Content evaluation on the internal structure of the Earth in high school Geography textbooks from Brazilian public schools
DOI:
https://doi.org/10.11606/rdg.v40i0.164834Keywords:
Basic education, Geography teaching, Earth sciences teaching, Geography educationAbstract
This work aims to gather quantitative and qualitative, textual and visual information, aiming to evaluate how the content on “Internal Structure of the Earth” is presented in Geography textbooks of the 1st grade of High School, distributed by the National Book and Material Program Didactic (PNLD) to Brazilian public schools for the 2018-2020 period. As a methodological procedure, a documentary analysis of different collections of the PNLD guide was carried out with the purpose of verifying the need for research that continues to analyze the contents of the textbooks approved in that program. Therefore, considering the complexity of working with themes specific to Earth Sciences within the teaching of Geography in the classroom, it was sought, through the analysis of textbooks, to quantify and qualify the information present in 11 collections, observing whether the approach on the subject in question it provides clear and correct subsidies that positively corroborate the teaching of Geography in a clear and interdisciplinary way. The result of the work showed that in the selected textbook collections there are: remarkable asymmetries between verbal and non-verbal information; absence of authors trained in Physical Geography and / or Earth Sciences; need for conceptual corrections; and absence of interdisciplinary applications compatible with the level of the target audience of High School.
Downloads
References
ALMEIDA, C. N.; ARAÚJO C.; MELLO E. F. Geologia nas escolas de Ensino Básico: a experiência do Departamento de Geologia da Universidade Federal do Rio de Janeiro. Terræ Didatica, v. 11, n. 3, p. 150-161, 2015. https://doi.org/10.20396/td.v11i3.8643643
ANDREIS, A. M., CALLAI, H. C. Alicerces às aulas: princípios, conceitos e categorias geográficas. Revista Ensino de Geografia (Recife), V. 2, No. 3, 2019. https://doi.org/10.38187/regeo2019.v2n3id243921
BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.
BOLT, B. A. Inside the Earth. San Francisco: W. H. Freeman & Co., 1982.
BRASIL. Ministério da Educação. Programas do livro: PNLD – dados estatísticos. Brasília: MEC/SEB/FNDE, 2019. Disponível em: https://www.fnde.gov.br/index.php/programas/programas-do-livro/pnld/dados-estatisticos. Acesso em: 15 nov. 2019.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: Educação é a Base: Ensino Médio. Brasília: MEC/SEB, 2017a. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/mod/resource/view.php?id=2376745. Acesso em: 15 nov. 2019.
BRASIL. Ministério da Educação. PNLD 2018: Geografia – guia de livros didáticos – Ensino Médio. Brasília: MEC/SEB/FNDE. 2017b.
BRASIL. Ministério da Educação. PCN+ Ensino Médio: orientações educacionais complementares aos Parâmetros Curriculares Nacionais – Ciências Humanas e suas tecnologias. Brasília: MEC/SEB, 2000. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/CienciasHumanas.pdf. Acesso em: 15 nov. 2019.
CARNEIRO, C. D. R.; SANTOS, G. R. B. Ensino de Geociências na formação profissional em meio ambiente no estado de São Paulo. Revista Brasileira de Geociências, v. 42, Suplemento 1, p. 84-95, 2012.
CASTROGIOVANNI, A. C.; GOULART, L. B. A questão do livro didático em Geografia: elementos para uma análise. In CASTROGIOVANNI, A. C.; CALLAI, H. C.; SCHAFFER, N. O.; KAERCHER, N. A. (Orgs.). Geografia em sala de aula: práticas e reflexões. 4. ed. Porto Alegre: Mediação, 2003. p. 133-171.
COIMBRA, J. A. A. Considerações sobre a interdisciplinaridade. In PHILIPPI JR., A. Interdisciplinaridade em Ciências Ambientais. São Paulo: Signus, 2000, p. 52-70.
ERNESTO, M.; MARQUES, L. S.; MCREATH, I.; USSAMI, N.; PACCA, I. I. G. O interior da Terra. In TEIXEIRA, W.; FAIRCHILD, T. R.; TOLEDO M.C.M.; TAIOLI, F. (Orgs.). Decifrando a Terra; 2. ed. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 2009. p. 50-78.
GARCIA, J. A Interdisciplinaridade segundo os PCNs. Educação Pública, v. 17 n. 35, p. 363-378, 2008. https://doi.org/10.29286/rep.v17i35.494
GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.
GUERRA, A. T.; GUERRA, A. J. T. Novo dicionário geológico-geomorfológico. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1997.
JAPIASSÚ, H. Interdisciplinaridade e patologia do saber. Rio de Janeiro: Imago, 1976.
LIBAULT, A. Os quatro níveis da pesquisa geográfica. Métodos em Questão, n. 1, p. 1-14, 1971.
MENDONÇA, F. Geografia Física: ciência humana? 3. ed. São Paulo: Contexto, 1992.
MOREIRA, M. A.; MASINI, E. A. F. S. Aprendizagem significativa: a teoria de David Ausubel. São Paulo: Moraes, 1982.
MUNAKATA, K. Livro didático como indício da cultura escolar. História da educação, v. 20, n. 50, p. 119-138, 2016. http://dx.doi.org/10.1590/2236-3459/624037
PONTUSCHKA, N. N.; PAGANELLI, I. T.; CACETE, H. N. A interdisciplinaridade e o ensino de Geografia. In PONTUSCHKA, N. N.; PAGANELLI, I. T.; CACETE, H. N. Para ensinar e aprender Geografia. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2009.
PRODANOV, C. C.; FREITAS, E. C. Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. 2. ed. Novo Hamburgo: Feevale, 2013.
SOARES, M. B. Livro didático: uma história mal contada. Moderna OnLine – Fazendo Escola. São Paulo, ago. 1997. Disponível em: https://www.moderna.com.br/escola/prof/art02.html. Acesso em: 22 abr. 2001.
SUGUIO, K. A. Dicionário de Geologia Sedimentar e áreas afins. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1998.
TASSINARI, C. C. G.; DIAS NETO, C. M. Tectônica global. In TEIXEIRA, W.; FAIRCHILD, T. R.; TOLEDO M. C. M.; TAIOLI, F. (Orgs.). Decifrando a Terra. 2. ed. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 2009. p. 78-107.
TOLEDO, M. C. M. Geociências no Ensino Médio brasileiro: análise dos Parâmetros Curriculares Nacionais. Geologia USP Publicação Especial, n. 3, p. 31-44, 2005. https://doi.org/10.11606/issn.2316-9087.v3i0p31-44
VASCONCELOS, S. D.; SOUTO, E. O livro didático de ciências no Ensino Fundamental: proposta de critérios para analise do conteúdo zoológico. Ciência & Educação, v. 9, n. 1, p. 93-104, 2003. http://dx.doi.org/10.1590/S1516-73132003000100008.
VESENTINI, J. W. A questão do livro didático no ensino da Geografia: novos caminhos da Geografia. In CARLOS, A. F. A. (Org.). Caminhos da Geografia. 5. ed. São Paulo: Contexto, 2007.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Alexandre dos Santos Souza, Max Furrier

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution BY-NC-SA que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista. A licença adotada enquadra-se no padrão CC-BY-NC-SA.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).