Brazilian Viola, which of them?
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2447-7117.rt.2020.166626Keywords:
Terminology, Information Science, Knowledge organization, Viola, Country viola, Brazilian violaAbstract
In Brazil there are several strumming instruments that are called viola, often referring to the same instrument, but with different names, for example: country guitar, country guitar, cabocla guitar, northeastern guitar, party guitar, fair guitar, Fandango Viola, Folio Viola, Ten String Viola, Brazilian Viola. For a possible hierarchical classification of terms and instruments, we seek the contribution of the field of information science, especially the terminology. The study of information science has revealed to us several possibilities of representation and organization for a given domain. In this case we chose to classify the Brazilian viola (generic term TG) and its (TE specific terms) trough viola, northeastern viola, wire viola, buriti viola, caiçara viola using the concept of terminology and documentation analyzed by Maria Teresa Cabré and Lídia Almeida Barros.
Downloads
References
AMARAL, João Paulo. Viola caipira: arranjos instrumentais de músicas tradicionais para solo, duo e trio de violas. Campinas, SP; Edição do autor, 2008.
BARROS, L. A. Curso básico de terminologia. São Paulo: Edusp, 2004.
CABRÉ, M. T. Terminología Y documentación. In: CABRÉ, M.T. La terminologia: representación y comunicación: elementos para una teoría de base comunicativa y otros artículos. Barcelona: ULA/Universitat Pompeu Fabra, 1999. p. 231-247.
CORRÊA, Roberto Nunes. A arte de pontear viola. 2. ed. Brasília: Viola Corrêa, 2002.
CORRÊA, Roberto Nunes. Viola caipira: das práticas populares à escritura da arte. 2014. Tese (Doutorado em Musicologia) – Escola de Comunicação e Artes da Universidade de São Paulo, São Paulo.
ISO 704. Terminology work – principles and methods.
ISO 1087. Terminology work – vocabulary.
MIRANDA, Fábio de Souza Roda de Viola: Jogos musicais no ensino coletivo da viola caipira, São Paulo, 2016. (Dissertação de mestrado) – Programa de Pós Graduação em música Escola de Comunicação e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo.
PETENÁ, César. A Viola brasileira na sala de concerto: Os sete prelúdios de Theodoro Nogueira. 2017. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharelado em Música) – Faculdade Integral Cantareira, São Paulo.
SAGER, J. Prólogo: la terminología, ponte entre varios mundos. In: CABRÉ, M. T. La terminología: teoría, metodología, aplicaciones. Barcelona: Ed.Antártida; Empúries, 1993. p. 11-17
Disponível em: http://www.funarte.gov.br/partituras-brasileiras-online/Acesso em 15 de dez. 2019.
VILELA, I. Cantando a própria história. Tese (Doutorado em Psicologia Social) – Departamento de Psicologia social da Universidade de São Paulo, São Paulo, 2011.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors retain copyright and grant the journal the right to first publication, with the work licensed under the Creative Commons Attribution License CC-BY-NC:
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.