The ideology of the canon and the death of creativity

Authors

  • Alexandre Guilherme Montes Silva Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2447-7117.rt.2017.143905

Keywords:

canon, creativity, artist capitalismo

Abstract

In this small communication, some important concepts about the nature of the idea of canon are discussed, in particular about the idea of belonging and legitimation of a musical canon of great works and great composers. Also the new concept developed by Pascal Gielen on creativity at the service of profit (profit-creativity) and the ideas of Lipovetsky and Serroy on the new artist capitalism are presented briefly. In the conclusion the contrasts between the two main concepts described here are evident: the canon and the creativity.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Alexandre Guilherme Montes Silva, Universidade de São Paulo

    Alexandre Guilherme é mestrando em música pela ECA/USP onde realiza pesquisa sobre as óperas da compositora Jocy de Oliveira, sob orientação do professor Dr. Marcos Câmara de Castro. Possui especialização em educação musical, bacharelado em regência coral e licenciatura em música, além de formação em composição musical tendo aulas com os professores Matheus Bitondi, Júlio Cesar de Figueiredo, Antônio Ribeiro e Celso Mojola, todas formações realizadas pela Faculdade Cantareira em São Paulo. Fez parte da terceira turma do curso Antropomúsica (curso de base antroposófica que discute as relações entre o homem e a música segundo as ideias do educador Rudolf Steiner), tendo aulas com Marcelo Petraglia e Meca Vargas. Atualmente atua como supervisor educacional do projeto Guri nas áreas de Canto Coral, Iniciação Musical, Fundamentos da Música e Piano. Como diretor musical possui mais de 20 direções de peças teatrais de diferentes grupos, destacando-se direções realizadas na EAD (Escola de Arte da Dramática/USP) e nas companhias Histórias para Helena, BoadaPeste Companhia de Teatro e Cia Lúdicos de Teatro Popular.

Published

2017-12-21

Issue

Section

Comunication

How to Cite

Silva, A. G. M. (2017). The ideology of the canon and the death of creativity. Revista Da Tulha, 3(2), 120-126. https://doi.org/10.11606/issn.2447-7117.rt.2017.143905