By Santo Amaro Bands:Music, Collectivity and Belonging - elements for the construction of an identity

Authors

  • José de Carvalho Oliveira University of São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2447-7117.rt.2020.166968

Keywords:

Cultural Identity, Belonging, Santo Amaro Bands, Music Bands, Collective Practices

Abstract

Based on the relationships established between the traditional bandstands and the people with regard to memory and the collective, this work seeks to present the relationships between music, collectivity and belonging as elements for building an identity. For this study, using iconographic sources, we will use as a reference the music bands from the old municipality of Santo Amaro - SP, incorporated in the capital of São Paulo in 1935. With regard to the remains of the cultural heritage of the bands from the old municipality, we will use as a base the activities of the current Municipal Music Band in the city of Embu das Artes - SP.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • José de Carvalho Oliveira, University of São Paulo

    Born in Matias Olímpio, Piauí, José de Carvalho holds a master's degree with research supported by the funding agency CAPES, under the guidance of Prof. Dr. Paulo de Tarso Salles, in Theory and Analysis at the School of Communication and Arts of the University of São Paulo - ECA / USP (2019). He holds a degree in Music from the Centro Universitário Sant´Anna and since 2017 he has been a member of the teaching staff at that institution in the Bachelor and Music Degree courses. He is assistant editor of Revista Música - ECA / USP - SP and, as a researcher, belongs to the research group PAMVILLA, Analytical Perspectives for the Music of Villa-Lobos. Has published works in the field of Performance, Theory, Musical Analysis and Music Education. As a saxophonist he dedicates himself to the Brazilian and contemporary repertoire. He acts as a spalla and assistant conductor in the Municipal Band of Embu das Artes, SP, a city which he also develops, solid work as a coordinator at the Municipal School of Music since its implantation in 2014.

    Lattes Curriculum: http://lattes.cnpq.br/2051026202284367 
    ORCID: https://orcid.org/0000-0002-6803-6013 

References

COSTA, Manuela Areias. Música e história: um estudo sobre as bandas de música civis e suas apropriações militares. In: Tempos Históricos v. 15, p. 240-260, 1º semestre de 2011.

CUNHA, Rosemyriam. A prática musical coletiva. In: REVISTA BRASILEIRA DE MÚSICA, Rio de Janeiro, v. 26, n. 2, p. 345-365, Jul./Dez. 2013.

DOS ANJOS, Ana Christina C. Diálogos entre Patrimônio, Meio Ambiente e Aprendizagem Social: Uma experiência de Educação Patrimonial em pesquisa-ação no bairro paulistano de Santo Amaro. Tese (Doutorado) – Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo, São Paulo, 2016.

FATORELLI. Carlos. Disponível em: http://carlosfatorelli27013.blogspot.com/2013/04/corporacao-musical-de-santo-amaro.html. Acesso em 30/01/2020. Corporação Musical de Santo Amaro. Publicado em 3 de abril de 2013.

GRANJA, Maria de Fátima. A banda: Som e Magia. Dissertação (Mestrado em Sistema de Comunicação) – Escola de Comunicação da Universidade Federal do Rio de Janeiro, 1984.

HARDMAN, Francisco Foot. Nem Pátria, nem Patrão! Memória Operária, cultura e literatura no Brasil. São Paulo: Editora Unesp, 2002.

OLIVEIRA, José de Carvalho. História da Educação Musical no Brasil. Brasília: Unyleya, 2019.

PERALTA, Inez Garbuio. Santo Amaro - um século de autonomia. 2ª edição. São Paulo: Campanygraf, 2017.

PERALTA, Inez Garbuio. Cemitério de Santo Amaro: Segredos ainda não revelados. São Paulo: Campanygraf, 2019.

REVISTA INTERLAGOS. Corporação Musical Santamarense. São Paulo: Edição de março de 1951.

SANTIAGO. Jorge P. Das práticas musicais aos arquivos vivos: Bandas brasileiras, literatura local e a cidade. REDIAL - Revista Europea de Información y Documentación sobre América Latina, Paris, v. 8-9, pp.189-200, 1998.

SILVA, Juliana Soares da Costa. Práticas musicais, comunidade, localidade e velhice: um estudo etnográfico sobre a corporação musical operária da Lapa. 2018. (142 p.). Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual de Campinas, Instituto de Artes, Campinas, SP.

Published

2020-05-06

Issue

Section

Comunication

How to Cite

Oliveira, J. de C. (2020). By Santo Amaro Bands:Music, Collectivity and Belonging - elements for the construction of an identity. Revista Da Tulha, 6(1), 206-237. https://doi.org/10.11606/issn.2447-7117.rt.2020.166968