850. DOI: 10.2308/acch-10312

Nganga, C. S. N. (2019). Abrindo caminhos: a construção das identidades docentes de mulheres pelas trilhas, pontes e muros da pós-graduação em Contabilidade. Tese de Doutorado, Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade, Universidade de São Paulo, São Paulo. DOI: 10.11606/T.12.2019.tde-14082019-155635.

Nganga, C. S. N., Botinha, R. A., Miranda, G. J., & Leal, E. A. (2016). Mestres e doutores em Contabilidade no Brasil: uma análise dos componentes pedagógicos de sua formação inicial. REICE: Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 14(1), 83–99. DOI: 10.15366/reice2016.14.1.005

Onohara, M. M. (2018). Componentes pedagógicos oferecidos na pós-graduação stricto sensu em Ciências Contábeis no Brasil. Trabalho de conclusão de curso, Faculdade de Ciências Contábeis, Universidade Federal de Uberlândia. Disponível em: https://repositorio.ufu.br/bitstream/123456789/23746/3/ComponentesPedagogicosOferecidos.pdf

Parecer nº. 977. (1965, 03 de dezembro). Definição dos cursos de pós-graduação. Disponível em: www.capes.gov.br/images/stories/download/legislacao/Parecer_CESU_977_1965.pdf

Patrus, R., & Lima, M. C. (2014). A formação de professores e de pesquisadores em Administração: contradições e alternativas. Revista Economia e Gestão, 14(34), 4-29. https://doi.org/10.5752/P.1984-6606.2014v14n34p4

Patrus, R., Shigaki, H. B., & Dantas, D. C. (2018). Quem não conhece seu passado está condenado a repeti-lo: distorções da avaliação da pós-graduação no Brasil à luz da história da CAPES. Cadernos EBAPE.BR, 16(4), 642-655. https://doi.org/10.1590/1679-395166526

Raineri, N. (2013). The PhD program: between conformity and reflexivity. Journal of Organizational Ethnography, 2(1), 37–56. https://doi.org/10.1108/JOE-04-2012-0021

Raineri, N. (2015). Business doctoral education as a liminal period of transition: comparing theory and practice. Critical Perspectives on Accounting, 26, 99–107. https://doi.org/10.1016/j.cpa.2013.11.003

Rebele, J. E., & Pierre, E. K. S. (2015). Stagnation in accounting education research. Journal of Accounting Education, 33(2), 128-137. DOI: 10.1016/j.jaccedu.2015.04.003

Schnader, A. L., Westermann, K. D., Downey, D. H., & Thibodeau, J. C. (2016). Training teacher-scholars: a mentorship program. Issues in Accounting Education, 31(2), 171–190. https://doi.org/10.2308/iace-51041

Silva, C. F., Ferreira, L. V., Leal, E. A., & Miranda, G. J. (2019). Formação docente na área contábil: contribuições da disciplina de metodologia do ensino oferecida na pós-graduação stricto sensu. Sociedade, Contabilidade e Gestão (UFRJ), 14, 144-162. https://doi.org/10.21446/scg_ufrj.v0i0.23062

Silva, S. M. C. da. (2016). Tetos de vitrais: gênero e raça na Contabilidade no Brasil. Tese de doutorado, Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade, Universidade de São Paulo. DOI: 10.11606/T.12.2016.tde-03082016-111152

Slomski, V. G., & Martins, G. A. (2008). O conceito de professor investigador: os saberes e as competências necessárias à docência reflexiva na área contábil. Revista Universo Contábil, 4(4), 6-21. http://dx.doi.org/10.4270/ruc.20084

Wille, S. B. (2018). “Feliz aquele que transfere o que sabe e aprende ensinando”: refletindo sobre ações de formação docente na pós-graduação em Contabilidade. Tese de doutorado, Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade, Universidade de São Paulo. DOI: 10.11606/T.12.2018.tde-06112018-115030

Published

2022-10-07

Issue

Section

Paper

How to Cite

Nganga, C. S. N. ., Casa Nova, S. P. de C., & Lima, J. P. R. de. (2022). Accounting faculty (re)formation: a reflection on Brazilian doctoral programs. Revista De Contabilidade E Organizações, 16, e191038. https://doi.org/10.11606/issn.1982-6486.rco.2022.191038