Possible influences of Herder on Lereno: the neologism of Volkslied (popular song), the lundum and the modinha as a Zeitgeist in the origins of popular music

Authors

  • Gabriella Zanatta Ceccon Universidade de São Paulo
  • Paulo Eduardo de Barros Veiga Universidade de São Paulo
  • Rubens Russomanno Ricciardi Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2447-7117.rt.2022.193602

Keywords:

Música popular, Viola de Lereno, Volkslied, Herder, Música popular brasileira

Abstract

This research project purposes ascertain the possible poetic inspiration of Johann Gottfried von Herder (Mohrungen, Oriental Prussia, 1744 - Weimar, Thuringia, 1803), due to his neologism of "folk song" and his never thought perspective about the illiterate people’s songs valorization’s, present in Domingos Caldas Barbosa’s literary work, Viola de Lereno, which inaugurates Brazilian popular music. Through the comparison of the corpus research, we seek to understand the poetic-musical-philosophical connection between the East Prussian poet and philosopher and the librettist and poet from Rio de Janeiro, to learn the neologism of Volkslied, which was born with Herder, and established in the spirit of Viola de Lereno, a literary work distinct from Lereno's production.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Gabriella Zanatta Ceccon, Universidade de São Paulo

    Gabriella Zanatta Ceccon is a guitarist and began her musical studies at the age of 11 at Projeto Guri, where she studied guitar until the age of 14 and keyboard/piano until the age of 17. of Philosophy, Sciences and Letters of Ribeirão Preto (DM-FFCLRP), from the University of São Paulo (USP) and a student of Music Production at the Institute of Music of Ribeirão Preto.

  • Paulo Eduardo de Barros Veiga, Universidade de São Paulo

    Pós-doutor pelo Departamento de Música da Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo (DM-FFCLRP-USP), com bolsa concedida pela FAPESP (Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo) - início de 2018 até março de 2022. Nesse período, produzi uma pesquisa de natureza filosófica-epistemológica sobre o estudo de textos latinos da Idade Média em teoria musical, sem dispensar as fontes primárias gregas, a partir, principalmente, de Aristóxeno de Tarento (século IV a. C.). Entre os anos de 2021 e 2022, fui professor colaborador temporário na mesma instituição, pelo Programa PART. Ministro aulas de latim e grego na Faculdade de Direito de Ribeirão Preto como extensão universitária. Além da área da Música e dos Estudos Clássicos, tenho artigos sobre literatura em língua portuguesa, principalmente brasileira, em diálogo com a crítica literária. Fiz meu mestrado e meu doutorado em Estudos Literários sobre poesia latina (Ovídio e Virgílio), na Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara (UNESP-FCLAr), sob orientação do Prof. Dr. Márcio Thamos. Durante o mestrado, recebi apoio da CAPES (Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior) e do governo canadense, tendo participado do Programa ELAP (Emerging Leaders in the Americas Program) na University of Winnipeg. Minha graduação foi em Letras (Licenciatura e Bacharelado em Português e Latim), pela FCLAr-UNESP. Entre o mestrado e o doutorado, em que se incluem os anos como aluno especial, tive também a oportunidade de morar em Londres (Reino Unido) para estudar inglês e trabalhar fora do país. Ademais, nos anos que antecedem o pós-doutorado, fui professor do Centro Universitário Moura Lacerda (CML) e do Centro Universitário Barão de Mauá (CBM), onde ministrei aulas de Crítica Literária, Teoria da Literatura, Literatura Portuguesa, Literatura Brasileira, Literatura de Matriz indígena e africana, Literatura Inglesa, Literatura Estadunidense e Metodologia Científica, obedecendo às demandas dessas instituições. Sou membro da Sociedade Brasileira de Estudos Clássicos (SBEC) e, no campo literário, participo dos grupos: Grupo de Pesquisa LINCEU Visões da Antiguidade Clássica, Grupo PoMA Poética e Métrica na Antiguidade e Grupo de Pesquisa do CNPQ/USP Entre gramática e retórica grega e latina. No campo musical, participo do Núcleo de Pesquisa em Ciências da Performance em Música (NAP-CIPEM). Atuo, também, como violinista, na USP Filarmônica e na Oficina Experimental da USP, executando tanto obras do século XVII quanto composições contemporâneas.

  • Rubens Russomanno Ricciardi, Universidade de São Paulo

    Rubens Russomanno Ricciardi is a full professor at the Department of Music at FFCLRP-USP and full advisor for an academic master's degree at the Graduate Program in Cultural Studies (Criticism of Culture / Critical Poíesis research line) at EACH-USP. He is a composer, conductor, pianist and musicologist. Graduated (Licentiate in Music) from the School of Communications and Arts of the University of São Paulo and with a specialization (Musicology) from the Humboldt University of Berlin, his academic career includes a Master's (dissertation on Hanns Eisler), Doctorate (thesis on Manuel Dias de Oliveira) , and Full Professor (performance in conducting/piano) by ECA-USP. His research are 1) Philosophy of the arts and criticism of culture: for a critical poiesis and 2) Processes of artistic development: Performance in Brazilian Music - history, interpretation-performance, compositional and editorial processes.

    Founder of the Music Course at USP in Ribeirão Preto, with his pioneering bachelor's degree in Viola Caipira, he is also the founder and artistic director of the Ensemble Mentemanuque (a group dedicated to contemporary music) and of the USP-Filarmônica (an orchestra of undergraduate students, USP scholarship holders). ). He is also, at USP, responsible for the New Music Festival Gilberto Mendes, coordinator and founder of the Research Center in Music Performance Sciences (NAP-CIPEM), of the Arts Memory Center, of the USP-Música-Criança Project (with poles in Ribeirão Preto and São Joaquim da Barra, contemplated by the Learning in the Community Program of PRG-USP) and of the USP/São Carlos Concerts and USP/Theatro Pedro II Concerts series, respectively in the cities of São Carlos and Ribeirão Preto, and Filô & Law concert at FDRP-USP. His symphonic work Candelárias was awarded in Mexico. He has articles and book chapters published in Brazil, Portugal and Germany. His chamber and symphonic compositions have been performed in music centers in Brazil, North America (Canada, USA and Mexico) and Europe (Spain, Switzerland, Italy, France and Germany). He is a FAPESP reviewer.

References

ANDRADE, Mário de. Modinhas Imperiais. Belo Horizonte: Itatiaia, 1980 [1a ed. 1930].

ARAÚJO, José Mozart de. A modinha e o lundu no século XVIII – uma pesquisa histórica e bibliográfica. São Paulo: Ricordi Brasileira, 1963.

[BARBOSA, Domingos Caldas]. Viola de Lereno: Collecção de suas Cantigas, offerecidas aos seus amigos. Volume I. Lisboa: Nunesiana, 1798.

[BARBOSA, Domingos Caldas]. Viola de Lereno: Collecção de suas Cantigas, offerecidas aos seus amigos. Volume II. Lisboa: Lacerdina, 1826.

HERDER, Johann Gottfried. Auszug aus einem Briefwechsel über Ossian und die Lieder alter Völker. In: Von Deutscher Art und Kunst - Einige fliegende Blätter. Hamburg: Bode, 1773.

HERDER, Johann Gottfried. [sem título]. In: Deutsches Museum. Bd. II, Stück 11, novembro de 1777.

HERDER, Johann Gottfried. Stimmen der Völker in Liedern. Tübingen: Cotta, 1807.

HERDER, Johann Gottfried. Ueber die neuere Deutsche Litteratur. Riga: Hartknoch, 1767.

HERDER, Johann Gottfried. Volkslieder. Leipzig: Weygand, 1778-1779.

HOFMANN, Dorothea; RICCIARDI, Rubens Russomanno. A possível contribuição de Theodor Lachner no Anexo Musical de Spix e Martius e os primórdios da canção popular desde Herder e Lereno. In: Revista Brasileira de Música. Volume 30 nº 1. Rio de Janeiro: EM-UFRJ, 2017, p.97-172.

MORAES, Rubens Borba de. Bibliografia brasileira do período colonial. São Paulo: IEB-USP, 1969.

RICCIARDI, Rubens Russomanno. Música popular brasileira antiga. São Paulo: Pharos, 2015.

SAWAYA, Luiza. Domingos Caldas Barbosa: para além da Viola de Lereno. Tese de Mestrado em Estudos Românicos. Lisboa: Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa, 2011.

TINHORÃO, José Ramos. Domingos Caldas Barbosa: o poeta da viola, da modinha e do lundu (1740-1800). São Paulo: 34, 2004.

Published

2022-02-16

Issue

Section

Article

How to Cite

Ceccon, G. Z., Veiga, P. E. de B. ., & Ricciardi, R. R. (2022). Possible influences of Herder on Lereno: the neologism of Volkslied (popular song), the lundum and the modinha as a Zeitgeist in the origins of popular music. Revista Da Tulha, 8(1 e 2), 11-36. https://doi.org/10.11606/issn.2447-7117.rt.2022.193602