An analysis about the Brazilian reform of high school teaching and the reproduction of social inequalities
DOI:
https://doi.org/10.14201/reb2021816231235Keywords:
High school reform, public policy, social differencesAbstract
The book entitled Ensino médio brasileiro: dualidade, diferenciação escolar e reprodução das desigualdades sociais, criticizes the high school reform, accomplished by Law nº 13.415 of February 16, 2017. Thus, the work analyses the political moment that configured the high school reform in Brazil, as well as portrays the reproduction of social inequalities in the 21st century. The author brings a discussion about the reform of this stage of basic education, in its political, economic and social context, and its impacts on the social reality of the most impoverished class of the country, the working class. It emphasizes that this reform enlarges the social inequality, further weakening the right to education for young children of the working class.
Downloads
References
Algebaile, E. (2009). Escola Pública e Pobreza no Brasil. Rio de Janeiro: Lamparina.
Gramsci, A. (2006). Caderno 12. Cadernos do Cárcere. Rio de janeiro: Civilização Brasileira.
Kuenzer, A. Z. (2011). EM e EP na produção flexível A dualidade invertida. Revista Retratos da Escola, 5(8). Recuperado de [http://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/ view/46/43]. Consultado [05-12-2017].
Lei nº 13.415, 16 de fevereiro de 2017. (2017). Aprova a reforma do Ensino Médio. Diário Oficial da União, Brasília, DF. Recuperado em [http://pesquisa.in.gov.br/imprensa/jsp/visualiza/index.jsp?jornal=1&pagina=1&data=17/02/2017]. Consultado em [29 julho de 2019].
Marx, K. (2008). Contribuição à crítica da Economia Política (F. Fernandes, Trad. e Introd., 2ª Ed.). São Paulo: Expressão Popular.
Petitat, A. (1994). O surgimento dos sistemas escolares estatais: premissas e contradições. In A. Petitat. Produção da escola/produção da sociedade (pp. 141-149). Porto Alegre: Artes Médicas.
Saviani, D. (1982). As teorias da Educação e o problema da marginalidade. Cadernos de Pesquisa de São Paulo.
Saviani, D. (1998). ¿Equidad o igualdad en educación? Revista Argentina de Educación, nº 25, 27-31.
Saviani, D. (2017). A crise política atual: uma grande farsa. Recuperado de [https:// avaliacaoeducacional.com/2016/04/02/saviani-e-golpe-sim/]. Consultado em [01-05-2017].
Saviani. D. (1980). A filosofia da educação e o problema da Inovação em educação. In W. E. Garcia (Org.) Inovação educacional no Brasil: problemas e perspectivas. São Paulo: Cortes.
Schultz, T. (1973). O capital humano: investimento em educação e pesquisa. Rio de Janeiro: Zahar.
Therborn, G. (2010). Os campos de extermínio da desigualdade. Novos Estudos CEBRAP, nº 87, 145-156. Recuperado de [http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101- 33002010000200009&lng=en&nrm=isso]. Consultado [18-11-2016].
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Max Alexandre da Silva, Adriana Aparecida de Souza, Dante Henrique Moura

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.