The use of Polyptoton by Manuel Dias de Oliveira

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2447-7117.rt.2019.161945

Keywords:

Rhetoric, Polyptoton, Manuel Dias de Oliveira, Brazilian Colonial Music, Musical Analysis

Abstract

This article aims to present some examples in the use of Polyptoton by Manuel Dias de Oliveira. After the introduction, there will be a brief contextualization about the disposition of the musical discourse and of this figure features. Afterwards, through a methodology based on rhetorical-musical analysis in accordance to the text, harmony and arrangement of the musical discourse, will be demonstrated the results achieved by this study.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Rubens Russomanno Ricciardi, University of São Paulo

    Rubens Russomanno Ricciardi é compositor, maestro, pianista e musicólogo. Graduado em Música (1985), Mestre em Musicologia (1996), Doutor em Musicologia (2000) pelo Departamento de Música e Programa de Pós-Graduação em Música da Escola de Comunicações e Artes de São Paulo (ECA/USP) e Livre-Docente em Teoria e Análise (2003) pela mesma instituição. Professor titular e decano do Departamento de Música da FFCLRP-USP, onde fundou e dirige a USP-Filarmônica, o Centro de Memória das Artes, o Núcleo de Pesquisa em Ciências da Performance em Música. Professor responsável pelo Festival Música Nova “Gilberto Mendes” e pelo projeto USP-Música.

References

ALMEIDA, João Ferreira de. Bíblia de Estudo de Genebra. São Paulo: Editora Cultura Cristã (Sociedade Bíblica do Brasil), 1999.

ARISTÓTELES. Retórica. Prefácio e Introdução Manuel Alexandre Júnior, Tradução e Notas Manuel Alexandre Júnior, Paulo Farmhouse Alberto e Abel do Nascimento Pena. Revisão de texto de Levi Condinho 2. ed. Lisboa, Centro de Filosofia da Universidade de Lisboa, Imprensa Nacional-Casa da Moeda, 2005.

BARTEL, Dietrich. Musica Poetica: musical-rhetorical figures in German Baroque Music. Lincoln: University of Nebraska Press, 1997.

BUELOW, George. Rhetoric and Music. In: SADIE, Stanley; TYRRELL, John (Eds.). The new grove dictionary of music and musicians. New York: Oxford University Press, 2001. v. 21, p. 260-275.

BURMEISTER, Joachim. Musical Poetics. Tradução, introdução e notas, Benito V. Rivera. New Haven and London: Yale University Press, 1993.

CASTAGNA, Paulo Augusto. (Org.). Missas: Restauração e Difusão de Partituras. (Missa de Oitavo Tom de Manuel Dias de Oliveira-Edição de Paulo Augusto Castagna). 1. ed. Belo Horizonte: Fundação Cultural e Educacional da Arquidiocese de Mariana, v. 2, 2001.

DOTTORI, Maurício. Ut Rhetorica Musica: análise do moteto O Vos Omnes a dois coros, de Manoel Dias de Oliveira. Revista Música, São Paulo, v. 3, n. 1, p. 53-69. 1992.

GUIMARÃES, Elisa. Figuras de Retórica e Argumentação. In: MOSCA, Lineide do Lago Salvador. Retóricas de ontem e de hoje. 3. ed. São Paulo: Associação Editorial Humanitas, 2004. p. 145-160.

LAUSBERG Heinrich. Elementos de Retórica Literária. Tradução, prefácio e aditamentos de Raul Miguel Rosaldo Fernandes. 5. ed. Lisboa: Fundação Calouste Gulbernkian, 2004.

LÓPEZ CANO, Rubén. Música y retórica en el Barroco. México: Gráfica da Universidade Nacional Autônoma do México, 2000. 2 v.

OLIVEIRA, Manoel Dias de. Matinas e Vésperas de Sábado Santo. Ed. Maurício Dottori. São Paulo: EDUSP (Música Brasileira 2), 2000.

OLIVEIRA, Manoel Dias de. Moteto dos Passos. Partitura. Rest. Maurício Dottori. São Paulo. s/d.

OLIVEIRA, Manoel Dias de. Moteto dos Passos de Manuel Dias de Oliveira (Bajulans e O Vos Omnes). Partitura. Edição de Rafael Sales Arantes. São João do Del-Rey: IMSLP Contributor Page, 2017. Disponível em: <https://imslp.org/wiki/O_vos_omnes_para_Ver%C3%B4nica_No.4_(Oliveira%2C_Manoel_Dias_de)>. Acesso em: 17/5/2019.

RICCIARDI, Rubens Russomanno. Manuel Dias de Oliveira: um compositor brasileiro dos tempos coloniais - partituras e documentos. 142 f + anexos. Tese (Doutorado em Artes) - Pós-Graduação em Música, Escola de Comunicações e Artes, ECA, Universidade de São Paulo, USP, São Paulo, 2000.

RICCIARDI, Rubens Russomanno. Domine Jesu de Manuel Dias de Oliveira (s/d). Edição de Rubens Russomanno Ricciardi. Partituras brasileiras: brazilian international songbook online-concert music – v. 6. Rio de Janeiro: Fundação Nacional de Artes (FUNARTE), 2017.

SOARES, Eliel Almeida. A utilização de elementos e figuras de retórica nos Ofertórios de André da Gomes. 461 f. Dissertação (Mestrado em Musicologia). Programa de Pós-Graduação em Música, Escola de Comunicações e Artes (ECA), Universidade de São Paulo (USP), São Paulo, 2012. Disponível em: <https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/27/27157/tde-06032013-161515/publico/ElielAlmeidaSoares.pdf>. Acesso em 15/7/2019.

SOARES, Eliel Almeida. Retórica: um novo objeto de estudo na música colonial brasileira. In: SIMPÓSIO BRASILEIRO DE PÓS-GRADUANDOS EM MÚSICA, 3., 2014, Rio de Janeiro. Anais… Rio de Janeiro: Unirio, 2014. p. 1-11. Disponível em: <http://www.seer.unirio.br/index.php/simpom/article/download/4668/4167>. Acesso em: 23/5/2019.

SOARES, Eliel Almeida. O Emprego da Retórica na Música Colonial Brasileira. 533 f. Tese (Doutorado em Música) - Pós-Graduação em Música, Escola de Comunicações e Artes, ECA, Universidade de São Paulo, USP, São Paulo, 2017. Disponível em: <https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/27/27157/tde-07072017-141033/publico/ELIELALMEIDASOARESVC.pdf>. Acesso em 18/7/2019.

SOARES, Eliel Almeida. A retórica em quatro compositores da música colonial brasileira: Manuel Dias de Oliveira, José Joaquim Emerico Lobo de Mesquita, André da Silva Gomes e José Maurício Nunes Garcia. Per Musi, v. 39, n.2 p.1-31. Ago.2019. <https://doi.org/10.35699/2317-6377.2019.14913>. Disponível em: <https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/14913/12039 >. Acesso em 20/8/2019.

Published

2019-12-18

Issue

Section

Article

How to Cite

Soares, E. A., & Ricciardi, R. R. (2019). The use of Polyptoton by Manuel Dias de Oliveira. Revista Da Tulha, 5(2), 59-80. https://doi.org/10.11606/issn.2447-7117.rt.2019.161945