Embarking on a Laboratory Life: A Study on the Construction of a Brazilian Scientist’s Identity
DOI:
https://doi.org/10.14201/reb20231021103116Keywords:
Training scientists, Actor-Network Theory, affected bodyAbstract
In this paper, we present an ethnography developed in the early days of a scientist-in-training in a scientific research laboratory in Biological Sciences. The theoretical, conceptual, and methodological orientations are based on the Actor-Network Theory (TAR) and Bruno Latour’s studies. We adopted the learning perspective based on what this author proposes about “the affected body” to conceive it as a condition to associate with the environment and to respond to it in a more articulated way by the world differences that provoke it. Data collection for this text was based on participant observation with photographic records and field notebook annotations. The analyses indicated that, in the procedures related to the scientific activity of producing histological slides, networks of associations between humans and objects are established, generating effects that affected the body of the young apprentice scientist. In the associations built along the experiments, the scientist in formation had to: establish bonds, act in uncertainties, familiarize herself with objects, manipulate machines, circumvent problems, and even use unorthodox research resources. In the end, this study indicates that it is with these associations that the beginning scientist produces her own scientific knowledge and herself. In the concluding remarks, some implications of what is presented here for the field of education and training of scientists are indicated.
Downloads
References
Block. A., & Jensen, T. E. (2011). Bruno Latour: hybrid thoughts in a hybrid world. Londres: Routledge.
Bogdan, R. C., & Biklen, S. K. (1994). Notas de campo. In R. C. Bogdan, & S. K. Biklen. Investigação qualitativa em educação – uma introdução às teorias e aos métodos (pp. 150-175). Porto: Porto Editora.
Cabrero, R. C., & da Costa, M. D. P. R. (2015). Iniciação Científica, Bolsa de Iniciação Científica e Grupos de Pesquisa. São Paulo: Editora UNESP.
Coutinho, F. A., & Viana, G. M. (2019). Teoria Ator-Rede e Educação. Curitiba: Editora Appris.
Coutinho, F., Silva, F., Matos, S., Souza, D., & Lisboa, D. (2014). Proposta de uma unidade de análise para a materialidade da cognição. Revista SBEnBIo, 7, 1930-1942.
Dornelles, R. C. (2013). Ciência, coletas e extrações: uma etnografia a partir de um laboratório de genética de populações. Dissertação de Mestrado, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, RS, Brasil.
Fenwick, T., & Edwards, R. (2010). Actor-network theory in education. S. l.: Routledge.
Fenwick, T., & Edwards, R. (2014). Networks of knowledge, matters of learning, and criticality in higher education. Higher Education, 67, 35-50.
Goldman, M. (2006). Alteridade e experiência: Antropologia e teoria etnográfica. Etnográfica, 10(1), 161-173.
Latour, B. (2000). Ciência em ação: como seguir cientistas e engenheiros sociedade afora. São Paulo: Editora da Unesp.
Latour, B. (2008). Como falar do corpo? A dimensão normativa dos estudos sobre a ciência. Objectos impuros: experiências em estudos sobre a ciência. Afrontamento, 10(2004), 39-61.
Latour, B. (2012). Reagregando o social: uma introdução à teoria do ator-rede. Salvador: EdUFBA.
Latour, B. (2013). Jamais formos modernos: ensaio de Antropologia simétrica. São Paulo: Editora 34.
Latour, B., & Woolgar, S. (1997). Vida de laboratório. A produção dos fatos científicos. Rio de Janeiro: Relume Dumará.
Latour, B., Rifiotis, T., Petry, D. F., & Segata, J. (2015). Faturas/Fraturas: da noção de rede à noção de vínculo. ILHA, Revista de Antropologia, 17(2), 123-146. https://doi.org/10.5007/2175-8034.2015v17n2p123
Lemos. A. (2013) A comunicação das coisas: teoria ator-rede e cibercultura. São Paulo: Annablume.
Massi, L., & Queiroz, S. L. (2010). Estudos sobre iniciação científica no Brasil: uma revisão. Cadernos de Pesquisa, 40(139), 173-197. https://doi.org/10.1590/S0100-15742010000100009
Melo, M. de F. A. de Q. e. (2011). Discutindo a aprendizagem sob a perspectiva da teoria ator-rede. Educar em Revista, 39, 177-190. https://doi.org/10.1590/S0104-40602011000100012
Mónico, L., Alferes, V., Parreira, P., & Castro, P. A. (2017). A Observação Participante enquanto metodologia de investigação qualitativa. CIAIQ, 3.
Mortimer, E. F., & Carvalho, A. M. P. (1996). Referenciais teóricos para análise do processo de ensino de ciências. Cadernos de pesquisa, 96, 5-14.
Oliveira, K. E. D. J., & Porto, C. D. M. (2016). Educação e teoria ator-rede: fluxos heterogêneos e conexões híbridas. Ilhéus: Editus.
Ribas, A. F. P., & Moura, M. L. S. D. (2006). Abordagem sociocultural: algumas vertentes e autores. Psicologia em estudo, 11, 129-138.
Silva e Sá, G. J. da. (2006). No mesmo galho: ciência, natureza e cultura nas relações entre primatólogos e primatas. Rio de Janeiro: Programa de pós-graduação em Antropologia Social, Museu Nacional, UFRJ.
Silva e Sá, G. J. da. (2015). Antropologia e Não Modernidade: até que a ciência as separe. ILHA, Revista de Antropologia, 17(2), 031-047. https://doi.org/10.5007/2175-8034.2015v17n2p31
Sørensen, E. (2009). The materiality of learning: Technology and knowledge in educational practice. S.l.: Cambridge University Press.
Viana, G. M., Silva, F. A. R., & Gomes, A. D. T. (2021). Uma proposta de ensino “sobre-com” o som para os conteúdos de Ciências no Ensino Fundamental: uma aprendizagem enquanto um corpo afetado. Revista De Ensino De Ciências E Matemática, 12(4), 1-24. https://doi.org/10.26843/rencima.v12n4a03
Vinten, G. (1994). Participant observation: a model for organizational investigation? Journal of managerial psychology, 9(2), 30-38.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Samuel Itxai Silva Lobo, Gabriel Menezes Viana, Francisco Ângelo Coutinho

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.