COLLECTIONIST PRACTICES AND CULTURAL POLICIES
REFLECTIONS ON SOME RELIGIOUS DOCUMENTS SAVED AT BBM
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2595-5802.v2i1p216-236Keywords:
Brazil, National cultural heritage, Manuscript and printed sources, Iconographic sources, XIX centuryAbstract
In recent years, studies and debates on national cultural heritage management policies have received increasing attention in the field of social and human sciences, especially in the disciplinary field of librarianship and museology, perceived in various events and academic publications. In this sense, at first, this article aims to contextualize the potential of learning and education that the consultants of heritage institutions can achieve from their artistic and / or scientific investigations, in a dynamic that can go beyond the acquisition of knowledge and reconstitution of knowledge, such as reliving memories and values and establishing identity bonds, and therefore corroborate the sense of social and cultural belonging.
References
LIVROS
Antunes, Cristina. Memórias de Uma Guardadora de Livros. São Paulo, Imprensa Oficial, 2004.
______. Rubens Borba de Moraes: Anotações de um Bibliófilo. São Paulo, Publicações bbm, 2017, p. 13.
Azevedo, Carlos. Estudos de Iconografia Cristã. Vila Nova de Gaia, Fundação Manuel Leão, 2016 (Arte & artistas; 5).
Bourdieu, Pierre. Méditations Pascaliennes. Paris, Seuil, 1997.
Cabral, Alfredo do Valle. Anais da Imprensa Nacional do Rio de Janeiro de 1808 a 1821. Rio de Janeiro, Tipografia Nacional, 1881.
Camargo, Ana Maria de Almeida; Moraes, Rubens Borba de. Bibliografia da Impressão Régia do Rio de Janeiro. São Paulo, Edusp; Kosmos, 1993.
Chahon, Sérgio. Os Convidados para a Ceia do Senhor: as Missas e a Vivência Leiga do Catolicismo na Cidade do Rio de Janeiro e Arredores (1750-1820). Tese de doutorado apresentada ao Departamento de História, Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, 2001.
´Debret, Jean Baptiste, 1768-1848, Voyage pittoresque et historique au Brésil [...] ou, Séjour d’un Artiste Français au Brésil, depuis 1816 jusqu’en 1831 inclusivement, époques de l’Avenement et de l’Abdication de S. M. D. Pedro 1er, fondateur de l’Empire brésilien. Dédié à l’Académie des Beaux-Arts de l’Institut de France. Tome Deuxieme. Paris, Firmin Didot Frères, 1834.
Forster, Kurt (coord.). Aby Warburg. The Renewal of Pagan Antiquity. London, The Getty Institute, 1999.
Mello e Souza, Maria Beatriz. “A Imaculada Conceição, Símbolo do Chiaroscuro no Barroco Brasileiro”. In: Revista Barroco. Ouro Preto: Universidade Federal de Ouro Preto; Prefeitura Municipal de Ouro Preto, n. 15, 1990/1992.
Moraes, Rubens Borba. Cartas de Rubens Borba de Moraes ao Livreiro Português António Tavares de Carvalho. São Paulo, Publicações BBM, 2018.
_________. O Bibliófilo Aprendiz / Rubens Borba de Moraes. 5. ed. São Paulo, Publicações BBM, 2018.
Oliveira, Myriam Andrade Ribeiro de. Barroco e Rococó nas Igrejas de São João del-Rei e Tiradentes. Brasília, df, Iphan / Programa Monumenta, 2010.
Perdigão, José. Calouste Gulbenkian. Colecionador. Lisboa, Fundação Calouste Gulbenkian, 2006.
Ranciere, Jacques. Aisthesis. Scènes du Regime Esthétique de L´art. Paris, Éditions Galilée, 2011.
Rheims, Maurice. La Vie Étrange des Objets: Histoire de la Curiosité. Paris, Plon, 1959.
Rodrigues, Francisco de Assis. Diccionario Technico e Histórico de Pintura, Esculptura, Architectura e Gravura. Lisboa, Imprensa Nacional, 1875.
Russo, Silveli Maria de Toledo. Espaço Doméstico, Devoção e Arte. São Paulo, Alameda Editorial/Fapesp, 2014.
Santos Filho, Olinto Rodrigues dos. Manoel Victor de Jesus, Pintor Mineiro do Ciclo Rococó Belo Horizonte, Universidade Federal de Minas Gerais, 1982-1983.
Séguy, Jean. Christianisme et Société. Introduction à la sociologie de Ernst Troeltsch. Paris, Cerf, 1980.
Smith, Laurajane. “Theorizing Museum and Heritage Visiting”. The International Handbooks of Museum Studies: Museum Theory. Chichester, Wiley-Blackwell, 2015, pp. 459-484.
Vicino, Mario. Imago Mariae. Castrovillari (CS), Editrice Aurora, 2016.
Vide, D. Sebastião Monteiro da. Constituições Primeiras do Arcebispado da Bahia. Feitas e Ordenadas pelo Ilustríssimo e Reverendíssimo Senhor D. Sebastião Monteiro da Vide, Propostas e Aceitas em o Synodo Diocesano, que o Dito Senhor Celebrou em 12 de junho do anno de 1707. São Paulo, Typographia, 2 de dezembro, 1853.
Warburg, Aby. The Renewal of Pagan Antiquity: Contributions to the Cultural History of the European Renaissance, 1999.
Zanon, Dalila. A Ação dos Bispos e a Orientação Tridentina em São Paulo (1745-1796). 1999. 185 p. Dissertação (Mestrado) – Instituto de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade Estadual de Campina, Campinas, 1999.
SUPORTES ELETRÔNICOS
Biard, Auguste François. Un Tableau de L’église de la Parahyba du Nord. Paris, 1862. Disponível em: https://digital.bbm.usp.br/handle/bbm/3240.
Daecto, Marisa Midore, Bibliofilia: Circuitos e Memórias. In https://www.bbm.usp.br/node/404 (2019.03.24; 16h).
Roque, Maria Isabel. “Em Torno da Definição de Museu”. In a.muse.arte, 2019/03/27, https://amusearte.hypotheses.org/3671. (2019.03.28; 10h). Versão portuguesa. In http://icom-portugal.org/2015/03/19/definicao-museu/
Vitae/Iphan. Inventário Nacional de Bens Móveis e Integrados. Livro de Belas Artes. Inscrição: 475 (27.1.1964). Processo: 0066-T-38. In http://portal.iphan.gov.br/pagina/detalhes/1223 (2019.04.02; 11h).
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Silveli Maria de Toledo Russo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.