Field chronicles in the Amazon: conflicts, daily life and living stories in Rondônia
DOI:
https://doi.org/10.11606/eISSN.2236-2878.rdg.2023.221317Keywords:
Geography, Fieldwork, Central region, Rondônia, AmazonAbstract
In geography, fieldwork is for geographers what immersion and ethnography are for anthropologists and sociologists. The text makes a research record, based on our fieldwork that took place in the central region of Rondônia. Starting in Porto Velho, capital of the state, at first, it was traveled for about 500 km by BR-364 – which connects Rondônia to other states (Mato Grosso, Acre, Amazonas) – and by highway 470 – which connects to PIC Ouro Preto, the Margarida Alves, Palmares and Padre Ezequiel settlements and the important Uru-Eu-Wau-Wau indigenous land. At another time, a field visit was made at two unique moments: at the “VII Festa Camponesa”, organized by Via Campesina de Rondônia; and at the agricultural fair “Rondônia Rural Show Internacional”, completing our research record. There are themes dear to geography such as violation of human and territorial rights and conflicts in the countryside in Rondônia, expansion of the livestock (beef cattle) and grain (soybean and corn) agribusiness and invasion of Protected Areas and community territories. Themes of moods and geographic affections are also registered, “exploring” everyday life, living histories, strategies for the social reappropriation of land, territories and nature and the expanded production of life in the Amazon.
Downloads
References
CLAVAL, P. “O papel do trabalho de campo na geografia, das epistemologias da curiosidade às do desejo”, Confins, Revista franco-brasilera de geografia, número 17, 2013.
CORDEIRO, G. N. K.; REIS, N. S; HAGE, S. M. “Pedagogia da Alternância e seus desafios para assegurar a formação humana dos sujeitos e a sustentabilidade do campo”. Em Aberto, Brasília, v. 24, n. 85, p. 115-125, 2011.
CPT. “Conflitos no campo Brasil 2022”. Comissão Pastoral da Terra. Disponívelem: Comissão Pastoral da Terra - Conflitos no Campo Brasil 2022 (cptnacional.org.br).
CNDH. “Relatório da missão contra violações de direitos humanos decorrentes de conflitos agrários e socioambientais no estado de Rondônia”. Conselho Nacional dos Direitos Humanos. 2022. Disponível em: https://www.gov.br/participamaisbrasil/relatorio-da-missao-contra-violacoes-de-direitos-humanos-decorrentes-de-conflitos-agrarios-no-estado-de-rondonia-de-22-a-26-de-agosto-de-2022.
IBGE. “Censo Demográfico 2022”. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Disponível em: https://www.ibge.gov.br/estatisticas/sociais/populacao/22827-censo-demografico2022.html.
SANCHEZ, L. M. C; LEAL, F. S. F. “Licenciatura em Educação Básica Intercultural”: avanços, desafios e potencialidades na formação superior de professores indígenas. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos. Brasília, v. 102, n. 261, p. 357-375, 2021. Disponível em: https://dx.doi.org/10.24109/2176-6681.rbep.102i261.4446.
SANTOS, A. M. M; CARLÉTTI, C. “SAÍDAS A CAMPO: uma metodologia
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Lucas Ramos de Matos

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution BY-NC-SA que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista. A licença adotada enquadra-se no padrão CC-BY-NC-SA.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).